ITPP2/443-153a/10/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 marca 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-153a/10/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 17 lutego 2010 r. (data wpływu 22 lutego 2009 r.), uzupełnionym w dniu 12 marca 2010 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją w 2009 r. operacji "Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 lutego 2010 r. złożono wniosek, uzupełniony w dniu 12 marca 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją w 2009 r. operacji "Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja".

W przedmiotowym wniosku, oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujący stan faktyczny.

W dniu 29 października 2009 r. Stowarzyszenie podpisało umowę z Samorządem Województwa na przyznanie pomocy na rok 2009 w ramach działania "Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja", objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. W ramach ww. działania, od listopada 2009 r., Stowarzyszenie finansuje koszty utrzymania swojego biura, w tym m.in. najmu, "mediów", telefonów, personelu, zakupu urządzeń i materiałów biurowych, nieodpłatnej działalności szkoleniowej i doradczej dla potencjalnych beneficjentów działań osi 4 Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich z terenu objętego działaniem LGD, działań promocyjnych dotyczących zarówno możliwości pozyskiwania środków w ramach działań osi 4 Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich, jak również działania LGD. Na mocy podpisanej umowy ma zapewnione środki na funkcjonowanie w celu pełnienia funkcji lokalnej instytucji wdrażającej dla działania osi 4 LEADER PROW na lata 2007-2013. Stowarzyszenie będzie szkolić, doradzać, zachęcać działaniami promocyjnymi, by potencjalni beneficjenci składali wnioski o dofinansowanie projektów w ramach działania 4.3.1. PROW - Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju. Następnie przeprowadzi postępowanie konkursowe i wskaże te projekty, które wpisują się w przyjętą dla danej LGD Lokalną Strategię Rozwoju. Umowy o dofinansowanie wybranych projektów i rozliczenie finansowe będą już prowadzane przez inne instytucje: Urząd Marszałkowski oraz Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Wszelkie świadczenia dla beneficjentów Stowarzyszenie będzie prowadzić nieodpłatnie. Zakupione w wyniku realizacji operacji mienie pozostanie Jego wyłączną własnością i będzie wykorzystywane jedynie na własne potrzeby.

Stowarzyszenie nie jest zarejestrowane jako czynny podatnik VAT, na podstawie art. 96 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług i korzysta ze zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 113 ust. 1 tej ustawy. Nie prowadzi działalności gospodarczej, a działalność statutowa kwalifikuje się do usług zwolnionych od podatku, wymienionych w poz. 10 załącznika nr 4 do ww. ustawy. W wyniku realizacji działań objętych umową z Samorządem Województwa, Stowarzyszenie nie osiągnie żadnych przychodów. Jego działalność nie będzie skutkować powstaniem obowiązku podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług. Efekty powstałe w wyniku działań nie będą w żaden sposób związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy Stowarzyszenie ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją w 2009 r. operacji w ramach działania 4.3.1 Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 "Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja".

2.

Czy Stowarzyszenie ma możliwość odzyskania podatku od towarów i usług poprzez jego zwrot na podstawie przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz nie zaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług. Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ww. ustawy, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako czynni podatnicy VAT zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (wyłączenie w przypadku Stowarzyszenia nie ma zastosowania).

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, czyli takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Przedstawiona powyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Stowarzyszenie wskazało, że zakupy dokonane w 2009 r. w żaden sposób nie są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Stwierdziło, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi, określony w przepisie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. nie występuje związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Ponadto Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (art. 96 ust. 1 ustawy). Wobec powyższego nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Ponadto Wnioskodawca nie ma możliwości odzyskania podatku, gdyż otrzymane dofinansowanie nie stanowi środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Podkreślić należy, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii, czy wykonywane przez Stowarzyszenie czynności są zwolnione od podatku od towarów i usług, ponieważ nie przedstawiono w tym zakresie własnego stanowiska i nie postawiono pytania, a udzielając niniejszej interpretacji powyższe przyjęto jako element stanu faktycznego.

Mając powyższe na względzie, stosownie do brzmienia art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl