ITPP2/443-1541/14/EB - Brak możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 grudnia 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-1541/14/EB Brak możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 7 listopada 2014 r. (data wpływu 10 listopada 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "P..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 listopada 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "P...".

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W okresie od września do grudnia 2014 r. Stowarzyszenie realizuje projekt pn. "P...". Projekt finansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, realizowanego w zakresie małych projektów, w ramach Działania 4.1.3 - "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju", objętego PROW na lata 2007-2013. Działanie to jest współfinansowane ze środków Unii Europejskiej. Wydatkowane środki w ramach tego projektu podlegają refundacji. Celem tego projektu jest promocja produktów lokalnych poprzez trójzadaniowe działania obejmujące organizację szkolenia w zakresie promocji produktów lokalnych, organizację konkursu kulinarnego na potrawę regionalną obszaru LGD XXX XXX oraz wydanie kalendarza ściennego prezentującego laureatów konkursu kulinarnego. Uczestnikami projektu będą właściciele małych firm rodzinnych zainteresowani produkowaniem lokalnych wyrobów, np. cukiernicy, pszczelarze, właściciele gospodarstw agroturystycznych, restauratorzy, Koła Gospodyń Wiejskich oraz indywidualne osoby zainteresowane tematyką. Udział w projekcie jest bezpłatny. Wnioskodawca zamierza zrealizować cel poprzez następujące zadania: 2-dniowe szkolenie "P..." na temat promocji produktów lokalnych poprzez inicjowanie powstawania i wprowadzania na rynek produktów, których podstawę stanowią lokalne zasoby, organizację konkursu na spożywczy produkt lokalny z obszaru LGD, wydanie kalendarza ściennego, na którym znajdą się prezentacje laureatów konkursu kulinarnego. Powyższy projekt realizowany jest w ramach działalności statutowej Stowarzyszenia. W związku z jego realizacją Stowarzyszenie nie uzyska żadnych przychodów i na podstawie " art. 8 ust. 2" ustawy o podatku od towarów i usług nie nastąpi sprzedaż opodatkowana. W związku z powyższym Stowarzyszenie zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy nie dokona odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu towarów i usług na wykonanie powyższych działań.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Stowarzyszenie ma możliwość odliczenia podatku naliczonego w związku z zakupami ponoszonymi na realizację ww. projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z zakupami poniesionymi na realizację ww. projektu. Stowarzyszenie projekt ten realizuje w ramach działalności statutowej, natomiast zgodnie z brzmieniem art. 86 ust. 1 ustawy, jedynie w zakresie, w jakim towary i usługi służą do wykonania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z cytowanych powyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje - co do zasady - wówczas, gdy zostaną spełnione łącznie następujące warunki: odliczenia dokonuje czynny podatnik, a towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W rozdziale 4 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2014 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 1656) przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. W § 8 ust. 3 i 4 tego rozporządzenia określono katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Analiza treści wniosku oraz przywołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że Stowarzyszeniu nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją opisanych projektów, gdyż - jak wynika z treści wniosku - dokonane zakupy nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Nie przysługuje również prawo otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki, o których mowa we wniosku, nie są środkami wymienionymi w § 8 ust. 3 i 4 przywołanego rozporządzenia z dnia 16 grudnia 2013 r.

Interpretacja dotyczy stanów faktycznych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl