ITPP2/443-1732b/11/EK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 marca 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-1732b/11/EK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. z 2005 r. Dz. U. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 12 grudnia 2011 r. (data wpływu 13 grudnia 2011 r.), uzupełnionym w dniach 16 lutego i 5 marca 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur otrzymanych od kontrahentów w związku z wypłaconą "premią pieniężną" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 grudnia 2011 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniach 16 lutego i 5 marca 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur otrzymanych od kontrahentów w związku z wypłaconą "premią pieniężną".

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniach, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Prowadzi Pan działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży pokryć dachowych. Dostawca towaru, z którym Pana firma realizuje największy obrót, przyznaje "premię pieniężną" za uzyskanie określonego pułapu zakupów. Chciałby się Pan tą "premią" podzielić z kontrahentami, którzy dokonując u Pana zakupu ww. towarów, mają swój udział w jej uzyskaniu. Zamierza Pan przyznać "premię", w zależności od ilości zakupionego i zapłaconego towaru. Podstawę do jej naliczenia będzie stanowić suma zapłaconych faktur, dokumentujących zakupy dokonane w okresie 6 miesięcy. Będzie to% od wysokości dokonanych w półroczu zakupów towarów. Udzielona przez Pana "premia" nie będzie uzależniona od wykonania żadnych innych czynności.

W związku z powyższym, w uzupełnieniu wniosku, zadano pytanie sprowadzające się do kwestii:

Czy, jeżeli w związku z "premią", otrzyma Pan od kontrahenta fakturę VAT z 23% stawką podatku, będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego z tej faktury.

Zdaniem Wnioskodawcy, wyrażonym w uzupełnieniu wniosku, nie będzie miał prawa do odliczenia podatku z faktury dokumentującej "premię pieniężną", gdyż nie jest to czynność opodatkowania i nie powinna być wystawiona przez kontrahenta faktura VAT, lecz nota.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do brzmienia ust. 2 pkt 1 lit. a) powyższego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Według art. 88 ust. 3a pkt 2 ww. ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Jak stanowi art. 5 ust. 1 pkt 1 tej ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Jak stanowi art. 24 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L 347/1 z późn. zm.), "świadczenie usług" oznacza każdą transakcję, która nie stanowi dostawy towarów.

Uwzględniając powołane wyżej przepisy art. 5 i art. 8 ustawy o podatku od towarów i usług wskazać należy, iż każde odpłatne świadczenie polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu, czy określonym zachowaniu, mieści się w definicji usługi. Pojęcie usługi w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług oraz art. 24 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE Rady, obejmuje transakcje gospodarcze, co oznacza, iż stosunek prawny łączący strony musi wiązać się ze świadczeniem wzajemnym.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie usług, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a jej odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, powinna wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść dla świadczącego usługę.

Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. "premie pieniężne" nabywcom. Skutki podatkowe dotyczące wypłacania "premii" nabywcom uzależnione są od wielu czynników, m.in. od ustalenia, za co faktycznie "premie" te zostały wypłacone, tzn. czy nabywca otrzymuje je w związku z zachowaniem stanowiącym usługę w rozumieniu wskazanych wyżej przepisów.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że prowadzi Pan działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży pokryć dachowych. Dostawca towaru, z którym Pana firma realizuje największy obrót, przyznaje "premię pieniężną" za uzyskanie określonego pułapu zakupów. Chciałby się Pan podzielić tą "premią" z kontrahentami, którzy dokonują u Pana zakupu ww. towarów. Podstawą do naliczenia "premii" będzie suma zapłaconych faktur, dokumentujących zakupy dokonane w okresie 6 miesięcy. Będzie to% od wysokości dokonanych w półroczu zakupów towarów. Udzielona przez Pana "premia" nie będzie uzależniona od wykonania żadnych innych czynności.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że w przypadku otrzymania od kontrahentów faktur z tytułu tzw. "premii pieniężnych", nie będzie Panu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, bowiem przedmiotowe faktury nie będą dokumentowały wykonania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Skoro - jak wynika z treści uzupełnienia wniosku - podstawą do naliczenia przez Pana "premii" będzie suma zakupów dokonanych przez danego kontrahenta, ustalona na podstawie zapłaconych przez niego faktur, a Pana kontrahenci nie będą zobowiązani do wykonywania żadnych innych czynności, to w przedmiotowej sprawie, na gruncie art. 8 ust. 1 ustawy, nie wystąpi - niezależna od obrotu towarami - usługa.

Mając na uwadze powyższe, prawidłowo wskazał Pan, iż dla udokumentowania otrzymania "premii" kontrahent nie powinien wystawiać faktury VAT. Może on wystawić inny dokument księgowy, np. notę.

Należy zaznaczyć, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii sposobu udokumentowania przez Pana wypłaty "premii pieniężnej", gdyż nie przedstawiono w tym zakresie stanowiska oraz nie postawiono pytania.

Jednocześnie należy wskazać, że zgodnie z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Mając na uwadze fakt, iż stroną wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest Pan, jako osoba udzielająca "premii", zaznacza się, iż niniejsza interpretacja stanowi rozstrzygnięcie w Pana indywidualnej sprawie. Nie rozstrzyga ona kwestii skutków podatkowych u podmiotów otrzymujących "premie", którzy chcąc uzyskać interpretacje indywidualne powinni wystąpić z odrębnymi wnioskami o ich udzielenie.

Końcowo informuje się, iż kwestię sposobu udokumentowania otrzymania "premii pieniężnej", rozstrzygnięto w interpretacji znak ITPP2/443-1732a/11/EK.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl