ITPP2/443-162/14/RS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 kwietnia 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-162/14/RS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 31 stycznia 2014 r. (data wpływu dnia 10 lutego 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnie świadczonych usług-jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 lutego 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnie świadczonych usług.

W złożonym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Uniwersytet T (dalej: UT) jest uczelnią publiczną w rozumieniu ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym. Jest również czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Przedmiotem działalności jest: kształcenie studentów i kadr naukowych, prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych, świadczenie usług naukowych i inne. Koszty działalności pokrywane są z:

* dotacji budżetu państwa,

* przychodów własnych uzyskiwanych za świadczone usługi edukacyjne,

* przychodów własnych uzyskiwanych za usługi badawcze,

* przychodów własnych z tytułu najmu pomieszczeń itp.

W uczelni prowadzona jest działalność:

1.

naukowo-badawcza, dydaktyczna i szkoleniowa finansowana z dotacji, niepodlegająca ustawie o podatku od towarów i usług;

2.

dydaktyczna w formie studiów niestacjonarnych finansowana z opłat za studia - podlegająca ww. ustawie, ale na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy z tego podatku zwolniona;

3.

usługowa badawcza finansowana z opłat zleceniobiorców - podlegająca ustawie opodatkowana stawką VAT 23% i inne.

W grudniu 2010 r. Uniwersytet rozpoczął realizację projektu pn. "XXX", który dofinansowano z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa 2007-2013, działanie 1.2.1. Budynek oddano do użytkowania w dniu 9 października 2013 r., a realizację projektu zakończono dnia 30 listopada 2013 r. Celem projektu była przebudowa, rozbudowa i wyposażenie istniejącego budynku przemysłowego ze zmianą sposobu użytkowania na budynek biurowy Regionalnego Centrum Innowacji i Transferu Technologii. W budynku zlokalizowano jednostki zajmujące się budowaniem współpracy pomiędzy sferą nauki i przemysłu, a co za tym idzie, transferem i komercjalizacją technologii, ochroną własności intelektualnej i promocją przedsiębiorczości. Są wśród nich:

* RCliTT - jednostka ogólnouczelniana, która w swojej strukturze organizacyjnej dzieli się m.in. na dział CTT zajmujący się transferem oraz komercjalizacją technologii i budowaniem pomostu pomiędzy sferą nauki i przemysłu oraz dział AIP, który udziela wsparcia w podejmowaniu i prowadzeniu działalności gospodarczej, w szczególności w zakresie: korzystania z powierzchni biurowej i jego infrastruktury oraz zapewnienia podstawowej obsługi biurowej, doradztwa i szkoleń,

* Dział X, którego zadaniem jest udzielanie porad i ochrona prawna w dziedzinie ochrony własności intelektualnej,

* Uczelniane Centrum Informatyki, które świadczy usługi związane z kompleksową obsługą Uczelnianej Sieci Komputerowej UT, w tym obsługę SELS,

* Ośrodek Informacji Patentowej i Normalizacyjnej Biblioteki Głównej UT, w którym będą organizowane usługi szkoleniowe z zakresu wiedzy jawnej chronionej i dziedziny normalizacji,

* Przedstawicielstwo Międzynarodowego Instytutu Plazmy Stosowanej z Wydziału Elektrycznego UT,

* Centrum e-learningowe prowadzone przez pracowników naukowych Wydziału Informatyki UT,

* Sale szkoleniowo-konferencyjne, w których organizowane są konferencje i szkolenia dla Wydziałów UT oraz przedsiębiorstw,

* Pomieszczenia przeznaczone do lokowania w nich innowacyjnych przedsiębiorstw typu spin-off i start-up powstających przy uczelni w ramach działu AIP.

W budynku oferowane są usługi szkoleniowo-doradcze, obejmujące szeroki zakres dziedzin, od marketingu i promocji, poprzez finansowanie przedsięwzięć i transfer technologii, aż po zagadnienia związane z prawem własności intelektualnej. W celu spełnienia wymagań organizacyjno-prawnych do zatwierdzonego przez Senat UT regulaminu RCliTT, przygotowano regulamin AIP (który będzie stanowił załącznik ww. regulaminu) określający szczegółowo zakres i warunki udzielania wsparcia benficjentom polegającego na udostępnieniu: powierzchni użytkowej (na podstawie umów krótkotrwałego użyczenia), infrastruktury (dostęp do podstawowych urządzeń obsługi biurowej i komputerowej), szkoleń i doradztwa. Współpraca z beneficjentami będzie się odbywać w ramach dwóch etapów: preinkubacji i inkubacji, przy przyjęciu następujących zasad.

Preinkubacją będą objęte osoby fizyczne zamierzające rozpocząć działalność gospodarczą. Preinkubowani będą korzystać z pomieszczeń typu "open space". Meble biurowe oraz sprzęt biurowy i komputerowy nie będzie przypisany do danej osoby, ale udostępniany na zasadzie "dostępności". Preinkubowani będą mogli korzystać ze sprzętu typu kserokopiarka, drukarka, które są ogólniedostępne, kuchni, toalet oraz z sali spotkań na zasadach rezerwacji. Inkubowani będą korzystać z przypisanych im, wyodrębnionych, powierzchni biurowych lub stanowisk pracy; możliwe jest dzielenie powierzchni przez kilku inkubowanych jednocześnie. Meble biurowe oraz sprzęt biurowy i komputerowy przypisany będzie do firmy, która bierze za niego odpowiedzialność zgodnie z umową inkubacyjną. Inkubowani mogą korzystać ze sprzętu typu kserokopiarka, drukarka, które są ogólnodostępne, kuchni, toalet oraz z sali spotkań na zasadach rezerwacji.

Wszystkie ww. formy pomocy świadczone będą nieodpłatnie w budynku, który został zmodernizowany i wyposażony w ramach dofinansowania z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa 2007-2013. Ze względu na fakt, że w trakcie i po zakończeniu projektu nie przewidziano uzyskiwania przychodów opodatkowanych związanych z infrastrukturą projektu a jedynie przychody zwolnione lub niepodlegające opodatkowaniu niedające prawa do odliczenia podatku naliczonego w fakturach "zakupowych", naliczony podatek uznano w 100% za wydatek kwalifikowany w projekcie.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy nieodpłatne świadczenie usług polegające na udostępnieniu pomieszczeń (na podstawie umowy użyczenia) wraz z infrastrukturą (komputery przenośne, telefony, drukarki itp.) doradztwie UT i komercjalizacji technologii podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, ponieważ świadczenie tych usług nieodpłatnie wpisuje się w cele statutowe, tym samym nie są spełnione warunki do ich opodatkowania i nie podlegają opodatkowaniu VAT. Z treści art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady, podlega opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy wykonywane są odpłatnie. Warunkiem uznania usługi nieodpłatnej za opodatkowaną, zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy, jest łączne spełnienie dwóch przesłanek: świadczenie usługi nieodpłatnie na cele inne niż związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa oraz przysługiwanie podatnikowi prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z tymi usługami. Nieodpłatne świadczenie usług polegające na: udostępnieniu pomieszczeń (wraz z infrastrukturą), doradztwie i komercjalizacji technologii na rzecz innowacyjnych przedsiębiorstw, zdaniem Uniwersytetu, całkowicie wpisuje się w cel prowadzonej działalności przez AIP, którego zasady funkcjonowania określa regulamin AIP. Ponadto Uniwersytetowi nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji i nie będzie przysługiwało w związku ze świadczeniem nieodpłatnych usług w przyszłości.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z treści art. 7 ust. 1 powołanej ustawy wynika, że dostawą towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, jest przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 - w myśl art. 8 ust. 1 powołanej ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Powołany przepis ustawy wskazuje, że aby uznać dane świadczenie usług za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, przy czym w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Zatem powinien wystąpić związek pomiędzy świadczoną usługą a przekazanym wynagrodzeniem.

Stosownie do zapisu art. 8 ust. 2 ustawy, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

1.

użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych

2.

nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Przez nieodpłatne usługi służące do celów działalności podatnika należy rozumieć takie usługi, które są wykonywane bez wynagrodzenia, ale w związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej. Świadczenie ich ma dominujący charakter w stosunku do korzyści osiąganej w tym przypadku przez odbiorcę tych świadczeń.

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz powołanych przepisów prawa prowadzi do stwierdzenia, że skoro usługi polegające na udostępnieniu pomieszczeń (na podstawie umowy użyczenia) wraz z infrastrukturą (komputery przenośne, telefony, drukarki itp.), doradztwie i komercjalizacji technologii będą świadczone nieodpłatnie i będą związane z prowadzoną przez Uniwersytet działalnością - w świetle art. 8 ust. 2 ustawy - nie będą stanowiły odpłatnego świadczenia usług, o którym mowa w ww. przepisie i tym samym nie będą podlegały opodatkowaniu.

Jednocześnie należy wskazać, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl