ITPP2/443-162/10/KT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 kwietnia 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-162/10/KT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 18 lutego 2010 r. (data wpływu 25 lutego 2010 r.), uzupełnionym w dniu 22 marca 2010 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Dni Z. - Edukacyjna Rybka" w ramach Programu Operacyjnego Zrównoważony Rozwój Sektora Rybołówstwa i Nadbrzeży Obszarów Rybackich 2007-2013 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 lutego 2010 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 22 marca 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Dni Z. - Edukacyjna Rybka" w ramach Programu Operacyjnego Zrównoważony Rozwój Sektora Rybołówstwa i Nadbrzeży Obszarów Rybackich 2007-2013.

W przedmiotowym wniosku, oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Lokalna Grupa Działania uzyskuje dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej przeznaczone na realizację projektu pn. "Dni Z. - Edukacyjna Rybka" w ramach środka 3.4: Rozwój nowych rynków i kampanie promocyjne, Program Operacyjny "Zrównoważony Rozwój Sektora Rybołówstwa i Nadbrzeży Obszarów Rybackich 2007-2013". Z otrzymanych środków LGD będzie nabywać następujące usługi:

1.

Prace przygotowawcze dotyczące realizacji imprezy, tj. zabezpieczenie sanitarne, medyczne, energetyczne, polisa OC, wynajem sceny, nagłośnienia,

2.

Organizacja pokazów edukacyjnych i konkursów,

3.

Zabezpieczenie obsługi kateringowej,

4.

Działania informacyjno-promocyjne planowane przy realizacji projektu.

LGD uzyskuje zwrot kosztów kwalifikowalnych (uznanych za uzasadnione), poniesionych przy realizacji poszczególnych zadań projektu. LGD nie jest czynnym podatnikiem VAT. Organizowana impreza jest dostępna dla wszystkich nieodpłatnie, nie istnieje związek ze sprzedażą opodatkowaną.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy LGD może uznać za koszty kwotę zawierającą podatek naliczony w związku z nabyciem towarów i usług w ramach realizacji ww. projektu, a w konsekwencji odliczyć podatek od towarów i usług z tytułu poniesionych wydatków.

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług, LGD nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego, ponieważ nie prowadzi sprzedaży opodatkowanej. Kosztem kwalifikowalnym powinna być kwota brutto za wykonane usługi i zakupione materiały. Jako podmiot niebędący podatnikiem VAT, nie może odzyskać całości ani części podatku uiszczonego w cenie zakupionych usług i materiałów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższego wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym czynnym podatnikom VAT w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 7 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

W treści złożonego wniosku wskazano, iż LGD nie jest czynnym podatnikiem VAT, a poniesione wydatki związane z realizacją projektu, nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych (LGD nie prowadzi takiej sprzedaży). Uzyskiwane dofinansowanie będzie służyć zakupom związanym z pracami przygotowawczymi dotyczącymi realizacji imprezy, która będzie dostępna dla wszystkich nieodpłatnie, organizacją pokazów edukacyjnych i konkursów, zabezpieczeniem obsługi kateringowej oraz działaniami informacyjno-promocyjnymi planowanymi przy realizacji projektu.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, LGD nie będzie miało możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupione usługi i materiały, związane z realizacją imprezy promującej ryby. Ponadto LGD nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, co również wyklucza możliwość dokonania odliczenia. Wnioskodawcy nie będzie także przysługiwało prawo do odzyskania tego podatku, gdyż uzyskiwane dofinansowanie nie stanowi środków, o których mowa w § 7 ust. 3 i 4 rozporządzenia z dnia 24 grudnia 2009 r.

Należy również zaznaczyć, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl