ITPP2/443-1446/11/AP - Obowiązek wystawienia faktur VAT w sytuacji, gdy nabywca jest w upadłości.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 grudnia 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-1446/11/AP Obowiązek wystawienia faktur VAT w sytuacji, gdy nabywca jest w upadłości.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 8 października 2011 r. (data wpływu 13 października 2011 r.), uzupełnionym w dniu 8 grudnia 2011 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie terminu wystawienia faktur za najem lokalu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 października 2011 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 8 grudnia 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie terminu wystawienia faktur za najem lokalu.

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujący stan faktyczny.

Jest Pan właścicielem lokalu hotelowego znajdującego się w miejscowości D., który wynajął spółce na podstawie umowy najmu. Zgodnie z ww. umową, stawka czynszu wynosi 3.200 zł netto miesięcznie i płatna jest z dołu do 20 dnia miesiąca następnego. Za faktury za najem lokalu wystawiane do dnia 30 listopada 2010 r. nie otrzymywał Pan zapłaty. Dnia 30 grudnia 2010 r. zawarł Pan ze spółką aneks do umowy, na mocy którego do dnia 20 grudnia 2011 r. zawieszone jest wystawianie faktur i zapłata czynszów za okres od 1 grudnia 2010 r. do 30 czerwca 2011 r., odroczony termin zapłaty należności z tytułu czynszów wymaganych na dzień 30 listopada 2010 r.

17 maja 2011 r. sąd ogłosił upadłość spółki. Jednocześnie syndyk masy upadłościowej podpisał umowę na najem lokalu z nowym operatorem hotelu. Od dnia 18 maja 2011 r., na podstawie umowy z nowym operatorem, czynsze za najem na podstawie wystawianych faktur wypłacane są regularnie.

Niejasny jest dla Pana okres od 1 grudnia 2010 r. do 17 maja 2011 r., za który nie wystawił faktur, ani nie otrzymał zapłaty, zgodnie z ww. porozumieniem zawieszającym tę czynność.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Jak winien Pan postąpić w sprawie wystawienia faktur za najem za okres od 1 grudnia 2010 r. do 17 maja 2011 r. mając pewność, że nie zostaną one zapłacone... (Powyższe należności zostały zgłoszone syndykowi do masy upadłościowej na podstawie umowy najmu.)

Zdaniem Wnioskodawcy, należy wystawić faktury na Spółkę, zgodnie z zawartym porozumieniem, do dnia 20 grudnia 2011 r. i przekazać je na adres syndyka masy upadłościowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, świadczeniem usług jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Na podstawie art. 19 ust. 1 ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

Treść ust. 4 tego artykułu stanowi, że jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi.

Zgodnie z ust. 13 pkt 4 powołanego artykułu, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż z upływem terminu płatności określonego w umowie lub fakturze - z tytułu świadczenia na terytorium kraju usług najmu, dzierżawy, leasingu lub usług o podobnym charakterze, a także usług ochrony osób oraz usług ochrony, dozoru i przechowywania mienia, usług w zakresie pośrednictwa ubezpieczeniowego oraz usług stałej obsługi prawnej i biurowej.

W oparciu o art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Zgodnie z § 11 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360), w przypadkach określonych w art. 19 ust. 10, ust. 13 pkt 1-4 i 7-11, ust. 16a i 16b oraz ust. 19a ustawy fakturę wystawia się nie później niż z chwilą powstania obowiązku podatkowego.

Według ust. 2 powyższego paragrafu, faktury, o których mowa w ust. 1, nie mogą być wystawione wcześniej niż 30. dnia przed powstaniem obowiązku podatkowego.

Stosownie do § 19 ust. 1 powyższego rozporządzenia, faktury i faktury korygujące są wystawiane co najmniej w dwóch egzemplarzach, przy czym oryginał otrzymuje nabywca, a kopię zatrzymuje sprzedawca.

Ze złożonego wniosku wynika, że będąc właścicielem lokalu hotelowego, wynajął go Pan Spółce na podstawie umowy najmu, dokumentując tę czynność fakturami. Do dnia 30 listopada 2010 r. wystawiał Pan faktury, ale nie otrzymywał zapłaty. Dnia 30 grudnia 2010 r. zawarł ze spółką porozumienie w formie aneksu do umowy, na mocy którego, do 20 grudnia 2011 r. zawieszone zostało wystawianie faktur i zapłata czynszów za okres od 1 grudnia 2010 r. do 30 czerwca 2011 r.

17 maja 2011 r. sąd ogłosił upadłość spółki. Jednocześnie syndyk masy upadłościowej podpisał umowę na najem lokalu z nowym operatorem hotelu. Od dnia 18 maja 2011 r., na podstawie umowy z nowym operatorem, czynsze za najem dokumentowane wystawianymi fakturami, wypłacane są regularnie.

Na tle powyższego stanu faktycznego powziął Pan wątpliwość, czy winien wystawić Spółce faktury za okres od 1 grudnia 2010 r. do 17 maja 2011 r. wiedząc, iż nie otrzyma za nie zapłaty.

Mając na uwadze powyższe oraz powołane przepisy prawa, należy stwierdzić, iż skoro zawarł Pan porozumienie - aneks do zawartej wcześniej umowy najmu, zgodnie z którym termin zapłaty został odroczony do dnia 20 grudnia 2011 r., obowiązek podatkowy - stosownie do art. 19 ust. 13 pkt 4 ustawy - powstanie w tym dniu. Wobec powyższego, o ile nie otrzymał Pan wcześniej całości lub części zapłaty, do tego dnia winien wystawić faktury zgodnie z § 11 ust. 1 powołanego rozporządzenia i oryginały przekazać nabywcy (spółce w upadłości).

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl