ITPP2/443-1638/11/AJ - Prawo parafii do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji dotyczącej zatrzymania procesu destrukcji murów zabytku oraz przywrócenia właściwego stanu technicznego i przedłużenia żywotności obiektu, współfinansowanej ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 stycznia 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-1638/11/AJ Prawo parafii do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji dotyczącej zatrzymania procesu destrukcji murów zabytku oraz przywrócenia właściwego stanu technicznego i przedłużenia żywotności obiektu, współfinansowanej ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 22 listopada 2011 r. (data wpływu 23 listopada 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 listopada 2011 r. złożono wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

W przedmiotowym wniosku przedstawiony następujące zdarzenie przyszłe.

Parafia realizuje projekt, którego celem jest zatrzymanie procesu destrukcji murów zabytku, przywrócenie właściwego stanu technicznego i przedłużenie żywotności obiektu dla zachowania lokalnego dziedzictwa kulturowego dla przyszłych pokoleń.

Na realizację projektu Parafia otrzymała dofinansowanie w kwocie 73.451,00 zł ze środków EFPROW zgodnie z umową o przyznanie pomocy w ramach działania 4.3.1. "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" w zakresie operacji odpowiadających warunkom przyznania pomocy w ramach działania "Odnowa i rozwój wsi" objętego PROW na lata 2007-2013, zawartą w dniu 18 kwietnia 2011 r. z Samorządem Województwa, oraz w kwocie 12.242,31 zł ze środków Gminy zgodnie z umową zawartą w dniu 18 maja 2011 r. Kwotę 12.242,32 Parafia pokryje ze środków własnych.

Parafia nie prowadziła i nie prowadzi działalności gospodarczej, nie była i nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, nie prowadzi żadnej sprzedaży i nie wykonuje żadnych innych czynności opodatkowanych. Wyżej wymieniony projekt obejmuje wykonanie prac budowlano-konserwatorskich (oczyszczenie ścian, uzupełnienie ubytków w ceglanym licu i spoinowaniu, naprawienie lub wymienienie tynków, pomalowanie ścian, i poddanie ich hydrofobizacji) przy kościele będącym mieniem własnym Parafii oraz nadzór inwestorski nad prawidłowością tych prac budowlanych.

Na koszty realizacji projektu składają się: koszt wykonania robót budowlano-konserwatorskich w wysokości 95.867,44 zł (płatność na podstawie faktury) i koszt pełnienia nadzoru inwestorskiego w wysokości 2.068,19 (płatność na podstawie rachunku do umowy zlecenia). Zakupy usług dokonane w ramach realizacji projektu nie będą służyły wykonywaniu czynności opodatkowanych. W wyniku jego realizacji Parafia nie osiągnie żadnych przychodów, z wyjątkiem pomocy finansowej ze środków UE i budżetu Gminy. Działalność Parafii związana z realizacją projektu nie będzie skutkować powstaniem obowiązku podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług. W przypadku gdy naliczony podatek od towarów i usług nie może zostać odzyskany, Parafia może ubiegać się o włączenie podatku do kosztów kwalifikowanych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Parafia ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktury dotyczącej zakupu usługi, w związku z realizacją ww. projektu współfinansowanego ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Zdaniem Wnioskodawcy, wskazującego w polu nr 61 wniosku ORD-IN, art. 86 i art. 88 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktury dotyczącej zakupu usługi, w związku z realizacją projektu współfinansowanego ze środków EFRROW w ramach działania 4.1.3. "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju", w zakresie operacji odpowiadających warunkom przyznania pomocy w ramach działania "Odnowa i rozwój wsi".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Końcowo wskazać należy, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl