ITPP2/443-1424/11/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 grudnia 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-1424/11/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 6 października 2011 r. (data wpływu 10 października 2011 r.), uzupełnionym dnia 15 grudnia 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. " (...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 października 2011 r. został złożony wniosek, uzupełniony dnia 15 grudnia 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. " (...)".

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina realizuje projekt pn. " (...)". Projekt obejmuje:

* przebudowę skrzyżowania ul. w drodze powiatowej, z ul. w drodze powiatowej i z ul. - droga powiatowa,

* przebudowę ul. na odcinku od skrzyżowania z ul. do parkingu u podnóża Góry i budowę miejsc postojowych wzdłuż tej ulicy

* budowa nowego odcinka drogi ul. do ul. (droga powiatowa).

W ramach projektu wykonane zostały ponadto następujące obiekty towarzyszące związane z funkcjonowaniem projektowanej ulicy:

* przebudowa skrzyżowań ul. z ulicami Sz., T., G., Ż., i S.,

* budowa parkingu u podnóża Góry wraz z drogą umożliwiającą zjazd do terenów rekreacyjnych Lasu Komunalnego

* budowa ścieżki rowerowej,

* rozbudowa kanalizacji deszczowej,

* budowa odwodnienia powierzchniowego - przydrożne rowy odwodnieniowe i przepusty,

* budowa oświetlenia ulicznego,

* usunięcie kolizji z istniejącą infrastrukturą techniczną,

* rozbiórka obiektu mostowego.

Celem przedsięwzięcia jest zwiększenie dostępności do terenów turystycznych oraz terenów rekreacyjno-sportowych i usprawnienie dojazdu do jednej z dzielnic poprzez zamknięcie pętli dróg publicznych okalających ten obszar. Zachodni odcinek ulicy do skrzyżowania z docelowym przebiegiem planowanej Małej Obwodnicy realizowany będzie jako droga główna, dalszy odcinek drogi powiatowej jako droga lokalna.

Realizacja projektu nie będzie miała związku z czynnościami opodatkowanymi poza wniesieniem w późniejszym terminie przez Gminę aportów rzeczowych do spółek prawa handlowego. Gmina nie będzie uzyskiwała profitów związanych z wykorzystywaniem uzyskanej w wyniku realizacji projektu infrastruktury. Uzyskanie dofinansowania z budżetu Unii Europejskiej nie jest pomocą bezzwrotną, o której mowa w rozdziale V i VI rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r.

Zgodnie z wytycznymi w sprawie kwalifikowalności wydatków w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013, co do zasady każdy projekt współfinansowany ze środków funduszu w ramach RPO powinien zachować trwałość przez okres 5 lat od daty finansowego zakończenia projektu, czyli od daty poniesienia ostatniego wydatku w ramach projektu. Pojecie "trwałości projektu" rozumiane jest jako niepodanie projektu tzw. znacznej modyfikacji, t. j.:

* modyfikacji mającej wpływ na charakter lub warunki realizacji projektu lub powodującej nieuzasadnionej korzyści przez przedsiębiorstwo lub podmiot publiczny,

* wynikającej ze zmiany charakteru własności elementu infrastruktury albo zaprzestania działalności produkcyjnej.

W związku z powyższym zarówno w okresie pierwszych 5 lat, jak i następnych latach eksploatacji projektu, właścicielem i zarządzającym będzie beneficjent (Gmina), który będzie ponosił koszty związane z eksploatacją i utrzymaniem infrastruktury będącej przedmiotem projektu.

W ramach projektu będą m.in. usuwane kolizje - sieci elektroenergetycznej, wodociągowej i sanitarnej, gazowej oraz teletechnicznej z całym przebudowanym układem drogowym. Majątek powstały w wyniku usunięcia kolizji dotyczących:

* wiat przystankowych,

* sieci wodociągowej i sanitarnej,

* sieci światłowodowej

przejdzie po zakończeniu realizacji projektu aportem do spółek komunalnych. Gmina wnosząc aport rzeczowych do spółek prawa handlowego i cywilnego otrzymuje w zamian udziały (akcje) spółki o określonej wartości nominalnej.

Dostawa towarów lub wykonanie usług jest rozliczana według zasad ogólnych, co oznacza, iż aport winien być dokumentowany fakturą sprzedaży, a stawka podatkowa wskazana na tej fakturze będzie zależna od tego z jakim towarem lub usługą mamy do czynienia.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa podatek naliczony będzie możliwy do odliczenia przez beneficjenta.

Zdaniem Wnioskodawcy, powołującego się na art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, ma prawo do odzyskania podatku naliczonego w części projektu dotyczącego przyłączy oddanych aportem do spółek prawa handlowego, a w pozostałych częściach przedmiotowego projektu nie ma takiej możliwości.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Końcowo wskazać należy, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-561 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl