ITPP2/443-160/13/AD - Podatek od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 27 marca 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-160/13/AD Podatek od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 22 lutego 2013 r. (data wpływu 27 lutego 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 lutego 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. "...".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Na podstawie umowy z dnia 27 grudnia 2012 r. zawartej z Województwem, Fundacja realizuje projekt pn. "..." w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013.

Projekt jest realizowany przez konsorcjum instytucji prowadzących fundusze poręczeniowe, w skład którego wchodzą cztery instytucje. Liderem konsorcjum jest podmiot Agencja Rozwoju S.A. w miejscowości D. i w związku z tym przez jego wyodrębniony rachunek przekazane zostały środki (dotacja) z Województwa, w ustalonych częściach, uczestnikom konsorcjum (Fundacja jest jednym z uczestników konsorcjum). Przekazane dofinansowane jest dotacją, którą należy przekazać na powiększenie kapitału funduszu poręczeniowego, służącego udzielaniu poręczeń mikro, małym i średnim przedsiębiorcom, na potrzeby i w ramach prowadzonej przez nich działalności gospodarczej. Udzielanie przez Fundację poręczeń mieści się w ramach prowadzenia działalności statutowej. Zawarta umowa przewiduje zwrot poniesionych przez lidera i konsorcjantów kosztów administracji i zarządzania funduszem poręczeniowym, związanych z utrzymaniem i eksploatacją pomieszczeń, zakupem materiałów biurowych, sprzętu komputerowego, biurowego, itp. Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terenie kraju. W myśl art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy, usługi udzielania kredytów lub pożyczek oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu usług udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych, a także zarządzanie kredytami lub pożyczkami pieniężnymi przez kredytodawcę lub "pożyczkobiorcę", objęte są zwolnieniem od podatku. Dla potrzeb realizowanego projektu Fundacja złożyła oświadczenie, że nie może odliczyć kwoty podatku od towarów i usług zapłaconego w fakturach zakupów przeznaczonych na pokrycie kosztów niezbędnych przy realizacji tej działalności i jest on kosztem kwalifikowalnym, gdyż zakupy służą sprzedaży zwolnionej i nie występuje związek, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy od zakupów dokonanych wyłącznie dla potrzeb realizowanego projektu, polegającego na udzielaniu poręczeń, Fundacja ma możliwość odliczenia podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, który powtórnie powołał treść art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy, nie występuje związek, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, gdyż realizowany projekt służy wyłącznie sprzedaży zwolnionej i nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług. Fundacja wskazała, iż w związku z powyższym podatek stanowi koszt kwalifikowany przy realizacji ww. projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z ust. 2 pkt 1 lit. a powołanego artykułu wynika, że kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z przepisu art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Jednocześnie przedstawiona powyżej zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, iż o ile - jak wskazano we wniosku - nabyte towary i usługi służą sprzedaży zwolnionej od podatku, to w świetle powołanego wyżej art. 86 ust. 1 ustawy, Fundacja nie ma prawa do odliczenia podatku od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu.

Jednocześnie zaznaczyć należy, iż fakt zwolnienia od podatku wykonywanych przez Fundację czynności przyjęto jako element przedstawionego stanu faktycznego. Kwestia ta nie była przedmiotem rozstrzygnięcia, bowiem nie zadano w tym zakresie pytania.

Ponadto wskazać należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl