ITPP2/443-142/11/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-142/11/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 24 stycznia 2011 r. (data wpływu 31 stycznia 2011 r.), uzupełnionym w dniu 21 marca 2011 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku w związku z realizacją przedsięwzięcia służącego zapewnieniu sprawnej i efektywnej pracy Stowarzyszenia - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 stycznia 2011 r. złożono wniosek, uzupełniony w dniu 21 marca 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku w związku z realizacją przedsięwzięcia służącego zapewnieniu sprawnej i efektywnej pracy Stowarzyszenia.

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Stowarzyszenie (Lokalna Grupa Działania) nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest zarejestrowane jako czynny podatnik VAT. Zamierza realizować przedsięwzięcie służące zapewnieniu sprawnej i efektywnej pracy Stowarzyszenia, współfinansowane ze środków Unii Europejskiej i krajowych środków publicznych, w ramach działania 4.3.1 "Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Dziania, nabywanie umiejętności i aktywizacja" Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Planowane wydatki uwzględniają koszty związane z administracją, m.in. zatrudnienie odpowiednich osób, podróże służbowe, najem i utrzymanie biura, jak również koszty związane z prawidłowym funkcjonowaniem biura, szkoleniem pracownika, członków zarządu i rady Stowarzyszenia. W celu pobudzenia rozwoju obszaru LGD i sprawnego wdrażania LSR, operacja przewiduje również działania związane z informowaniem o LSR, zasadach ubiegania się o wsparcie, dostarczenie informacji z zakresu rozwoju lokalnego, jak również podejmowanie rozwoju działalności turystycznej i okołoturystycznej. Czynione to będzie m.in. poprzez opracowanie, publikację i właściwą dystrybucję materiałów szkoleniowych, działania związane z rozwojem lokalnym, organizację i udział w wydarzeniach o charakterze promocyjnym, zakup wyposażenia. Dodatkowo prowadzone będą badania pozwalające weryfikować i usprawniać LSR.

Kosztami całkowitymi projektu będą zadania wymienione poniżej tj.:

* funkcjonowanie LGD,

* nabywanie umiejętności i aktywizacja.

Nie istnieje związek pomiędzy poniesionymi wydatkami na ten projekt, a czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Stowarzyszenie we wniosku złożonym do Urzędu Marszałkowskiego, uznało podatek od towarów i usług za koszt kwalifikowany z uwagi na fakt, że jako podmiot nie będący zarejestrowanym podatnikiem, nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z realizacją projektu istnieje możliwość odzyskania podatku od towarów i usług w całości lub części.

Zdaniem Wnioskodawcy, wyrażonym we wniosku i jego uzupełnieniu, powołującego treść przepisu art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług. Stowarzyszenie wskazało, że prawo do odliczenia podatku nie przysługuje z uwagi na fakt, iż nie jest czynnym podatnikiem VAT i nie występuje związek pomiędzy poniesionymi wydatkami, a czynnościami opodatkowanymi. Dodało, że nie będzie przysługiwać prawo do zwrotu podatku na podstawie przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na podstawie art. 88 ust. 4 ww. ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Treść cytowanych wyżej przepisów wskazuje, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zatem warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Jednocześnie przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Natomiast przepisy rozdziału 5 powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Biorąc pod uwagę przedstawione zdarzenie przyszłe oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Stowarzyszeniu nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nie jest zarejestrowane jako podatnik VAT czynny, a zakupy dokonane w ramach realizacji projektu nie będą służyły wykonywaniu czynności opodatkowanych. Wnioskodawcy nie będzie również przysługiwało prawo do otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki, o które się ubiega nie są środkami, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia z dnia 22 grudnia 2010 r. (Dz. U. Nr 246, poz. 1649).

Końcowo wskazać należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl