ITPP2/443-1706/11/AF

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 lutego 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-1706/11/AF

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 1 grudnia 2011 r. (data wpływu 6 grudnia 2011 r.), uzupełnionym w dniu 2 lutego 2012 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy gruntu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 grudnia 2011 r. złożono wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy gruntu.

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jest właścicielem nieruchomości - terenów zagospodarowanych pod rodzinne ogrody działkowe, będących gruntami rolnymi, które nabyła nieodpłatnie z mocy prawa w trybie komunalizacji. W dacie nabycia (27 maja 1990 r.), nieruchomość była już zagospodarowana pod ogrody działkowe i oddana w użytkowanie (ograniczone prawo rzeczowe ustanowione decyzją administracyjną).

Gmina zamierza wnieść do spółki kapitałowej wkład w postaci aportu nieruchomości - terenów zagospodarowanych pod rodzinne ogrody działkowe. Obecnie, zgodnie z ustawą z dnia 8 lipca 2005 r. o rodzinnych ogrodach działkowych, są to grunty rolne (symbol użytku R IIIa, b, IVa, b, V, B-RIVa, B-RV) zabudowane altanami drewnianymi i murowanymi oraz świetlicą, tj budynkami i budowlami w rozumieniu ustawy prawo budowlane. Urządzenia, budynki i budowle rodzinnego ogrodu działkowego przeznaczone do wspólnego korzystania przez użytkowników działek i służące do zapewnienia funkcjonowania ogrodu, są własnością Polskiego Związku Działkowców. Nasadzenia, urządzenia i obiekty znajdujące się na poszczególnych działkach, wykonane lub nabyte ze środków finansowych użytkowników działek, stanowią ich własność (art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o rodzinnych ogrodach działkowych). Wszelkie nakłady związane z wzniesionymi na wymienionym gruncie altan drewnianych i murowanych oraz świetlicy były czynione przez użytkowników ogrodów i Gmina w związku z tymi nakładami nie miała prawa do odliczenia podatku naliczonego. Rozliczenie tych nakładów nastąpi w czasie likwidacji ogrodu, tj. po wniesieniu aportu. Od wzniesionych budowli na terenie ogródków działkowych nigdy nie był płacony podatek od nieruchomości. Zgodnie bowiem z art. 7 ust. 1 pkt 12 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, zwalnia się od podatku budynki położone na terenie rodzinnych ogródków działkowych, nieprzekraczające norm powierzchni ustalonych w przepisach Prawa budowlanego dla altan i obiektów gospodarczych, z wyjątkiem zajętych na działalność gospodarczą.

Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, przedmiotowe nieruchomości będą przeznaczone pod Park (...) (kompleks budynków i urządzeń zapewniających właściwą bazę infrastrukturalną dla prowadzenia działalności gospodarczej opartej na innowacyjnych rozwiązaniach technologicznych) oraz parking dla samochodów osobowych i autokarów.

W przedmiotowym wniosku zadano następujące pytanie.

Czy wniesienie do spółki kapitałowej przez Gminę aportu, przedmiotem którego jest opisana w stanie faktycznym nieruchomość będąca gruntem rolnym, ale przeznaczonym pod zabudowę, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, cytującego treść art. 7 ustawy o podatku od towarów i usług, dokonanie czynności polegającej na wniesieniu do spółki kapitałowej terenu przeznaczonego pod zabudowę podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ aport spełnia przesłanki uznania tej czynności za dostawę towarów. W opinii Spółki, zwolnienie od podatku aportu może wystąpić wtedy, gdy jego przedmiotem będą budynki, budowle lub ich części, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lub 10a ww. ustawy. Jeżeli przedmiotem aportu będą grunty (tereny), zwolnienie od podatku tej czynności znajdzie zastosowanie, gdy aport nie obejmie terenów budowlanych lub przeznaczonych pod zabudowę (zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy). Gmina wskazała, że w przedstawionym stanie faktycznym przedmiotem aportu będą wyłącznie grunty, które były dotychczas zagospodarowane pod ogrody działkowe. Nie wystąpi zatem możliwość zwolnienia od podatku, gdyż:

1.

Gmina nie nabyła przedmiotowych gruntów wraz z zabudowaniami na podstawie czynności zwolnionej od podatku;

2.

nie dokonano pierwszego zasiedlenia budynków (w rozumieniu art. 2 pkt 14 ww. ustawy) wzniesionych przez użytkowników na gruncie Gminy;

3.

wnoszone do spółki kapitałowej w formie aportu grunty (tereny) są przeznaczone pod zabudowę, zgodnie z obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.

Biorąc pod uwagę powyższe stwierdzenia Gmina stoi na stanowisku, iż wniesienie aportu w postaci terenów zagospodarowanych pod rodzinne ogrody działkowe podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wszelkie zabudowania znajdujące się na opisanym gruncie nie mają znaczenia dla czynności wniesienia aportu, gdyż jego przedmiotem ma być sam grunt.

Wszelkie czynności związane z usunięciem z gruntu jakichkolwiek pozostałości po ogrodach działkowych dokona spółka otrzymująca aport, którego wartość wyznacza wartość wnoszonego gruntu i jego przeznaczenie pod zabudowę. Reasumując Gmina stwierdziła, że przedmiotem opisanego we wniosku aportu jest grunt (tereny przeznaczone pod zabudowę) i jako taki nie skorzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, gdyż pozostające na gruncie zabudowania nie wyznaczają wartości dokonywanej transakcji i podlegają usunięciu przez podmiot, który ma dokonać jego zagospodarowania (spółka otrzymująca aport).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl