ITPP2/443-1408/11/KT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-1408/11/KT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 3 października 2011 r. (data wpływu 7 października 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 października 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W dniu 10 marca 2010 r. Wnioskodawca złożył do Lokalnej Grupy Działania wniosek o przyznanie pomocy w ramach osi 4 Leader PROW 2007-2013, działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów. Wniosek został pozytywnie zaopiniowany i tym samym w dniu 12 grudnia 2010 r. Wnioskodawca podpisał umowę na realizacją projektu. Dotacja przeznaczona była na sfinansowanie kosztów organizacji dwudniowego szkolenia, w tym kosztów zakupu materiałów szkoleniowych, transportu, noclegów, wyżywienia uczestników i wykładowców, honorariów wykładowców i przewodnika, opłat za zwiedzanie atrakcji Puszczy. Sfinansowano również wykonanie 1000 sztuk płyt CD z multimedialnym przewodnikiem po Puszczy, promującym tę Puszczę, które zostały bezpłatnie przekazane turystom odwiedzającym Punkty Informacji Turystycznej. Wszelkie świadczenia dla beneficjentów projektu były nieodpłatne.

Celem ww. projektu było podniesienie świadomości społecznej w zakresie metod tworzenia i rozwoju produktów turystycznych oraz możliwości ich finansowania, podniesienie kwalifikacji branży turystycznej regionu, podniesienie atrakcyjności turystycznej i inwestycyjnej regionu Puszczy, rozwój inicjatyw gospodarczych i społecznych poprzez wsparcie merytoryczne Lokalnych Organizacji Turystycznych i innych form partnerstwa publiczno-prywatnego, odpowiedzialnych za rozwój turystyki w regionie, wzmocnienie współpracy pomiędzy podmiotami działającymi w sektorze turystyki, a samorządem lokalnym, budowa wizerunku Puszczy jako atrakcyjnej destynacji podróży turystów polskich i zagranicznych oraz przygotowanie multimedialnego przewodnika po atrakcjach tej Puszczy. Promocja obszarów wiejskich, wzrost atrakcyjności turystycznej i rozwój usług turystycznych regionu Puszczy, są zgodne z celami określonymi w Programie Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, jak i z celami Lokalnej Strategii Rozwoju.

W wyniku realizacji projektu Wnioskodawca nie osiągnął i nie osiągnie żadnych przychodów. Jego działalność, w związku z realizacją ww. projektu, nie skutkowała i nie będzie skutkować powstaniem obowiązku podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Efekty powstałe w wyniku projektu w żaden sposób nie są związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Realizacja powyższego projektu była ściśle związana z działalnością statutową Wnioskodawcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu sfinansowanego ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej (PROW 2007-2013, działanie 413).

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją ww. projektu. Po powołaniu treści art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług wskazał, iż ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego przesłanek, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Oznacza to, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Wnioskodawca stwierdził, iż przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Wnioskodawca ponownie wskazał, iż w dniu 12 grudnia 2010 r. podpisał umowę na realizację ww. projektu, po podpisaniu której korzystał z dotacji w ramach PROW 2007-2013, działania 413. Wszelkie świadczenia dla beneficjentów były i będą nieodpłatne, a w wyniku realizacji projektu Wnioskodawca nie osiągnie żadnych przychodów. Efekty powstałe w wyniku projektu w żaden sposób nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

W ocenie Wnioskodawcy, przy uwzględnieniu treści przepisu art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi, bowiem brak był związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. A zatem, nie będzie miał możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu sfinansowanego ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl