ITPP2/443-154/12/EK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 marca 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-154/12/EK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. z 2005 r. Dz. U. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 18 stycznia 2012 r. (data wpływu 7 lutego 2012 r.), uzupełnionym w dniu 9 marca 2012 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "M."- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 lutego 2012 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 9 marca 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "M.".

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółdzielnia, będąca czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, prowadzi działalność gospodarczą opodatkowaną (np. w zakresie wynajmu lokali użytkowych) oraz działalność zwolnioną - w zakresie dokonywania czynności, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10-11 ustawy o podatku od towarów i usług. W IV kwartale 2010 r. złożyła wniosek do Urzędu Marszałkowskiego o dofinansowanie planowanych nakładów na rewitalizację kilkunastu budynków mieszkalnych, w wys. 50% ze środków UE, w ramach programu operacyjnego "Regionalny Program Operacyjny 2007-2013". Przedmiotem projektu pn. "M." przez podniesienie ich efektywności energetycznej" są budynki mieszkalne, w których nie są zlokalizowane lokale użytkowe. Projekt obejmuje termorenowację ww. budynków i nie będzie miał żadnego związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Złożony wniosek przeszedł pozytywną ocenę formalną i merytoryczną. W dniu 29 grudnia 2010 r. Spółdzielnia podpisała umowę z Urzędem Marszałkowskim o dofinansowanie ww. projektu.

Do kosztów kwalifikowanych, objętych dofinansowaniem ze środków z UE, zaliczono planowane nakłady w wartości brutto. Urząd Marszałkowski wnosi, w związku z zaliczeniem podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, o przedstawienie indywidualnej interpretacji, że Spółdzielnia nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z tytułu wykonywanych usług objętych ww. projektem.

Realizacja projektu została rozpoczęta. Wydatki poniesione w związku z jego realizacją są udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Spółdzielnię, co jest niezbędne do rozliczenia przez instytucję wdrażającą. Na sfinansowanie części nakładów dotacja unijna wynosząca 50% kosztów kwalifikowanych rozliczona zostanie z funduszem remontowym nieruchomości, które objęte są projektem.

W związku z powyższym, w uzupełnieniu wniosku, zadano następujące pytanie:

Czy Spółdzielnia ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących wykonanie usług związanych z realizacją ww. projektu, dotyczącego termorenowacji budynków mieszkalnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, wyrażonym w uzupełnieniu wniosku, nie przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, gdyż wydatki poniesione w związku z realizacją ww. projektu nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Spółdzielnia wskazała, iż warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia jest bezpośredni i bezsporny związek z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Po powołaniu treści art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług podniosła, że projekt nie będzie miał związku z czynnościami opodatkowanymi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl ust. 2 pkt 1 lit. a) powyższego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z treści cytowanego wyżej przepisu art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

Biorąc pod uwagę treść wniosku oraz powołanych przepisów należy stwierdzić, że Spółdzielni nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem poniesione wydatki nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi.

Wskazać należy, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii prawidłowości stosowania przez Spółdzielnię zwolnienia od podatku wykonywanych czynności, gdyż nie przedstawiono w tym zakresie stanowiska i nie postawiono pytania, a powyższe przyjęto jako element przedstawionego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl