ITPP2/443-1619/11/AD - Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją zadania inwestycyjnego w zakresie budowy wodociągów.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 11 stycznia 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-1619/11/AD Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją zadania inwestycyjnego w zakresie budowy wodociągów.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 10 listopada 2011 r. (data wpływu 18 listopada 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku związanego z realizacją zadania inwestycyjnego pn. "Budowa wodociągów w gminie"- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 listopada 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku związanego z realizacją zadania inwestycyjnego pn. "Budowa wodociągów w gminie".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jest w trakcie realizacji zadania inwestycyjnego pn. " Budowa wodociągów w gminie " w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, działanie: Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej. Całkowity koszt zadania wyniesie 1.856.894,03 zł, z czego dofinansowanie z PROW, w wartości netto bez podatku, wyniesie 1.132.252,46 zł, co stanowi 75% kosztów kwalifikowanych. Podatek od towarów i usług w kwocie 347.224,09 zł jest kosztem niekwalifikowanym. W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, natomiast z regulacji art. 6 ust. 1 ww. ustawy, wynika, że do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy - na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 1 i pkt 3 cyt. ustawy - należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Po zakończeniu inwestycji, majątek wytworzony w wyniku procesu inwestycyjnego, zostanie przekazany do "M." Sp. z o.o. ze 100% udziałem Gminy, na postawie umowy cywilnoprawnej, w dzierżawę lub aportem. Przedmiotowa spółka będzie operatorem sieci wodociągowej i będzie pobierać opłaty od indywidualnych użytkowników.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z zapisem art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Przedmiotowa inwestycja będzie służyła sprzedaży opodatkowanej (obecna stawka 23%) lub zostanie wniesiona do spółki w formie aportu. Przedmiotowy aport będzie opodatkowany na zasadach ogólnych, czyli obecną 23% stawką. Tym samym nastąpi związek nabycia towarów i usług związanych z nową inwestycją ze sprzedażą opodatkowaną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Końcowo wskazać należy, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu jej wydania.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl