ITPP2/443-1593a/14/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 lutego 2015 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-1593a/14/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 14 października 2014 r. (data wpływu 21 listopada 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku dokumentowania fakturami VAT ze stawką 23% środków pieniężnych otrzymywanych od sponsorów na organizację szkoleń - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 listopada 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie m.in. obowiązku dokumentowania fakturami VAT ze stawką 23% środków pieniężnych otrzymywanych od sponsorów na organizację szkoleń.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Fundacja, zgodnie z celem statutowym, przeprowadza szkolenie pielęgniarek nefrologii i transplantologii nerek. Część z nich jest członkami Fundacji. Szkolenia w formie konferencji pielęgniarek z całej Polski odbywają się w..., zapewniają szkolenie i noclegi. Za szkolenia Fundacja wystawiała rachunki, jednak po wejściu w życie przepisów dotyczących podatku od towarów i usług na usługi szkoleniowe i ograniczenie możliwości zwolnienia z VAT tych usług, Fundacja zaczęła wystawiać faktury z 23% stawką podatku osobom fizycznym biorącym udział z konferencjach. Złożyła do US zgłoszenie rejestracyjne VAT-R. Urząd Skarbowy postanowił wstrzymać wprowadzenie zgłoszenia w swoją dokumentację wyjaśniając, że szkolenia Fundacji nie podlegają VAT ani z tytułu przekroczenia 150.000 zł przychodu, ani z tytułu opodatkowania VAT takich szkoleń, ponieważ są to szkolenia podnoszące kwalifikacje zawodowe pielęgniarek. Fundacja wystawia faktury VAT również za sponsoring, który dotyczy tych szkoleń, osobom prywatnym, w związku z czym też otrzymała od US informację, że postępuje niesłusznie. Fundacja ma również w KRS zgłoszoną działalność gospodarczą.

W związku z powyższym opisem zadano m.in. następujące pytanie.

Czy Fundacja powinna wystawiać faktury VAT z 23% stawką podatku sponsorom z tytułu otrzymanych środków pieniężnych przeznaczonych na organizowanie szkoleń pielęgniarek.

Zdaniem Wnioskodawcy, faktury za sponsoring powinny być wystawione z podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do ust. 2 ww. artykułu, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Należy zaznaczyć, że aby uznać transakcję za podlegającą opodatkowaniu, konieczne jest istnienie świadczeń wzajemnych, pomiędzy którymi istnieje bezpośredni związek. Tego rodzaju bezpośredni związek ma miejsce, gdy pomiędzy usługodawcą a usługobiorcą istnieje stosunek prawny, w ramach którego następuje wymiana świadczeń wzajemnych, gdzie świadczenie wykonywane przez usługodawcę stanowi rzeczywiste odzwierciedlenie wartości świadczenia (w postaci pieniężnej, rzeczowej lub w formie usługi) otrzymanego w zamian od usługobiorcy.

W myśl art. 29a ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Podstawa opodatkowania obejmuje podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku - ust. 6 pkt 1 ww. artykułu.

Stosownie do art. 106b ust. 1 ustawy, podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

1.

sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;

2.

sprzedaż wysyłkową z terytorium kraju i sprzedaż wysyłkową na terytorium kraju na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;

3.

wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;

4.

otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4.

Analiza przedstawionych okoliczności sprawy w świetle przywołanych przepisów prawa prowadzi do stwierdzenia, że Fundacja nie ma obowiązku wystawiania faktur w związku z otrzymywaniem od sponsorów środków pieniężnych (darowizn), gdyż środki te nie stanowią wynagrodzenia. Treść wniosku nie wskazuje, aby Fundacja świadczyła dla sponsorów usługi, za które ekwiwalentem byłyby otrzymywane darowizny. W związku z tym w przedmiotowej sytuacji nie są spełnione przesłanki, o których mowa w art. 5 ust. 1 ustawy.

Jednakże należy zaznaczyć, że w sytuacji jeśli otrzymywane środki pieniężne wiązałyby się z wykonywaniem przez Fundację na rzecz sponsorów jakichkolwiek świadczeń (np. usług reklamy), Fundacja byłaby z tego tytułu obowiązana do udokumentowania tych czynności fakturami VAT z właściwą dla tych czynności stawką podatku.

Jednocześnie należy wskazać, że w kwestii podlegania opodatkowaniu świadczonych przez Fundację szkoleń pielęgniarek nefrologii i transplantologii nerek, wydano postanowienie nr ITPP2/443-1593b/14/AP.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl