ITPP2/443-1480/12/EB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 lutego 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-1480/12/EB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 29 listopada 2012 r. (data wpływu 4 grudnia 2012 r.), uzupełnionym w dniu 18 lutego 2013 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku czynności zbycia nieruchomości zabudowanych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 grudnia 2012 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 18 lutego 2013 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku czynności zbycia nieruchomości zabudowanych.

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Powiat może przekazać aportem nieruchomości w stawce zwolnionej, jeżeli w stosunku do tych nieruchomości nie przysługiwało prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz nie dokonano obniżenia kwoty podatku, w przypadku dokonywania ulepszeń na tych nieruchomościach. Powiat będący właścicielem nieruchomości gruntowych oraz budynków znajdujących się na tych gruntach planuje utworzyć spółkę prawa handlowego i wnieść do niej aportem nieruchomości, które otrzymał na mocy decyzji Urzędu Wojewódzkiego dnia 1 stycznia 1999 r. Powiatowi nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W latach 2003-2011 budynki posadowione na przedmiotowych gruntach objęte zostały wieloletnią inwestycją w celu zaadoptowania pomieszczeń po jednostce wojskowej na szpital. Powiat nie miał podstaw prawnych i nie dokonywał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach wydatków ponoszonych na inwestycję. Z treści art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054) wynika, że zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10 pod warunkiem, że w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, jak również nie dokonano obniżenia podatku z związku z dokonanymi ulepszeniami W przedmiotowym przypadku obydwa warunki art. 43 ust. 1 pkt 10a zostały zachowane. Nieruchomości gruntowe mające być przekazane aportem składają się z:

* jednej działki niezabudowanej, oznaczonej w planie zagospodarowania przestrzennego, jako "Uz. U. - czyli usług zdrowia i tereny zabudowy usługowej", stanowiącej tereny zielone (park),

* siedmiu działek zabudowanych budynkami szpitalnymi i infrastruktury szpitalnej. Ostatni budynek oddany został do użytkowania we wrześniu 2009 r. Działki w planie zagospodarowania przestrzennego oznaczone są jako: "Uz. U.". W chwili obecnej na jednej z przedmiotowych działek Powiat prowadzi inwestycję dotyczącą budowy kolejnego obiektu szpitalnego. Inwestycja ta prowadzona jest na działce zabudowanej innymi budynkami i stanowi dobudowę obiektu do istniejącej infrastruktury. Zakończenie prac inwestycyjnych przewidziane jest na 2016 r.

* siedmiu działek zabudowanych budynkami szpitalnymi i infrastruktury szpitalnej. Ostatni budynek oddany został do użytkowania we wrześniu 2009 r. Działki w planie zagospodarowania przestrzennego oznaczone są jako: "Uz. U.". W chwili obecnej na jednej z przedmiotowych działek Powiat prowadzi inwestycję dotyczącą budowy kolejnego obiektu szpitalnego. Inwestycja ta prowadzona jest na działce zabudowanej innymi budynkami i stanowi dobudowę obiektu do istniejącej infrastruktury. Zakończenie prac inwestycyjnych przewidziane jest na 2016 r.

Przedmiotowe działki przekazane są szpitalowi w formie nieodpłatnych umów użytkowania, a posadowione na nich obiekty nie były nigdy przedmiotem najmu, ani dzierżawy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wniesienie aportem przez jednostkę samorządu terytorialnego, do utworzonej spółki prawa handlowego nieruchomości, w skład których wchodzą grunty oraz budynki, podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, wniesienie aportem przez jednostkę samorządu terytorialnego do utworzonej spółki prawa handlowego nieruchomości, w skład których wchodzą grunty oraz budynki, podlega zwolnieniu z podatku od towarów i usług na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary, stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Pojęcie "transakcja zbycia" należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu "dostawa towarów" w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. "zbycie" obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu.

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

W art. 2 pkt 14 ustawy ustawodawca określił, co należy rozumieć pod pojęciem pierwszego zasiedlenia. Zgodnie z tym przepisem, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z treści powyższego przepisu wynika, że aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do oddania budynków (budowli) do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Jeżeli zatem podatnik wybuduje obiekt, bądź go zmodernizuje, przy czym nakłady na ulepszenie przekroczą 30% wartości początkowej, a następnie obiekt ten (lub ulepszenie) zostanie oddany do użytkowania (wprowadzony przez podatnika do ewidencji środków trwałych), nie oznacza to, że został on zasiedlony. Oddanie do użytkowania nie nastąpiło bowiem w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Pierwsze zasiedlenie będzie miało miejsce wówczas, gdy wybudowany lub zmodernizowany obiekt zostanie sprzedany lub np. oddany w dzierżawę lub najem, bowiem zarówno sprzedaż, dzierżawa, czy najem są czynnościami podlegającymi opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 43 ust. 10 ww. ustawy, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem, że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

1.

są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;

2.

złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Na podstawie ust. 11 cyt. artykułu, oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:

1.

imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;

2.

planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;

3.

adres budynku, budowli lub ich części.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

W myśl ust. 7a tego artykułu, warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Stosownie do art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy (...).

W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu (art. 29 ust. 5 ustawy).

Z treści wniosku wynika, iż Powiat będący właścicielem nieruchomości gruntowych oraz budynków znajdujących się na tych gruntach planuje utworzyć spółkę prawa handlowego i wnieść do niej aportem nieruchomości, które otrzymał na mocy decyzji Urzędu Wojewódzkiego z dniem 1 stycznia 1999 r. Powiatowi nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W latach 2003-2011 budynki posadowione na przedmiotowych gruntach objęte zostały wieloletnią inwestycją w celu zaadoptowania pomieszczeń po jednostce wojskowej na szpital. Powiat nie miał podstaw prawnych i nie dokonywał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach wydatków ponoszonych na inwestycję. Nieruchomości gruntowe mające być przekazane aportem składają się z:

* jednej działki niezabudowanej, oznaczonej w planie zagospodarowania przestrzennego, jako "Uz. U. - czyli usług zdrowia i tereny zabudowy usługowej, stanowiącej tereny zielone (park),

* siedmiu działek zabudowanych budynkami szpitalnymi i infrastruktury szpitalnej, ostatni budynek oddany został do użytkowania we wrześniu 2009 r., działki są w planie zagospodarowania przestrzennego oznaczone jako: "Uz. U.". W chwili obecnej na jednej z przedmiotowych działek Powiat prowadzi inwestycję dotyczącą budowy kolejnego obiektu szpitalnego. Inwestycja ta prowadzona jest na działce zabudowanej innymi budynkami i stanowi dobudowę obiektu do istniejącej infrastruktury. Zakończenie prac inwestycyjnych przewidziane jest na 2016 r.

Przedmiotowe działki przekazane są szpitalowi w formie nieodpłatnych umów użytkowania, a posadowione na nich obiekty nie były nigdy przedmiotem najmu, ani dzierżawy.

Mając na uwadze powyższe oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że zbycie w formie aportu budynków szpitalnych i infrastruktury szpitalnej nie będzie objęte zwolnieniem od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, bowiem będzie dokonane w ramach pierwszego zasiedleniu, w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy (Powiat przejął budynki na podstawie decyzji administracyjnej i nie były one przedmiotem najmu ani dzierżawy). Sprzedaż tych obiektów - zgodnie ze stanowiskiem zawartym we wniosku - będzie jednak zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, bowiem Powiatowi nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy ich nabyciu i nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, od których przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Biorąc pod uwagę fakt, iż ww. wymienione obiekty będą korzystały ze zwolnienia od podatku, zbycie gruntów (siedmiu działek), na których są one posadowione, przy uwzględnieniu treści art. 29 ust. 5 ustawy, również objęte będzie zwolnieniem od podatku od towarów i usług.

Natomiast zbycie działki niezabudowanej, przeznaczonej zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego po zabudowę usługową - wbrew stanowisku Powiatu - nie będzie objęte zwolnieniem od podatku, bowiem nie zostaną spełnione warunki, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy. W konsekwencji jego zbycie będzie podlegało opodatkowaniu 23% stawką podatku na podstawie art. 41 ust. 1, w związku z art. 146a pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Należy podkreślić, iż analiza przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 z późn. zm.), nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym niniejszej interpretacji udzielono przy założeniu, że obiekty, o których mowa we wniosku, stanowią budynki w rozumieniu ww. ustawy - Prawo budowlane.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl