ITPP2/443-155/12/AF

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 31 października 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-155/12/AF

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 21 sierpnia 2012 r. (data wpływu 23 sierpnia 2012 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania akcyzą sprzedaży liści tytoniu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 sierpnia 2012 r. złożono wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania akcyzą sprzedaży liści tytoniu.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Zamierza Pan rozpocząć działalność gospodarczą polegającą na skupie i sprzedaży nieprzetworzonych liści tytoniu od rolników-plantatorów lub firm zajmujących się handlem liśćmi tytoniu (w tym rolników-plantatorów lub firm zlokalizowanych na ternie Unii Europejskiej). Liście będą skupowane i sprzedawane w całości, tak jak przygotowują je plantatorzy (dostawcy) przed dostarczeniem do skupów: liście bez łodyg i żył, niekrojone, niepocięte suszone, po fermentacji, zgniecione i sprasowane do celów transportu, nie nadające się do palenia bez przetworzenia. Wysuszone do wilgotności pozwalającej na przechowywanie (nawilżone/naparowane aby nie uległy kruszeniu podczas przepakowywania do dalszej sprzedaży hurtowej lub detalicznej, ponieważ podczas tej czynności nie zmieniają one swojego kształtu i zapachu, a czynność ta jest niezbędna, aby dokonać koniecznego przepakowania). Nabyte w tej postaci liście tytoniu nie będą nadawały się do palenia bez dalszego przetworzenia przemysłowego. Nie będą poddawane żadnej obróbce, takiej jak: całkowite odżyłowanie, cięcie, przetwarzanie chemiczne i przemysłowe. Przedmiotowe liście tytoniu w tej postaci będą przeznaczone do sprzedaży hurtowej lub detalicznej, sklasyfikowane według CN: 2401 10, 2401 20, 2401 20 35, 2401 20 85, 2401 20 95.

Nabyte od plantatorów (dostawców) liście zamierza Pan sprzedawać hurtowo lub detalicznie dla wszystkich firm lub osób, które będą chciały nabyć dany produkt. Nie będzie pan sprzedawać tytoniu do palenia, lecz tylko na użytek w gospodarstwie rolnym, domowym lub w innych celach, np. jako nawóz bakteriobójczy, środek grzybobójczy, środek odstraszający na owady i insekty. Produkt zawierał będzie stosowne informacje, że nie nadaje się do palenia bez dalszej obróbki przemysłowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy od sprzedaży detalicznej i hurtowej opisanych we wniosku suszonych liści tytoniu bez łodyg i żył należy odprowadzić podatek akcyzowy.

W ocenie Wnioskodawcy, powołującego art. 98 ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym, opisany we wniosku produkt nie będzie zaliczany do wyrobów tytoniowych. Jako produkt "podlegający akcyzie" musiałby zostać poddany dalszemu przemysłowemu przetworzeniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy. W poz. 42 załącznika nr 1 do ustawy, do wyrobów akcyzowych zaliczono papierosy, tytoń do palenia, cygara i cygaretki - bez względu na kod CN.

W myśl art. 98 ust. 1 ustawy, do wyrobów tytoniowych w rozumieniu ustawy zalicza się bez względu na kod CN: papierosy, tytoń do palenia, cygara i cygaretki.

Na mocy ust. 2 ww. artykułu, za papierosy uznaje się: tytoń zrolowany nadający się do palenia w tej postaci, który nie jest cygarami ani cygaretkami w rozumieniu ust. 4; tytoń zrolowany, który w drodze prostej, nieprzemysłowej obróbki jest umieszczany w tutkach z bibuły papierosowej; tytoń zrolowany, który w drodze prostej, nieprzemysłowej obróbki jest owijany w bibułę papierosową.

Zgodnie z ust. 3 ww. artykułu, do celów akcyzy, tytoń zrolowany, o którym mowa w ust. 2, uznaje się za: dwa papierosy - w przypadku gdy, wyłączając filtr lub ustnik, jest on dłuższy niż 8 centymetrów, ale nie dłuższy niż 11 centymetrów; trzy papierosy - w przypadku gdy, wyłączając filtr lub ustnik, jest on dłuższy niż 11 centymetrów, ale nie dłuższy niż 14 centymetrów; cztery papierosy - w przypadku gdy, wyłączając filtr lub ustnik, jest on dłuższy niż 14 centymetrów, ale nie dłuższy niż 17 centymetrów; pięć papierosów - w przypadku gdy, wyłączając filtr lub ustnik, jest on dłuższy niż 17 centymetrów, ale nie dłuższy niż 20 centymetrów. Przepis ust. 3 stosuje się odpowiednio do ustalenia, co należy uznać za sześć, siedem i większą liczbę papierosów (art. 98 ust. 3a ustawy).

Stosownie do art. 98 ust. 4 ustawy, za cygara lub cygaretki, biorąc pod uwagę ich właściwości i zwykłe oczekiwania konsumentów, uznaje się: tytoń zrolowany o zewnętrznym owinięciu z naturalnego tytoniu, tytoń zrolowany z poszarpanym, wymieszanym wkładem, owinięty liściem tytoniu w naturalnym kolorze cygara z odtworzonego tytoniu pokrywającym produkt w całości, łącznie z filtrem, tam gdzie zachodzi taka konieczność, ale nie ustnik, w przypadku cygar z ustnikiem, gdzie waga sztuki, wyłączając filtr lub ustnik, wynosi nie mniej niż 2,3 grama i nie więcej niż 10 gramów, a obwód równy przynajmniej jednej trzeciej długości wynosi nie mniej niż 34 milimetry - jeżeli są oraz mogą być przeznaczone wyłącznie do palenia w stanie niezmienionym.

Na mocy art. 98 ust. 5 ustawy, za tytoń do palenia uznaje się: tytoń, który został pocięty lub inaczej podzielony, skręcony lub sprasowany w postaci bloków oraz nadający się do palenia bez dalszego przetwarzania przemysłowego; odpady tytoniowe będące pozostałościami liści tytoniu i produktami ubocznymi uzyskanymi podczas przetwarzania tytoniu lub produkcji wyrobów tytoniowych, oddane do sprzedaży detalicznej, niebędące papierosami, cygarami lub cygaretkami, a nadające się do palenia.

W myśl art. 98 ust. 7 ustawy, produkty składające się w części z substancji innych niż tytoń, lecz poza tym spełniające kryteria ustalone w ust. 4, są traktowane jako cygara i cygaretki.

Produkty składające się w całości albo w części z substancji innych niż tytoń, lecz poza tym spełniające kryteria ustalone w ust. 2, 3 lub 5, są traktowane jako papierosy i tytoń do palenia. Jednakże nie traktuje się jako wyrobów tytoniowych produktów, które nie zawierają tytoniu i są wykorzystywane wyłącznie w celach medycznych (art. 98 ust. 8 ustawy).

Biorąc pod uwagę przedstawione zdarzenie przyszłe oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że wyroby opisane przez Pana we wniosku nie będą spełniać warunków zawartych w art. 98 ust. 1-8 ustawy, o ile nie będą nadawać się do palenia bez dalszego przetworzenia przemysłowego. Zatem, sprzedaż przedmiotowych liści tytoniu nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem akcyzowym i nie będzie produkcją wyrobów tytoniowych w rozumieniu przepisów ustawy o podatku akcyzowym. Za produkcję wyrobów tytoniowych będą mogły być ewentualnie uznane czynności związane z rozdrobnieniem ww. liści tytoniu podejmowane przez podmioty nabywające je od Pana. W związku z czym podmioty te będą mogły ponosić konsekwencje przewidziane w ustawie o podatku akcyzowym oraz w ustawie - Kodeks karny skarbowy.

Zaznacza się, iż niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe, co oznacza że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej zostanie ustalony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła skutków prawnych w tym zakresie.

Ponadto wskazuje się, że interpretacja odnosi się tylko do zagadnień podatkowych, tj. kwestii opodatkowania akcyzą opisanych liści tytoniu. Natomiast nie rozstrzyga o zgodności opisanych we wniosku czynności z innymi przepisami.

Interpretacja dotyczy opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl