ITPP2/443-167/07/PS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 stycznia 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-167/07/PS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 30 października 2007 r. (data wpływu 2 listopada 2007 r.), uzupełnionym w dniach 7 stycznia 2008 r. oraz 14 stycznia 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia właściwej stawki podatkowej w związku z ustanowieniem spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego oraz ustanowieniem odrębnej własności lokalu mieszkalnego realizowanych na rynku pierwotnym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 listopada 2007 r. złożono ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia właściwej stawki podatkowej w związku z ustanowieniem spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego oraz ustanowieniem odrębnej własności lokalu mieszkalnego realizowanych na rynku pierwotnym.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółdzielnia pobiera wkłady budowlane na budowę mieszkań w systemie ratalnym. Z chwilą otrzymania części wkładu budowlanego wystawia faktury VAT ze stawką 7%, stosując zapisy art. 19 ust. 13 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług. W umowach z członkami Spółdzielni zawieranych do 30 lipca 2007 r. strony zobowiązały się do ustanowienia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu, po tej dacie do ustanowienia odrębnej własności lokalu. Stan faktyczny dot. wkładów budowlanych wnoszonych po 1 maja 2004 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w stanie prawnym obowiązującym do 31 grudnia 2007 r. ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego (do 30 lipca 2007 r.) oraz ustanowienie po tej dacie odrębnej własności lokalu mieszkalnego, realizowanych na rynku pierwotnym (przed pierwszym zasiedleniem) podlega opodatkowaniu stawką 7% czy 0%.

Zdaniem Spółdzielni ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego jak i ustanowienie odrębnej własności lokalu mieszkalnego należy traktować jak dostawę obiektów budownictwa mieszkaniowego przed pierwszym zasiedleniem. Zastosowanie znajdzie art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. b) ustawy o podatku od towarów i usług. Wątpliwości Strony budzi wyrok WSA w Warszawie, sygn. akt SA/Wa 1518/07, który interpretuje problem w odmienny sposób, powołując art. 146 ust. 1 pkt 3 lit. c) ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Stosownie do dyspozycji art. 7 ust. 1 pkt 5 przez dostawę towarów, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego.

W art. 43 ust. 1 pkt 10 postanowiono, że zwalnia się od podatku dostawę obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyjątkiem obiektów lub ich części, które mają być zasiedlone lub zamieszkane po raz pierwszy, zwolnienie nie dotyczy części budynków przeznaczonych na cele inne niż mieszkaniowe.

Wobec powyższego, dostawa obiektów budownictwa mieszkaniowego w formie ustanowienia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego oraz ustanowienia odrębnej własności lokalu mieszkalnego, realizowana na rynku pierwotnym, tzn. przed pierwszym zasiedleniem, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, z tym że do dnia 31 grudnia 2007 r. na podstawie art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. b) ww. ustawy dostawa obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, korzysta z opodatkowania wg stawki 7%. Natomiast stawka podatkowa w wysokości 0%, o której mowa w art. 146 ust. 1 pkt 3 lit. c) odnosi się do przekształcenia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu oraz przeniesienia na rzecz członka spółdzielni własności lokalu mieszkalnego lub własności domu jednorodzinnego. W przepisie tym ustawodawca nie odnosi się do czynności ustanowienia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego bądź ustanowienia odrębnej własności lokalu mieszkalnego. Poprzez przeniesienie, zgodnie z ustawą z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (tekst jedn. Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 z późn. zm.), należy rozumieć następujące czynności: przeniesienie własności lokalu przez spółdzielnię na rzecz członka, któremu przysługuje spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego oraz przeniesienie własności lokalu przez spółdzielnię na członka, któremu przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego, o czym stanowią odpowiednio art. 12 i art. 17 14 tej ustawy.

Powołany przez Stronę wyrok jest rozstrzygnięciem w konkretnej sprawie, osadzonej w określonym stanie faktycznym i tylko do niego się odnosi. Ponadto należy podkreślić, że interpretację wydano na podstawie norm prawnych zawartych w ustawie o podatku od towarów i usług posiadających moc powszechnie obowiązującą.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl