ITPP2/443-1478/12/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 stycznia 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-1478/12/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 30 listopada 2012 r. (data wpływu 4 grudnia 2012 r.), uzupełnionym w dniach 24 grudnia 2012 r. oraz 7 stycznia 2013 r. (daty wpływu), o dzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 grudnia 2012 r. został złożony wniosek uzupełniony w dniach 24 grudnia 2012 r. oraz 7 stycznia 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. "...".

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina wystąpiła z wnioskiem o dofinansowanie projektu "." ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 z zakresu osi priorytetowej 6 - Środowisko Przyrodnicze, działanie 6.1. Poprawa i zapobieganie degradacji środowiska poprzez budowę, rozbudowę i modernizację infrastruktury ochrony środowiska, poddziałanie 6.1.2 Gospodarka wodno-ściekowa.

Umowę o dofinansowanie podpisano w dniu 15 marca 2011 r. W ramach projektu zaplanowano rozbudowę, przebudowę i remont istniejącej przepompowni ścieków i mechaniczno-biologicznej oczyszczalni ścieków. Planowane jest wykorzystanie istniejących obiektów, jak również budowa nowych obiektów kubaturowych i sieci.

W ramach projektu poniesiono wydatki związane z:

* opracowaniem studium wykonalności projektu,

* opracowaniem dokumentacji technicznej,

* wykonaniem robot budowlanych,

* świadczeniem usługi nadzoru inwestorskiego,

* promocją projektu.

Pozostałe koszty związane są z przeprowadzeniem audytu wewnętrznego.

Efekty powstałe w wyniku realizacji projektu służyć będą wyłącznie realizacji zadań własnych nałożonych na Gminę przepisami prawa (ustawa o samorządzie terytorialnym), dla których została powołana. Jednostką realizującą projekt jest Urząd Miejski.

Po zrealizowaniu inwestycji, która związana jest z rozbudową, przebudową i remontem istniejącej przepompowni ścieków i mechaniczno-biologicznej oczyszczalni ścieków, zostanie ona przekazana w formie bezpłatnej umowy użyczenia Przedsiębiorstwu Usług Wodno-Kanalizacyjnych, jednostka operatorska - sp. z o.o. (spółka komunalna, 100% udziałów posiada Gmina).

Po zakończeniu inwestycji nie będą zawierane umowy powodujące przychody opodatkowane, a powstały i zmodernizowany majątek będzie służył poprawie i zapobieganiu degradacji środowiska. Realizowany projekt nie ma związku ze sprzedażą opodatkowaną, ponieważ efekty powstałe w wyniku projektu nie będą służyły sprzedaży opodatkowanej. W związku z tym nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego, bądź zwrotu różnicy podatku. Wobec tego podatek od towarów i usług jest kosztem kwalifikowanym i został ujęty we wniosku o dofinansowanie.

Faktury związane z realizacją ww. projektu były wystawiane na Gminę oraz na realizatora - Urząd Miejski, który jest jednostką organizacyjną Gminy, pełniącą rolę aparatu pomocniczego służącego do wykonywania kompetencji i zadań organów gminy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku:

Czy Gmina realizując ww. projekt, który służy zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty, nie mający związku ze sprzedażą opodatkowaną, może odzyskać podatek od towarów i usług zawarty w fakturach potwierdzających poniesione wydatki.

Zdaniem Wnioskodawcy, ostatecznie wyrażonym w uzupełnieniu wniosku, nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług od przedmiotowego projektu, gdyż realizuje zadania nałożone na nią przez odrębne przepisy prawa i tym samym w zakresie tych zadań nie jest podatnikiem tego podatku. Gmina ponownie wskazała, że realizując wspomniany projekt nie ma możliwości pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony bądź otrzymania zwrotu i odzyskania podatku naliczonego z tytułu realizacji projektu, ponieważ nie ma tutaj do czynienia ze sprzedażą opodatkowaną. Podniosła, że podatek od towarów i usług w tym przypadku jest kosztem kwalifikowanym, ponieważ Gmina będzie wykonywała zadanie własne, a mienie powstałe w wyniku realizacji projektu nie będzie związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Końcowo, po powołaniu treści art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług stwierdziła, że nie będzie uzyskiwała dochodów opodatkowanych w zakresie realizacji projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego przepisu wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Stosownie do ust. 2 pkt 1 lit. a ww. artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzeniu.

Z treści złożonego wniosku wynika, iż Gmina realizuje projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej, który polega na rozbudowie, przebudowie i remoncie istniejącej przepompowni ścieków i mechaniczno-biologicznej oczyszczalni ścieków. Po zakończeniu realizacji projektu jego efekty zostaną przekazane Przedsiębiorstwu Usług Wodno-Kanalizacyjnych na podstawie nieodpłatnej umowy użyczenia. Faktury związane z realizacją ww. projektu wystawiane były na Gminę oraz na realizatora - Urząd Miejski.

Biorąc powyższe pod uwagę oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ zakupione towary i usługi w ramach projektu nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Wnioskodawcy nie przysługuje również prawo otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki, o których mowa we wniosku nie są środkami, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r.

Końcowo wskazać należy, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl