ITPP2/443-1566/11/AJ - Ustalenie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 grudnia 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-1566/11/AJ Ustalenie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 3 listopada 2011 r. (data wpływu 7 listopada 2011 r.), uzupełnionym dnia... grudnia 2011 r. (daty wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 listopada 2011 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu.... grudnia 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujący stan faktyczny.

Fundacja w związku z umową przyznania pomocy na operacje z zakresu małych projektów, w ramach działania 4.1.3. "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętego PROW na lata 2007-2013, otrzymała dotację mającą na celu realizację projektu.

Całkowity koszt projektu wynosi 30.785,79 zł, z czego 30% jest finansowana ze środków własnych. W ramach realizacji projektu zakupiono gabloty i witryny ekspozycyjne, które nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Dotacja zostanie przekazana Fundacji po zrealizowaniu, na zasadzie refundacji kosztów na podstawie wniosku o płatność. Celem projektu jest zachowanie dziedzictwa historyczno-kulturowego regionu poprzez doposażenie Izby Pamięci, stanowiącej obiekt pełniący funkcje muzeum. Osiągnięcie celu spowoduje wzrost atrakcyjności kulturowej i turystycznej regionu, umożliwi kształtowanie i rozwijanie kulturowej tożsamości społeczności lokalnej oraz zachowanie specyfiki obszaru. Modernizacja Izby Pamięci poprzez jej doposażenie prowadzić będzie do utrzymania unikatowego w skali kraju charakteru regionu.

Fundacja nie prowadzi żadnej działalności gospodarczej, nie zwiera umów cywilnoprawnych, na podstawie których obciążałaby podatkiem należnym i nie jest "płatnikiem" podatku od towarów i usług, nie przysługuje jej zwrot podatku i w związku z powyższym uznała ten podatek za koszt kwalifikowany projektu. Zakupione gabloty i witryny nie będą nikomu sprzedane ani odpłatne użyczone. Izba Pamięci działa na zasadzie wolontariatu i nie pobiera żadnych opłat za zwiedzanie obiektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Fundacja słusznie uznała, że przy realizacji ww. projektu nie przysługuje jej prawo odliczenia i zwrotu naliczonego podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje zwrot podatku od towarów i usług naliczonego w związku z realizacją projektu, ponieważ na gruncie przepisów w zakresie ustawy o podatku od towarów i usług nie prowadzi jakiejkolwiek odpłatnej działalności. Fundacja wskazała, ze nie przysługuje jej możliwość odzyskania w żaden sposób podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym zarejestrowanym podatnikom podatku od towarów i usług oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Fundacja nie prowadząca działalności gospodarczej, realizuje projekt w ramach programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Dotyczy on modernizacji Izby Pamięci poprzez jej doposażenie (zakup gablot i witryn). Efekty realizacji projektu nie wiążą się z jakąkolwiek odpłatnością z tytułu wykorzystywania zakupionych towarów. Tym samym związek ze sprzedażą opodatkowaną nie występuje.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Fundacji nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem poniesione wydatki nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi. Wnioskodawcy nie przysługuje również prawo otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż otrzymane środki nie są środkami, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia.

Końcowo wskazać należy, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl