ITPP2/443-1647/11/AF

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 lutego 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-1647/11/AF

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 21 listopada 2011 r. (data wpływu 25 listopada 2011 r.), uzupełnionym w dniu 30 stycznia 2012 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania przekazania Gminie jej majątku przez samorządowy zakład budżetowy - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 listopada 2011 r. złożono wniosek, uzupełniony w dniu 30 stycznia 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania przekazania Gminie jej majątku przez samorządowy zakład budżetowy.

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Ośrodek jest samorządowym zakładem budżetowym, powołanym w celu realizacji zadań własnych Gminy w zakresie kultury fizycznej i sportu oraz utrzymywania terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych, prowadzenie Targowska Miejskiego. Nie posiada osobowości prawnej, ale jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych oraz pracodawcą (średnioroczne zatrudnienie - 22 osoby). Jego działalność prowadzona jest w kilku miejscach Miasta, tzn. przy ul. P., T., M., W. i G. Na pokrycie części kosztów bieżących Ośrodek otrzymuje dotację przedmiotową, a na zakupy środków trwałych dotacje celowe na inwestycje. Ponosząc takie wydatki obniża kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Uchwałą Rady Miasta z dnia 27 października 2011 r. została powołana spółka z o.o. ze 100% udziałem Miasta, która miałaby w przyszłości przejąć aportem od miasta część majątku zarządzanego obecnie przez Ośrodek. Spółka będzie prowadziła działalność rekreacyjną, sportową, hotelową i turystyczną. Przedmiotem aportu ma być nieruchomość położona przy ul. P., w skład której wchodzą grunty, budynek hotelu, 10 domków kempingowych, budynek gastronomiczny, budynek kuchni turystycznej, budynki sanitariatów na kempingu, boisko do gry w piłkę nożną, korty tenisowe, budynek administracyjny i garaże wraz z wyposażeniem. Ośrodek nie jest właścicielem mienia, które ma być w przyszłości przekazane Miastu. Zgodnie z art. 22 ustawy o gospodarce komunalnej, jest to mienie komunalne. Ośrodek gospodaruje nim, zapewnia jego ochronę, należyte wykorzystanie i odtwarzanie. Na podstawie decyzji Burmistrza Miasta nieruchomości zostały przekazane w trwały zarząd na rzecz zakładu budżetowego, jakim jest Ośrodek, na cele statutowe. Przedmiot przekazania w przyszłości majątku Miastu stanowi obecnie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, tzn. taki zespół składników, który stanowić może odrębny zakład. Zespół ten przeznaczony jest do prowadzenia działalności w zakresie kultury fizycznej i rekreacji, hotelarskiej i kempingowej. Może stanowić niezależne przedsiębiorstwo, samodzielnie realizujące te zadania. Zespół ten jest wyodrębniony organizacyjnie i finansowo. Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej Ośrodka, jako obiekt prowadzący swoją działalność z wykorzystaniem wszystkich składników materialnych i niematerialnych, znajdujących się przy ul. P. Wyodrębnienie finansowe polega na takiej ewidencji zdarzeń gospodarczych, że przychody, koszty, należności, zobowiązania oraz ewidencja środków trwałych i wyposażenia są przyporządkowane do działalności prowadzonej przy ul. P. Przychody i koszty dotyczące tego obiektu są wyodrębnione również w palnie finansowym.

Przekazanie Miastu w przyszłości przez Ośrodek ww. nieruchomości nie będzie stanowić przedmiotu aportu wniesionego przez Ośrodek na rzecz Miasta. Będzie to zwrot majątku będącego własnością Gminy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przekazanie nieruchomości położonej przy ul. P. przez Ośrodek na rzecz Miasta należy traktować jako przekazanie zorganizowanej części przedsiębiorstwa w myśl art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług i w związku z tym stosować art. 6 ust. 1 ww. ustawy.

Zdaniem Wnioskodawcy, przekazując obiekt znajdujący się przy ul. P. przekazuje zespół wyodrębnionych organizacyjnie i finansowo składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonego do realizacji określonych zadań gospodarczych, który mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania (art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług). W związku z powyższym transakcja ta nie podlega przepisom ww. ustawy, zgodnie z art. 6 ust. 1.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do treści art. 6 pkt 1 ustawy, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Pojęcie "transakcja zbycia" należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu "dostawa towarów" w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. "zbycie" obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu. Ze względu na szczególny charakter przepisu art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, winien on być interpretowany ściśle, co oznacza, że ma zastosowanie wyłącznie w przypadku zbycia (a zatem wszelkich czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel) przedsiębiorstwa (w rozumieniu Kodeksu cywilnego) lub zorganizowanej jego części, zdefiniowanej w art. 2 pkt 27e ustawy.

Przepis art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, że pod pojęciem zorganizowanej części przedsiębiorstwa rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Biorąc pod uwagę opisane zdarzenie przyszłe oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że w przedmiotowym przypadku nie dojedzie do transakcji zbycia towaru, ani do zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa, ponieważ opisana czynność nie spowoduje przeniesienia prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, ani nie będzie stanowić usługi, gdyż nastąpi jedynie zwrot majątku jego właścicielowi. W związku z tym opisana transakcja nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ nie znalazła się w katalogu czynności, wymienionym w art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Do przedmiotowej czynności - wbrew twierdzeniom Ośrodka - nie będzie miał zastosowania art. 6 pkt 1 ww. ustawy, a co za tym idzie stanowisko Ośrodka należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl