ITPP2/443-1431/11/AD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-1431/11/AD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 7 października 2011 r. (data wpływu 10 października 2011 r.), uzupełnionym w dniu 15 listopada 2011 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu polegającego na organizacji imprezy społeczno-kulturalnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 października 2011 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 15 listopada 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu polegającego na organizacji imprezy społeczno-kulturalnej.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie nie jest zarejestrowane jako czynny podatnik od towarów i usług. Jako beneficjent aplikowało o dofinansowanie unijne projektu polegającego na organizacji imprezy społeczno-kulturalnej. Projekt miał na celu umożliwienie, byłym i obecnym mieszkańcom wsi, wzrostu aktywności oraz odnowienie wspólnych kontaktów. Na przeprowadzoną imprezę złożyło się poczęstowanie uczestników oryginalnymi potrawami, właściwymi dla kuchni pogranicza (...) i (...); wystawa starych sprzętów domowych, urządzeń rolniczych oraz starych zdjęć, będących własnością społeczności wsi; możliwość przejazdu bryczką; występ zespołu folklorystycznego w trakcie imprezy oraz muzycznego przed jej zakończeniem. Na potrzeby wydarzenia dokonano zakupu produktów spożywczych, plakietek pamiątkowych, tablic korkowych, wynajmu dwóch namiotów i bryczki oraz zespołów: folklorystycznego i muzycznego. Operacja zrealizowana została w dniu 6 sierpnia 2011 r. w siedzibie Stowarzyszenia. Projekt nie miał charakteru komercyjnego i nie będzie w przyszłości generował żadnych dochodów. Przedsięwzięcie miało miejsce na terenie nieruchomości, której właścicielem jest gmina. Budynek Centrum jest przedmiotem umowy użyczenia na czas nieokreślony między gminą a OSP, na mocy której OSP ma prawo oddać pomieszczenia Stowarzyszeniu w użytkowanie. Po realizacji przedsięwzięcia Stowarzyszenie nie zawarło umów cywilnoprawnych oraz działalności opodatkowanej na wyżej wymienionej nieruchomości, ani nie planuje tego czynić.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wobec powyżej opisanego stanu faktycznego, którego celem było przeprowadzenie przedsięwzięcia polegającego na organizacji imprezy społeczno-kulturalnej na rzecz społeczności wsi, Stowarzyszeniu przysługuje prawo do odliczenia podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z realizacją projektu nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego. Podatek od towarów i usług, co do zasady, nie stanowi kosztu kwalifikowalnego, tzn. nie może być sfinansowany ze środków unijnych. Na podstawie art. 55 ust. 5 lit. a) rozporządzenia Rady (WE) nr 1198/2006, podatek VAT stanowi koszt kwalifikowalny, gdy jest przez przedmiot realizujący projekt "prawdziwie i definitywnie" poniesiony. Dotyczy to przypadku, w którym podmiotowi finansującemu zakupy ze środków unijnych nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu danego zakupu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z treści cytowanych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Stowarzyszeniu nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż zakupy dokonane w ramach realizacji zadania nie służą wykonywaniu czynności opodatkowanych.

Końcowo wskazać należy, iż tut. organ nie rozstrzygał kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl