ITPP2/443-177B/07/AF

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 lutego 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-177B/07/AF

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 9 listopada 2007 r. (data wpływu 15 listopada 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku w przypadku wykonywania usług na ruchomym majątku rzeczowym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 listopada 2007 r. złożono wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku w przypadku wykonywania usług na ruchomym majątku rzeczowym.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca, będący spółką prawa handlowego, wykonuje usługi na ruchomym majątku rzeczowym na rzecz kontrahenta z Francji. Zleceniodawca podał dla tej transakcji numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku VAT na terytorium Francji. Zgodnie z podpisaną umową po wykonaniu usług Wnioskodawca dostarcza gotowe produkty do odbiorcy w Polsce. W tym przypadku zostaje wystawiona faktura ze stawką 22%. Rozliczeń co do dostawy towaru dokonują pomiędzy sobą kontrahent z Francji i odbiorca finalny w kraju.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy w przedstawionym stanie faktycznym prawidłowo została zastosowana stawka podatku. Czy towar na powinien zostać zaliczony przez Wnioskodawcę jako nabycie wewnątrzwspolnotowe.

Zdaniem Wnioskodawcy zastosowana w tym przypadku stawka podatku jest prawidłowa, a towarów nie należy zaliczać do nabycia wewnątrzwspólnotowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Opodatkowaniu podlega również wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju - art. 5 ust. pkt 4 ww. ustawy. Stosownie do treści art. 9 ust. 1 ustawy przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę lub na jego rzecz. Zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28. W sytuacji świadczenia usług na ruchomym majątku rzeczowym miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie usługi są faktycznie świadczone, z zastrzeżeniem art. 28 (art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d). W przypadku tych usług świadczonych dla nabywcy, który podał wykonującemu usługi numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym usługi są wykonywane, miejscem świadczenia usług jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy usługi ten numer, pod warunkiem że towary po wykonaniu tych usług zostaną wywiezione z terytorium państwa członkowskiego, na którym usługi te zostały faktycznie wykonane - art. 28 ust. 7. Stosownie do zapisu ust. 8 tego artykułu w przypadku gdy usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, przepis ust. 7 stosuje się, jeżeli towary po wykonaniu usług zostaną niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 30 dni od dnia wykonania na nich usług, wywiezione poza terytorium kraju.

Wnioskodawca w przedstawionym stanie faktycznym wskazał, że wykonuje usługi na ruchomym majątku rzeczowym dla nabywcy, który podał mu numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium państwa członkowskiego, na którym wykonywane są usługi. Gotowe produkty dostarczane są nabywcy w kraju, a rozliczenia dotyczące tych towarów dokonywane są pomiędzy kontrahentem zagranicznym a odbiorcą finalnym. Wnioskodawca stosuje w tym przypadku stawkę podatku w wysokości 22%. W sytuacji gdy nie został zachowany warunek, o którym mowa w art. 28 ust. 7 ustawy, tj. gdy towary nie zostały wywiezione z terytorium, na którym usługi te zostały faktycznie wykonane stosuje się zasadę ogólną określoną w art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d). Oznacza to, że miejscem świadczenia usług jest miejsce gdzie są faktycznie świadczone, a w tym przypadku terytorium kraju. Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Ze względu na fakt, że Wnioskodawca zgodnie z umową zobowiązany był do wykonania usługi, a następnie dostarczenia gotowego produktu do odbiorcy końcowego, nie nabył prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Nie można zatem uznać, iż wystąpiło w jego przypadku wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów.

Reasumując stwierdzić należy, że w przypadku świadczenia usług na ruchomym majątku rzeczowym, gdy gotowy produkt nie został wysłany poza terytorium kraju miejscem świadczenia przedmiotowej usługi jest to terytorium. W związku z tym podlega ona opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 22%. Nie występuje w tej sytuacji wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów ze względu na fakt, że usługodawca nie miał prawa dysponowania towarami jak właściciel. Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl