ITPP2/443-141/14/AW - Prawo klubu sportowego do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z nabyciem sprzętu sportowego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 kwietnia 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-141/14/AW Prawo klubu sportowego do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z nabyciem sprzętu sportowego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko #61485; przedstawione we wniosku z dnia 23 stycznia 2014 r. (data wpływu 4 lutego 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu "I..."- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 lutego 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu "I...".

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Klub realizuje swoje działania (zadania) we współpracy z partnerami, a w szczególności samorządem lokalnym, stowarzyszeniami i organizacjami pozarządowymi oraz poszczególnymi związkami sportowymi. Jego statutowa działalność przejawia się m.in. w:

* rozwijaniu umiejętności członków klubu w różnych dyscyplinach sportu oraz stałym podnoszeniu poziomu sprawności fizycznej,

* ochronie i promocji zdrowia,

* działaniach na rzecz osób niepełnosprawnych,

* działalności wspomagającej rozwój wspólnot i społeczności lokalnych, nauki, edukacji, oświaty i wychowania,

* krajoznawstwie oraz wypoczynku dzieci i młodzieży,

* upowszechnianiu kultury fizycznej,

* porządku i bezpieczeństwie publicznym oraz przeciwdziałaniu patologiom społecznym,

* działaniach na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijaniu kontaktów i współdziałania między społeczeństwami,

* promocji i organizacji wolontariatu.

#61485;

W okresie od dnia 2 stycznia 2014 r. do dnia 25 maja 2014 r. Klub realizuje zadanie (projekt), w ramach Programu (...). W ramach tego projektu zakupione zostaną: bieżnia elektryczna, okulary pływackie, odtwarzacze mp3, wykonane zostaną ulotki, opublikowane zostaną informacje promujące projekt. Zrealizowane zostanie również bezpłatne szkolenie - warsztaty przygotowujące do roli sędziego pływackiego oraz operatora ścianki wspinaczkowej. Celem projektu jest promocja produktów lokalnych oraz podniesienie jakości życia mieszkańców terenu LGD "L...", poprzez organizację warsztatów aktywizujących, imprezy rekreacyjno-sportowej promującej lokalne walory oraz zakup i udostępnienie sprzętu sportowego - bieżni elektrycznej. Projekt nie będzie generował dochodu. Uczestnictwo we wszelkich jego działaniach będzie bezpłatne. Klub nie posiada statutowych uprawnień do pobierania opłat za jakąkolwiek formę uczestnictwa lub korzystania z efektów projektu. Klub złoży do Urzędu Marszałkowskiego Województwa wniosek o płatność ostateczną. Aby możliwe było uznanie kosztów związanych z podatkiem VAT za kwalifikowane, niezbędne jest przedłożenie interpretacji indywidualnej potwierdzającej, że Klub nie ma możliwości uzyskania zwrotu podatku VAT. Zakupiony sprzęt nie będzie służył sprzedaży opodatkowanej w rozumieniu podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Klub ma prawo do odzyskania podatku od towarów i usług, który zostanie naliczony w związku z wydatkami poniesionymi w ramach projektu "I".

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości odzyskania podatku naliczonego w ramach realizowanego projektu, gdyż nabyte towary i usługi nie służyły i nie będą służyć sprzedaży opodatkowanej podatkiem od towarów i usług, a tym samym nie są spełnione przesłanki wynikające z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego przepisu wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Od dnia 1 stycznia 2014 r. obowiązuje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. , poz. 1656).

Przepisy rozdziału 4 powołanego rozporządzenia regulują przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. W § 8 ust. 3 i 4 tego rozporządzenia określono katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz powołanych regulacji prawnych prowadzi do stwierdzenia, że w związku z faktem, że dokonane zakupy - jak wskazano w treści wniosku - nie służyły i nie będą służyć sprzedaży opodatkowanej, Klub nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych na realizację przedmiotowego projektu. Nie przysługuje również prawo otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki, o których mowa we wniosku, nie są środkami wymienionymi w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia z dnia 16 grudnia 2013 r.

Jednocześnie informuje się, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii kwalifikowalności podatku od towarów i usług, gdyż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl