ITPP2/443-165/11/KT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 1 kwietnia 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-165/11/KT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 24 stycznia 2011 r. (data wpływu 3 lutego 2011 r.), uzupełnionym w dniu 28 lutego 2011 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu w ramach działania 4.3.1 "Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 lutego 2011 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 28 lutego 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu w ramach działania 4.3.1 "Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Stowarzyszenie uzyskało dofinansowanie w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013, działanie 4.3.1 "Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja". Celem projektu jest podniesienie jakości życia, opartej na wykorzystaniu lokalnych walorów kulturowych, przyrodniczych i historycznych oraz wzrost aktywności społeczno-gospodarczej mieszkańców powiatu oraz zapewnienie sprawnej i efektywnej pracy Stowarzyszenia, poprzez odpowiednią obsługę administracyjną i organizację funkcjonowania Jego biura. Projekt realizowany jest od dnia 17 października 2008 r. i polega m.in. na stworzeniu strony internetowej, organizacji bezpłatnego szkolenia dla członków zarządu Stowarzyszenia, organizacji bezpłatnych usług doradczych na rzecz mieszkańców, druku materiałów promocyjnych, które udostępniane są bezpłatnie osobom zainteresowanym możliwością dofinansowania w ramach rozwoju obszarów wiejskich. Projekt obejmuje koszty nabywania następujących towarów i usług: materiałów biurowych, urządzeń i sprzętu biurowego, mebli biurowych, wynagrodzenia pracowników, usług telekomunikacyjnych, informatycznych, finansowo-księgowych oraz prawnych, wynajmu pomieszczeń biurowych, opłaty skarbowej, sądowej, usług zewnętrznych doradców i ekspertów oraz usług organizacji szkoleń. Wszelkie koszty związane z realizacją zadania ponosi Stowarzyszenie, które nie prowadzi działalności gospodarczej w myśl przepisów o podatku od towarów i usług (art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) i nie uzyska żadnych przychodów z tytułu realizacji zadania.

Stowarzyszenie jako osoba prawna jest zarejestrowane w Urzędzie Skarbowym i posiada NIP, natomiast nie jest zarejestrowane jako podatnik VAT czynny. W związku z realizacją zadania nie wystąpi sprzedaż opodatkowana, co skutkuje brakiem podstaw do odliczenia podatku od towarów i usług, zawartego w fakturach dotyczących ww. zadania. Projekt jest realizowany w etapach. Każdy z nich kończy się złożeniem wniosku o płatność do instytucji wdrażającej, tj. Urzędu Marszałkowskiego Województwa.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przypadku realizacji przedmiotowego zadania, poniesiony przez Stowarzyszenie koszt podatku od towarów i usług może zostać w jakikolwiek sposób odliczony lub zwrócony.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedmiotowej sprawie, na gruncie przepisów dotyczących podatku od towarów i usług nie przysługuje możliwość odzyskania uiszczonego podatku w żaden sposób.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 z późn. zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Stowarzyszenie nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług i nie prowadzi działalności gospodarczej. Realizuje projekt, którego celem jest podniesienie jakości życia, poprzez wykorzystanie lokalnych walorów kulturowych, przyrodniczych i historycznych oraz wzrost aktywności społeczno-gospodarczej mieszkańców powiatu, a także zapewnienie sprawnej i efektywnej pracy Stowarzyszenia, poprzez odpowiednią obsługę administracyjną i organizację funkcjonowania biura. Realizacja zadania polega m.in. na stworzeniu strony internetowej, organizacji bezpłatnego szkolenia dla członków zarządu Stowarzyszenia, organizacji bezpłatnych usług doradczych na rzecz mieszkańców, druku materiałów promocyjnych, które będą udostępniane bezpłatnie osobom zainteresowanym możliwością dofinansowania w ramach rozwoju obszarów wiejskich. Projekt obejmuje koszty nabywania następujących towarów i usług: materiałów biurowych, urządzeń i sprzętu biurowego, mebli biurowych, wynagrodzenia pracowników, usług telekomunikacyjnych, informatycznych, finansowo-księgowych oraz prawnych, wynajmu pomieszczeń biurowych, opłaty skarbowej, sądowej, usług zewnętrznych doradców i ekspertów oraz usług organizacji szkoleń. Stowarzyszenie uzyskało dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej. W związku z ww. projektem nie wystąpi sprzedaż opodatkowana (Stowarzyszenie nie otrzyma żadnych przychodów z tytułu jego realizacji).

Biorąc pod uwagę powyższe oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, Stowarzyszeniu nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków na realizację przedmiotowego projektu. Wnioskodawcy nie będzie także przysługiwało prawo otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż dofinansowanie, które otrzymało, nie stanowi środków, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl