ITPP2/443-142/14/AP - Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z inwestycjami w infrastrukturę okołoturystyczną, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 kwietnia 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-142/14/AP Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z inwestycjami w infrastrukturę okołoturystyczną, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 31 stycznia 2014 r. (data wpływu 4 lutego 2014 r.), uzupełnionym w dniu 1 kwietnia 2014 r. (data wpływu), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku naliczonego od zakupów dokonanych w związku z realizacją inwestycji pn. "U..."- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 lutego 2014 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 1 kwietnia 2014 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku naliczonego od zakupów dokonanych w związku z realizacją inwestycji pn. "U...".

We wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina zakończyła realizację zadania inwestycyjnego pod nazwą "U...", które na podstawie umowy z dnia 30 lipca 2010 r. z Samorządem Województwa jest dofinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego... na lata 2007-2013, Oś Priorytetowa: 2 Turystyka, Działanie: 2.1 Wzrost potencjału turystycznego, Poddziałanie: 2.1.4 Publiczna infrastruktura turystyczna i około turystyczna.

Celem głównym projektu jest wzrost potencjału turystycznego Gminy poprzez inwestycje w infrastrukturę okołoturystyczną. Cele szczegółowe to:

1. Utworzenie ogólnodostępnych terenów rekreacyjnych dla turystów i pielgrzymów odwiedzających Gminę.

2. Dostosowanie infrastruktury turystycznej do potrzeb osób niepełnosprawnych.

3. Propagowanie produktu turystycznego - turystyka pielgrzymkowa.

4. Zwiększenie liczby turystów krajowych i zagranicznych korzystających z bogactwa przyrodniczego, sakralnego i historycznego Gminy.

Zadanie polega na zagospodarowaniu działek gminnych i utworzeniu zielonych terenów rekreacyjnych wraz z wyznaczonymi na ich obszarze trasami/szlakami spacerowymi i infrastrukturą towarzyszącą umożliwiającą w pełni korzystanie z nich i podnoszącą w znaczący sposób atrakcyjność wsi pod względem turystycznym. Tereny zielone tworzą pieszy ciąg komunikacyjny od ulicy K do terenów vis a vis Domu.... Planowane zielone tereny rekreacyjne można podzielić na kilka części:

1.

"Ogród...",

2.

"Bulwar..." przy ul. O,

3.

"Bulwar..." przy ul. O wraz z przebudową mostka nad rzeką, który stanowi przejście z bulwaru nadrzecznego do parkingów i ul. S,

4.

ciąg pieszo-jezdny na części ul. S, miejsca parkingowe,

5.

"Ogród...",

6.

"Domek...",

7.

oznaczenie szlaków spacerowych, szlaków zabytków i przez tereny rekreacyjne - przebudowa ulicy K jako części szlaku spacerowego.

Charakterystyczne, wyróżniające się elementy "ogrodów" to parkingi, sanitariaty (także dla niepełnosprawnych), tarasy widokowe, miejsce na rodzinnego grilla, amfiteatr, fontanny, rzeźby, domek pracy twórczej, miejsca do handlu rękodziełem, przejście przez rzekę (mostek), plac zabaw dla małych dzieci i trakty spacerowe.

Właścicielem projektu po jego zakończeniu będzie Gmina. Po zakończeniu projektu część powstałej infrastruktury zostanie nieodpłatnie przekazana w administrowanie jednostkom podległym, a pozostała część będzie administrowana przez Urząd Gminy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina ma możliwość obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji pn. "U...".

Zdaniem Wnioskodawcy, realizując inwestycję w ramach wyżej wymienionego zadania, tworzy środek trwały przyjmując go na majątek trwały, przy czym zarządzanie i finansowanie projektu będzie realizowane poprzez Zakład Gospodarki Komunalnej (zakład budżetowy).

Gmina stwierdziła, że art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług umożliwia "obniżenie kwoty podatku lub zwrot podatku należnego" w przypadku związku nabytych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną. Zacytowała treść art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, po czym wskazała, że realizując powyższe zadanie nabywa usługę lecz nie uzyskuje dochodów z tytułu sprzedaży opodatkowanej, ponieważ inwestycja polegająca na zagospodarowaniu działek gminnych i utworzeniu zielonych terenów rekreacyjnych, nie służy prowadzonej przez nią działalności gospodarczej. Nie będzie czerpała dochodów z tytułu powstałej infrastruktury turystycznej i kulturowej ponieważ z założeń przyjętych w projekcie wynika, że Gmina nie będzie pobierała opłat od użytkowników powstałej infrastruktury. Ma to znieść wszelkie ograniczenia dostępności do tej infrastruktury i podnieść atrakcyjność turystyczną wsi. Wyjątek stanowi opłata targowa, która jest pobierana na podstawie Uchwały nr...Rady Gminy z dnia 3 października 2013 r. w sprawie określenia stawek opłaty targowej, zasad poboru oraz zwolnień.

Gmina zacytowała treść art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług. Stwierdziła, że w przypadku, gdy należność (opłata) ma charakter należności publicznoprawnej stanowiącej dochód publiczny, pobieranej na podstawie i w wysokości określonej przepisami prawa przez upoważniony organ władzy publicznej realizujący zadania publiczne, to w zakresie poboru tej należności (opłaty) organ władzy publicznej i urząd obsługujący ten organ nie jest podatnikiem podatku VAT. W związku z tym, że opłata targowa stanowi źródło dochodów własnych gminy < art. 4 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2010 r. Nr 80, poz. 526) >, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Końcowo stwierdziła, że wykonuje zadania użyteczności publicznej, a podatek VAT stanowi poniesiony koszt i nie ma możliwości jego odzyskania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Według regulacji ust. 2 pkt 1 lit. a powyższego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Od dnia 1 stycznia 2014 r. powyższy przepis - na podstawie art. 1 pkt 38 lit. a tiret pierwsze ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r. poz. 35, z późn. zm.) - otrzymał następujące brzmienie: "Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług".

Z treści cytowanego wyżej art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - zgodnie z ust. 2 powołanego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak stanowi ust. 6 ww. artykułu, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Według uregulowania art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r. poz. 594, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Stosownie do brzmienia art. 6 ust. 1 powyższej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Z art. 7 ust. 1 ww. ustawy wynika, że zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:

1. ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej,

(...)

10)

kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,

11)

targowisk i hal targowych,

12)

zieleni gminnej i zadrzewień,

(...).

Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz treści powołanych przepisów prowadzi do stwierdzenia, że w związku z realizacją opisanego projektu Gmina nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego od nabywanych towarów i usług na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, o ile - jak wynika z treści wniosku - inwestycja nie będzie służyła działalności gospodarczej prowadzonej przez Gminę, a zatem nie będzie związana z wykonywaniem przez nią czynności opodatkowanych.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl