ITPP2/443-1496/11/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 grudnia 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-1496/11/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 18 października 2011 r. (data wpływu 24 października 2011 r.), uzupełnionym w dniu 15 grudnia 2011 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku obowiązującej dla usługi polegającej na organizacji wizyty studyjnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 października 2011 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 15 grudnia 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku obowiązującej dla usługi polegającej na organizacji wizyty studyjnej.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Zakład jest stowarzyszeniem. Zajmuje się działalnością szkoleniowo-oświatową polegającą na prowadzeniu szkół niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych i szkoleń zawodowych. Jest wpisany do ewidencji niepublicznych placówek oświaty. W 2011 r. przystępuje do przetargu organizowanego przez Wojewódzki Urząd Pracy, dotyczącego organizacji wizyty studyjnej w jednym z państw Unii Europejskiej, w postaci zorganizowania pobytu, wyżywienia i środków transportu. Wymienione pozycje stanowią jedną usługę. Z kodów klasyfikacji Wspólnego Słownika Zamówień (CPV) wynika, iż są to: 60400000-2 usługi transportu lotniczego, 60100000-9 usługi w zakresie transportu drogowego, 5510000-I usługi hotelarskie, 55270000-3 usługi świadczone przez placówki oferujące wyżywienie i miejsca noclegowe, 79540000-1 usługi w zakresie tłumaczeń ustnych. Częścią merytoryczną wizyty, tj. szkoleniami, zajmuje się partner ponadnarodowy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Z jaką stawką podatku od towarów i usług należy wystawić fakturę za organizację ww. wizyty studyjnej.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług (stan prawny na 1 stycznia 2011 r.) organizacja wizyty studyjnej nie klasyfikuje się w żadnej ze stawek preferencyjnych, tylko w stawce podstawowej, tj. 23%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, świadczeniem usług jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Według art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 wynosi 23%.

Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział stawki preferencyjne oraz możliwość stosowania zwolnień podatkowych.

Z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w pozycji 7 wymieniał jako zwolnione usługi w zakresie edukacji (ex 80) i przenoszą uregulowania dotyczące tej tematyki do treści ustawy. Zasadnicze znaczenie ma w przypadku tych usług dodanie do art. 43 ustawy punktów 26-29, regulujących zwolnienia od podatku działalności edukacyjnej.

Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych, określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów.

Zasadniczym powodem odejścia od stosowania klasyfikacji statystycznych przy określaniu zakresu zwolnień od podatku było zapewnienie pełniejszej implementacji przepisów unijnych, w szczególności Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L 347, str. 1 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 132 ust. 1 lit. i) ww. Dyrektywy, państwa członkowskie zwalniają kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Cytowany przepis umiejscowiony został w rozdziale 2 tego aktu, zatytułowanym "Zwolnienia dotyczące określonych czynności wykonywanych w interesie publicznym", co oznacza, iż usługi szkoleniowe na gruncie Dyrektywy VAT podlegają zwolnieniu od podatku wyłącznie, gdy są wykonywane w interesie publicznym, tzn. wypełniają obowiązki, jakie ciążą na danym państwie wobec jego obywateli. W żadnym przepisie Dyrektywy nie została jednak wskazana definicja "interesu publicznego", nie zostały również określone podmioty, które mogą działać "w interesie publicznym". Oznacza to, że zarówno komercyjne przedsiębiorstwa jaki i niekomercyjne organizacje mogą prowadzić działalność z zakresu "interesu publicznego".

W tym kontekście wskazać należy - co wielokrotnie podkreślał Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej - że zakres zwolnień przewidzianych w Dyrektywie nie może być interpretowany w sposób rozszerzający. Czynności zwolnione zgodnie z Dyrektywą stanowią autonomiczne pojęcia prawa wspólnotowego, a ich ujednolicona interpretacja ma służyć unikaniu rozbieżności w stosowaniu systemu podatku od wartości dodanej w poszczególnych państwach członkowskich.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług, stanowiącym implementację ww. art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo - rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

* oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Z powyższej regulacji wynika, że warunkiem koniecznym do zastosowania zwolnienia od podatku przy świadczeniu usług przez podmioty objęte systemem oświaty jest, aby usługi te stanowiły usługi w zakresie kształcenia i wychowania lub miały z nimi ścisły związek.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Z. prowadzący działalność szkoleniowo-oświatową w formie szkół niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych i szkoleń zawodowych, wpisany do ewidencji niepublicznych placówek oświaty, przystępuje do przetargu organizowanego przez Wojewódzki Urząd Pracy, dotyczącego organizacji wizyty studyjnej w jednym z państw Unii Europejskiej. Usługa ma polegać na zorganizowaniu pobytu, wyżywienia i środków transportu. Elementy te stanowią jedną usługę. Częścią merytoryczną wizyty, tj. szkoleniami, zajmuje się partner ponadnarodowy.

Mając na uwadze powyższe oraz powołane przepisy oraz fakt, iż - jak wskazał Z. - czynności wchodzące w zakres organizacji wizyty studyjnej stanowią jedną usługę, należy stwierdzić, że nie jest to usługa w zakresie kształcenia i wychowania, ani usługa ściśle z nią związana, wobec czego nie ma do niej zastosowania zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy podatku od towarów i usług. Wobec powyższego przedmiotowa usługa winna być opodatkowana stawką podstawową, tj. 23%.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

St

ronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl