ITPP2/443-1465/13/EB - Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług zbycia przez gminę nieruchomości gruntowej niezabudowanej w drodze przetargu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 17 marca 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-1465/13/EB Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług zbycia przez gminę nieruchomości gruntowej niezabudowanej w drodze przetargu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 27 grudnia 2013 r. (data wpływu 31 grudnia 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku zbycia w drodze przetargu nieruchomości gruntowej niezabudowanej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 grudnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku zbycia w drodze przetargu nieruchomości gruntowej niezabudowanej.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina Miejska posiada niezabudowaną działkę nr 218/2, położoną przy ul. B. W. w miejscowości B. Zgodnie z ewidencją gruntów i budynków jest ona oznaczona jako grunty rolne klasa IV b i V, a obecnie nie jest użytkowana, jedynie jest koszona trawa w celach porządkowych. Prawo własności działki Gmina nabyła w wyniku zakupu od osoby fizycznej w 1990 r. Na terenie, na którym jest położona działka, nie obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego i nie ma obowiązku jego uchwalenia. Nie została także wydana decyzja o warunkach zabudowy lub ustalenia lokalizacji inwestycji celu publicznego. Na nieruchomościach sąsiednich występuje zabudowa mieszkaniowa. Działka została wyceniona przez rzeczoznawcę majątkowego w celu sprzedaży w trybie przetargu nieograniczonego. Cena działki, z uwagi na istniejącą sąsiednią zabudowę z funkcją mieszkaniową kształtuje się w granicach cen zbliżonych do działek budowlanych. Inwestor będzie mógł ubiegać się o ustalenie warunków zabudowy w zakresie zabudowy mieszkaniowej lub zagrodowej oraz - o ile nie zajdą przesłanki szczególne - będzie mógł takie warunki uzyskać. Na nieruchomościach sąsiednich występuje zabudowa mieszkaniowa jednorodzinna, to jednak sposób przeznaczenia działki będącej przedmiotem wniosku nie został prawnie określony. Nie zostały spełnione przesłanki określone w art. 2 pkt 33 ustawy, określające definicję terenów budowlanych. Powstaje zatem wątpliwość, czy teren ten, w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, pozostaje terenem rolnym, zgodnie z zapisem w ewidencji gruntów i dotychczasowym sposobem użytkowania (w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług - terenem innym niż budowlany).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy sprzedaż ww. nieruchomości należy potraktować, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, jako dostawę terenów niezabudowanych, innych niż tereny budowlane i zastosować zwolnienie od podatku, czy też jako działkę budowlaną i zastosować 23% stawkę podatku.

Zdaniem Wnioskodawcy, biorąc pod uwagę brak aktów prawnych dla nieruchomości, które zgodnie z art. 2 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług przesądzają o uznaniu gruntów za budowlane, sprzedaż nieruchomości w drodze przetargu będzie podlegała, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, zwolnieniu od podatku. Gmina wskazała, że zgodnie ww. przepisem, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych, innych niż tereny budowlane. Stwierdziła, że art. 2 pkt 33 ustawy o podatku od towarów i usług zawiera definicję terenów budowlanych, zgodnie z którym rozumie się przez to grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu, zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Podniosła, że dla działki nr 218/2 nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy, ani lokalizacji inwestycji celu publicznego. Gmina ponownie wskazała, że w ewidencji gruntów i budynków teren ten zapisany jest jako rolny, z określoną klasą IV b i V, obecnie nie jest użytkowany, jest jedynie koszony w celach porządkowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Końcowo należy wskazać, że interpretację wydano przy założeniu, że do dnia dokonania transakcji zbycia działki gruntu, o której mowa we wniosku, nie zmieni się jej przeznaczenie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl