ITPP2/443-1428/11/EB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 grudnia 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-1428/11/EB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 6 października 2011 r. (data wpływu 10 października 2011 r.), uzupełnionym w dniu 21 grudnia 2011 r. (data wpływu) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia części podatku naliczonego według ustalonej proporcji w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 października 2011 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 21 grudnia 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia części podatku naliczonego według ustalonej proporcji w związku z realizacją projektu.

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujący stan faktyczny.

Centrum realizuje projekt, który jest dofinansowany ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013, poddziałanie 2.1.6 - Infrastruktura kultury. Zakres przedmiotowy obejmuje: remont elewacji budynku, zakup i montaż podestów unoszących widownię na sali widowiskowej, kina 2D, nagłośnienia koncertowego oraz zakup sprzętu czyszcząco-dezynfekcyjnego salę widowiskową. Efekt finalny powyższych działań będzie służył sprzedaży opodatkowanej podatkiem od towarów i usług jak również sprzedaży zwolnionej. Podstawowym celem realizowanego zadania jest poprawa i wzrost konkurencyjności poprzez wzbogacenie oferty skierowanej do mieszkańców i turystów oraz poprawa jakości oferty kulturalnej i turystycznej. Realizacja projektu poprawi dostęp do instytucji kultury osobom niepełnosprawnym, wzmocni potencjał turystyczny i gospodarczy Centrum Kultury oraz Miasta. Centrum jest instytucją upowszechniania kultury działającą zgodnie z ustawą o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2001 r. Nr 13, poz. 123 z późn. zm.). Realizuje działalność statutową - usługi kulturalne - które zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o podatku od towarów i usług są zwolnione od podatku, jak również dodatkowe zadania, które z mocy ustawy o podatku od towarów i usług, podlegają opodatkowaniu (wynajem pomieszczeń, kostiumów, sprzedaż biletów do kina, na koncerty, spektakle). Od stycznia 1998 r. jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym. Prowadzi sprzedaż opodatkowaną, uprawniającą do odliczenia w całości podatku naliczonego, jak również sprzedaż tzw. mieszaną, tj. opodatkowaną i zwolnioną. Realizacja projektu związana jest ze sprzedażą mieszaną (opodatkowaną i zwolnioną). W celu określenia kwoty podatku naliczonego ustalono wskaźnik proporcji, jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku, z którymi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego, w całkowitym obrocie za rok poprzedzający rok podatkowy. Wskaźnik za 2009 r., poprzedzający rok złożenia wniosku o dofinansowanie, wyniósł 79%, w pozostałym zakresie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego. Wszystkie zakupy towarów i usług dotyczące projektu związanego ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną były realizowane wyłącznie w 2011 r., dlatego przy odliczeniu podatku naliczonego Centrum posłużyło się wskaźnikiem w wysokości 75% ustalonym na podstawie obrotów za 2010 r.

W związku z powyższym w uzupełnieniu wniosku zadano następujące pytanie.

Czy od zakupów związanych z realizacją przedmiotowego projektu, służących zarówno sprzedaży opodatkowanej i zwolnionej, Centrum miało prawo odliczenia podatku naliczonego w części, stosując wskaźnik proporcji ustalony zgodnie z art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, wyrażonym w uzupełnieniu wniosku, miał prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących dokonane zakupy usług i towarów w związku z realizowanym projektem, służące zarówno sprzedaży opodatkowanej i zwolnionej w części odpowiadającej wysokości ustalonego wskaźnika z kilku względów: jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, wykonuje czynności opodatkowane a zakupione towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych oraz zwolnionych. Centrum wskazało, iż nie mając możliwości jednoznacznego przyporządkowania poniesionych wydatków do czynności opodatkowanych bądź zwolnionych zastosowało odliczenie podatku naliczonego wg wyliczonej proporcji ustalonej zgodnie z art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z art. 86 ust. 1 ustawy wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

W przypadku, gdy podatnik dokonuje zakupów związanych zarówno z czynnościami, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, zastosowanie znajdują przepisy art. 90 ustawy.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to zgodnie z ust. 2 powołanego artykułu, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

W myśl ust. 3 cytowanego artykułu, proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Stosownie do ust. 4 powołanego artykułu, proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

Do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane do środków trwałych podatnika - używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności (art. 90 ust. 5 ustawy), a także obrotu uzyskanego z tytułu transakcji dotyczących nieruchomości lub usług wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 37-41, w zakresie, w jakim czynności te są dokonywane sporadycznie (art. 90 ust. 6 ustawy).

Podatnicy, którzy w poprzednim roku podatkowym nie osiągnęli obrotu, o którym mowa w ust. 3, lub u których obrót ten w poprzednim roku podatkowym był niższy niż 30 000 zł, do obliczenia kwoty podatku naliczonego podlegającej odliczeniu od kwoty podatku należnego przyjmują proporcję wyliczoną szacunkowo, według prognozy uzgodnionej z naczelnikiem urzędu skarbowego, w formie protokołu (art. 90 ust. 8 ustawy).

Przepis ust. 8 stosuje się również, gdy podatnik uzna, że w odniesieniu do niego kwota obrotu, o której mowa w tym przepisie, byłaby niereprezentatywna (art. 90 ust. 9 ustawy).

Dokonując analizy cyt. wyżej przepisów stwierdzić należy, iż na podstawie art. 90 ust. 1 ustawy, występuje obowiązek wyodrębnienia podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami w związku z którymi takie prawo nie przysługuje. Natomiast w sytuacji, gdy nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot podatku związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do proporcjonalnego rozliczenia podatku naliczonego, zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy.

Z opisu sprawy wynika, iż Centrum, będące zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym, realizuje projekt finansowany z funduszy europejskich. Planowany zakres przedsięwzięcia obejmuje remont elewacji budynku, zakup i montaż podestów unoszących widownię, zakup kina 2D, nagłośnienia koncertowego, sprzętu czyszcząco-dezynfekcyjnego. W ramach działalności statutowej Centrum świadczy usługi kulturalne objęte zwolnieniem od podatku, jak również usługi opodatkowane (wynajem pomieszczeń, kostiumów, sprzedaż biletów do kina, na koncerty, spektakle). Jedynie część dokonanych zakupów jest w stanie przyporządkować do działalności opodatkowanej. W celu określenia kwoty podatku podlegającego odliczeniu ustaliło wskaźnik proporcji za 2010 r. w wysokości 75%, wg którego dokonało odliczenia podatku naliczonego od zakupów dokonanych w 2011 r. w związku z realizacją przedmiotowego projektu, służących zarówno sprzedaży opodatkowanej i zwolnionej.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że skoro efekty realizowanego projektu służą zarówno sprzedaży opodatkowanej jak i zwolnionej od podatku a Centrum nie jest w stanie przyporządkować poniesionych wydatków do konkretnej sprzedaży, to prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów dokonanych w trakcie realizacji przedmiotowego projektu, przysługiwało w części, w jakiej zakupy te są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, zgodnie z proporcją obliczoną według zasad określonych w art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl