ITPP2/443-1751/11/PS - Prawo lokalnej grupy działania do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 1 lutego 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-1751/11/PS Prawo lokalnej grupy działania do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 14 grudnia 2011 r. (data wpływu 19 grudnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu współpracy międzynarodowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 grudnia 2011 r. złożono wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu współpracy międzynarodowej.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Lokalna Grupa Działania jest organizacją pozarządową, która aktualnie figuruje w ewidencji podatników podatku od towarów i usług zwolnionych od podatku. Dotychczas nie dokonała żadnych czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. LGD realizuje Lokalną Strategię Rozwoju w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, na mocy umowy zawartej w dniu 12 czerwca 2009 r. z Urzędem Marszałkowskim oraz w oparciu o środki pochodzące ze składek członkowskich samorządów, osób fizycznych i dotacji pozyskiwanych z funduszy krajowych i zagranicznych. Jest instytucją pośrednią pomiędzy instytucją wdrażającą, tj. Urzędem Marszałkowskim lub Agencją Rozwoju i Modernizacji Rolnictwa, a ostatecznym beneficjentem. Przyjmuje i ocenia wnioski składane przez beneficjentów na: odnowę wsi, mikroprzedsiębiorstwa, różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej oraz tzw. małe projekty. Wszystkie usługi świadczone na rzecz beneficjentów są bezpłatne. Ponadto w ramach PROW została przyznana dotacja na mocy umowy podpisanej z Samorządem Województwa, na realizację projektu współpracy międzynarodowej. Na mocy powyższej umowy będą ponoszone wydatki dotyczące:

* kosztów administracyjnych - spotkania grupy sterującej projektem (transport, noclegi, wyżywienie), działania promocyjne i informacyjne projektu (wykonanie stojaków promocyjnych, wydanie miniprzewodnika turystycznego, wykonanie zakładki na stronie internetowej LGD, wykonanie materiałów informacyjnych projektu),

* międzynarodowej sieci produktów regionalnych - udział przedstawicieli samorządów, organizacji pozarządowych, rolników oraz mikroprzedsiębiorców w targach organizowanych w Szwecji (koszty dojazdu, wyżywienia, noclegów, tłumacza),

* regionalnej sieci rozwoju obszarów wiejskich - udział przedstawicieli samorządu i organizacji pozarządowych w wydarzeniu edukacyjnym o charakterze ogólnokrajowym (koszty noclegów, wyżywienia dojazdów, obsługi tłumacza, wykonania materiałów edukacyjnych),#61485; wymiany doświadczeń i wdrażania modeli rozwijania aktywności obszarów wiejskich - wydanie informatora "D" - modele rozwojowe wsi i prace grup testujących, które będą oceniały opisane modele rozwojowe wsi (koszty opiekuna grup, wyżywienia, noclegów, obsługi tłumacza).

Rodzaje towarów i usług nabywanych w ramach projektu: usługi osobowe (tłumacz, opiekun grup), usługi promocyjne (w tym umowy z wykonawcami działań i materiałów promocyjnych), noclegi, wyżywienie. Wszystkie działania, usługi doradcze, wykonane materiały będą udostępnione odbiorcom nieodpłatnie.

W związku z powyższym zadano pytanie sprowadzające się do kwestii.

Czy Lokalna Grupa Działania może odzyskać podatek od towarów i usług w związku z realizacją ww. projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, jako podatnik zwolniony od podatku od towarów i usług, nieprowadzący działalności gospodarczej, nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na podstawie art. 88 ust. 4 cyt. ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.) przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Lokalna Grupa Działania Fundacja jest zarejestrowana jako "podatnik VAT zwolniony". Realizuje projekt współpracy międzynarodowej. W ramach projektu ponosi wydatki dotyczące między innymi usług osobowych (tłumacz, opiekun grup), usług promocyjnych (w tym umowy z wykonawcami działań i materiałów promocyjnych), noclegów, wyżywienia.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Lokalnej Grupie Działania nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nie jest zarejestrowana jako "podatnik VAT czynny" Nie przysługuje również prawo otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki, o których mowa we wniosku, nie są środkami wymienionymi w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl