ITPP2/443-151/07/AF

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 stycznia 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-151/07/AF

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 29 października 2007 r. (data wpływu 30 października 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości dokonania korekty stawki podatku w związku z dostawą sprzętu komputerowego dla placówek oświatowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 października 2007 r. złożono wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości dokonania korekty stawki podatku w związku z dostawa sprzętu komputerowego dla placówek oświatowych po dostarczeniu dokumentów poświadczających spełnienie warunków określonych w przepisach.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W dniu 7 września 2007 r. Wnioskodawca zawarł umowę z Politechniką na dostarczenie sprzętu komputerowego, co zostało potwierdzone zamówieniem na dostawę z dnia 27 września 2007 r. Zgodnie z umową sprzęt miał zostać dostarczony w terminie do dnia 5 października 2007 r. W jednym z punktów umowy stwierdzono: "cena brutto ulegnie zmianie w przypadku uzyskania potwierdzenia zamówienia zgodnie z art. 83 ust. 14 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z 2004 r.) uprawniającego do zastosowania 0% stawki podatku VAT". Dostawa zamówionego sprzętu została zrealizowana w dniu 28 września 2007 r. Wystawiona została faktura sprzedaży z datą 28 września 2007 r. ze stawką 22%. W dniu 25 października 2007 r. złożona została stosowna deklaracja VAT-7. W dniu następnym Wnioskodawca otrzymał listem poleconym dokumenty potwierdzające zamówienie dla placówki oświatowej wystawione przez Ministra Szkolnictwa Wyższego. Dokumenty te noszą datę 17 października 2007 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca może wystawić fakturę VAT korygującą stawkę podatku z 22% na 0% w związku z otrzymaniem dokumentów potwierdzających spełnienie warunków, o których mowa w art. 83 ust. 14 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług po dokonaniu dostawy sprzętu komputerowego.

Zdaniem Wnioskodawcy możliwe jest dokonanie korekty zmieniającej stawkę podatku od towarów i usług z 22% na 0%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw sprzętu komputerowego dla placówek oświatowych przy zachowaniu warunków, o których mowa w ust. 13-15. Stosownie do treści art. 83 ust. 13 ww. ustawy, opodatkowaniu stawka podatku w wysokości 0% podlegają towary wymienione w załączniku nr 8 do ustawy, tj. jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych, drukarki, skanery, urządzenia komputerowe do pism Braille'a oraz urządzenia do transmisji danych cyfrowych. W myśl art. 83 ust. 14 ustawy dokonujący dostawy stosuje stawkę 0%, pod warunkiem posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami. Przy czym dostawca obowiązany jest przekazać kopię tych dokumentów do właściwego urzędu skarbowego - art. 83 ust. 15. Zgodnie z art. 33 ust. 1 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 164, poz. 1365 z późn. zm.) minister właściwy do spraw szkolnictwa wyższego sprawuje nadzór nad zgodnością działań uczelni z przepisami prawa i statutem oraz z treścią udzielonego pozwolenia na utworzenie uczelni niepublicznej.

Kwestie związane z wystawianiem faktur korygujących regulują przepisy § 16 i § 17 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.). Zgodnie z § 17 ust. 1 ww. rozporządzenia fakturę korygującą wystawia się również, gdy podwyższono cenę po wystawieniu faktury lub w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.

Reasumując, stwierdzić należy, że Wnioskodawca spełni wymogi określone w art. 83 ust. 1 pkt 26 i ust. 13-15 ustawy o podatku od towarów i usług dla zastosowania stawki podatku 0%, przy czym dostawca obowiązany jest przekazać kopię dokumentów, o których mowa w ust. 14 do właściwego urzędu skarbowego. Wspomniane przepisy bowiem nie wskazują, że warunki w nich określone muszą być spełnione już w momencie dokonania dostawy sprzętu komputerowego, a jednocześnie przepisy szczegółowe pozwalają na wystawienie faktury korygującej po ich spełnieniu. Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl