ITPP2/443-1453/11/AD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 grudnia 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-1453/11/AD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 10 października 2011 r. (data wpływu 14 października 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku związanego z realizacją zadania - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 października 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku związanego z realizacją zadania.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie posiada osobowość prawną i działa na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 1989 r. Nr 20, poz. 104 z późn. zm.). Głównym celem jest: działalność związana z badaniami, ochroną, rekonstrukcją i popularyzacją zabytków i dziedzictwa kulturowego na terenie miasta i gminy oraz inicjowanie i realizacja działań artystycznych, edukacyjnych i integracyjnych społeczności lokalnych i międzynarodowych. W dniu 5 października 2011 r. Stowarzyszenie podpisało z Samorządem Województwa umowę dotyczącą przyznania pomocy na operację z zakresu małych projektów w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju", objętego PROW na lata 2007-2013, na zadanie.

Celem zadania jest:

* integracja społeczności lokalnej i zwiększenie kapitału społecznego,

* przywracanie świadomości historycznej i kulturalnej mieszkańców Gminy.

Projekt ma charakter promocyjny ziemi dzierzgońskiej, pokazanie jej walorów historycznych i turystycznych.

Powyższe zadanie zostało zrealizowane w miejscowości D., jako impreza plenerowa na Wzgórzu, w dniach 29 - 31 lipca 2011 r

W ramach realizacji zadania Stowarzyszenie:

* przeprowadziło promocję projektu - zakupiono plakaty w formacie B2 w ilości 250 szt. i nagrody pamiątkowe w postaci książek dla uczestników w konkurencjach turniejowych,

* przeprowadziło turniej rycerski, tj. opłacono transport bractw rycerskich oraz opłacono wynajem koni na przemarsz bractw rycerskich głównymi ulicami Miasta, a także zakupiono drewno oraz atrybuty do budowy machin P. i palisady miasta średniowiecznego na Wzgórzu oraz poniesiono koszty związane z wyżywieniem bractw rycerskich biorących udział w turnieju, wypłacono honorarium dla konferansjera turnieju,

* zapewniono obsługę techniczną i administracyjną, tj. opłacono ochronę imprezy oraz jej zabezpieczenie medyczne, wynajęto toalety publiczne wc oraz pokryto wynagrodzenie księgowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Stowarzyszenie ma prawo do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją ww. zadania zrealizowanego w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2011.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma podstaw do odzyskania podatku od towarów i usług poniesionego w ramach powyższego działania i stanowi on koszt kwalifikowany. Stowarzyszenie wskazało, że realizacja przedmiotowego projektu przeprowadzona została w formie imprezy plenerowej, nieodpłatnej, dostępnej dla mieszkańców Miasta i okolic, a zatem brak jest związku ze sprzedażą opodatkowaną. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z treści cytowanych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Natomiast przepisy rozdziału 5 powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Z treści wniosku wynika, że Stowarzyszenie, nie będące podatnikiem podatku od towarów i usług i nie prowadzące działalności gospodarczej, realizuje zadanie, którego celem jest integracja społeczności lokalnej i zwiększenie kapitału społecznego oraz przywracanie świadomości historycznej i kulturalnej mieszkańców Gminy. W ramach realizacji tego zadania przeprowadzono promocję projektu (zakupiono plakaty, nagrody pamiątkowe w postaci książek dla uczestników w konkurencjach turniejowych) oraz turniej rycerski (opłacono między innymi transport bractw rycerskich, wynajem koni na przemarsz bractw rycerskich, honorarium dla konferansjera turnieju), a także zapewniono obsługę techniczną i administracyjną (opłacono między innymi ochronę imprezy oraz jej zabezpieczenie medyczne, wynajęto toalety publiczne). Realizacja przedmiotowego projektu przeprowadzona została w formie imprezy plenerowej, nieodpłatnej, dostępnej dla mieszkańców Miasta i okolic.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Stowarzyszeniu nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż zakupy dokonane w ramach realizacji zadania nie służą wykonywaniu czynności opodatkowanych. Nie przysługuje również prawo otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki, o które się ubiega nie są środkami, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r.

Końcowo wskazać należy, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl