ITPP2/443-1711/11/MD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 lutego 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-1711/11/MD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 1 grudnia 2011 r. (data wpływu 8 grudnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług szkoleniowych wykonywanych w charakterze podwykonawcy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 grudnia 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług szkoleniowych wykonywanych w charakterze podwykonawcy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka prowadzi działalność m.in. w zakresie usług edukacyjnych (PKD 85.51.Z, 85.52.Z, 85.59.A, 85.59.B). Spółka świadczy usługi edukacyjne na rzecz firmy - beneficjenta mającego podpisane umowy na realizację projektów w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki -Działanie 8.1. Usługi te polegają na przeprowadzeniu kilku edycji szkoleń z tematu "Zarządzanie wiedzą i informacją oraz prowadzenie badań i analiz rynkowych". Szkolenia te są szkoleniami zawodowymi - prowadzone dla osób pracujących w celu podniesienia kwalifikacji zawodowych. Spółka nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty i nie posiada akredytacji w rozumieniu tych przepisów. Po zakończeniu kolejnych edycji szkolenia Spółka wystawiała fakturę za wykonaną usługę. Ustawą z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476), w art. 43 ust. 1 dodano pkt 17-43. pkt 29 lit. c) otrzymał brzmienie, z którego wynika, że zwalnia się od podatku od towarów i usług "wymienione w pkt 26 (...) finansowane w całości ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy usługi szkoleniowe wykonanie przez Spółkę na rzecz firmy szkoleniowej, która otrzymała środki na organizację tego szkolenia ze środków unijnych, korzystają ze zwolnienia w zakresie podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, zapis art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ma zastosowanie do usług wykonywanych przez niego. Szkolenia są finansowane w całości ze środków unijnych, czyli ze środków publicznych. W ocenie Spółki, organizowane szkolenia należy zakwalifikować jako kształcenie zawodowe.

Wskazała, że na podstawie uregulowań zawartych w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26a. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

* oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W oparciu o przepis paragrafu 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z 4 dnia kwietnia 2011 r., zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W dniu 1 lipca 2011 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (UE) 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L nr 77 str. 1). Ww. rozporządzenie Rady wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Przepis art. 44 ww. rozporządzenia wyjaśnia co należy rozumieć prze usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE. Kształcenie zawodowe i przekwalifikowanie obejmuje nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego tub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Spółka wskazała, że Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, w dniu 15 listopada 2011 r., w interpretacji indywidualnej nr IPTPP2/443- 139/1 1-3/S/JN uznał, iż usługi realizowane przez podwykonawcę w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania finansowane ze środków publicznych w całości lub co najmniej w 70%, będą zwolnione z podatku od towarów i usług. Z kolei w interpretacji indywidualnej z dnia 3 września 2011 r. nr IPTPP/443-290/11-5/AK Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi stwierdził, że zwolnienie dla usług szkoleniowych, które będą finansowane w całości lub w co najmniej 70% ze środków publicznych przysługuje w sytuacji, jeżeli środki, którymi zleceniodawca zapłaci zleceniobiorcy pochodzą ze środków publicznych, np. w przypadku szkoleń realizowanych w związku z tzw. projektami unijnymi, będą to środki uwzględnione w realizowanym przez zleceniodawcę projekcie właśnie na nabycie tego rodzaju usługi szkoleniowej, a wystawiona przez zleceniobiorcę faktura będzie stanowić dla zleceniodawcy dowód poniesienia wydatku przewidzianego w planie realizowanego przez zleceniodawcę projektu.

Wobec powyższego Spółka stwierdziła, że przedmiotowe usługi realizowane przez nią, jako podwykonawcę, w projekcie realizowanym przez inny podmiot, finansowane w całości ze środków unijnych, będą zwolnione na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy, a jeżeli finansowane będą w co najmniej w 70% ze środków publicznych, będą zwolnione na podstawie paragrafu 13 ust. 1 pkt 20 ww. rozporządzenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl