ITPP2/443-139/11/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-139/11/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 28 stycznia 2011 r. (data wpływu 31 stycznia 2011 r.), uzupełnionym w dniach 8 i 26 kwietnia 2011 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia paliwa do napędu samochodów - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 stycznia 2011 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniach 8 i 26 kwietnia 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia paliwa do napędu samochodów.

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniach, przedstawiono następujący stan faktyczny.

Prowadzi Pan działalność gospodarczą polegającą na wykonywaniu usług budowlanych opodatkowanych od 1 stycznia 2011 r. stawką 23% i jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Od 2005 r. posiada samochody, których masa całkowita nie przekracza 3,5 tony, które od dnia przyjęcia do użytkowania były i nadal są wykorzystywane przy prowadzeniu działalności gospodarczej. Przedmiotowe samochody zgodnie z zaświadczeniami wydanymi przez okręgowe stacje kontroli pojazdów spełniały wymagania, o których mowa w " art. 86 ust. 1-4" ustawy o podatku od towarów i usług:

1.

samochód marki Fiat Seicento

* zaświadczenie wydane przez okręgową stację kontroli pojazdów w dniu 2 września 2005 r. i złożone w organie podatkowym w dniu 9 września 2005 r., potwierdzające, iż samochód spełnia warunek określony w art. 86 ust. 4 pkt 1 ustawy, w dowodzie rejestracyjnym pojazdu zamieszczona adnotacja o treści (VAT-1),

2.

samochód marki Fiat Ducato

* zaświadczenie wydane przez okręgową stację kontroli pojazdów w dniu 22 listopada 2005 r. i złożone w organie podatkowym w dniu 9 grudnia 2005 r., potwierdzające, iż samochód spełnia warunek określony w art. 86 ust. 4 pkt 1 ustawy, w dowodzie rejestracyjnym pojazdu zamieszczona adnotacja o treści (VAT-1),

3.

samochód marki Fiat Ducato

* zaświadczenie wydane przez okręgową stację kontroli pojazdów w dniu 7 lutego 2006 r. i złożone w organie podatkowym w dniu 8 lutego 2006 r., potwierdzające, iż samochód spełnia warunek określony w art. 86 ust. 4 pkt 1 ustawy, w dowodzie rejestracyjnym pojazdu zamieszczona adnotacja o treści (VAT-1),

4.

samochód marki Fiat Ducato

* zaświadczenie wydane przez okręgową stację kontroli pojazdów w dniu 17 marca 2006 r. i złożone w organie podatkowym w dniu 20 marca 2006 r., potwierdzające, iż przedmiotowy samochód ciężarowy spełnia warunek określony w art. 86 ust. 4 pkt 1 ustawy, w dowodzie rejestracyjnym pojazdu zamieszczona adnotacja o treści (VAT-1),

5.

samochód marki Fiat Ducato

* zaświadczenie wydane przez okręgową stację kontroli pojazdów w dniu 17 marca 2006 r. i złożone w organie podatkowym w dniu 22 marca 2006 r., potwierdzające, iż samochód spełnia warunek określony w art. 86 ust. 4 pkt 1 ustawy, w dowodzie rejestracyjnym pojazdu zamieszczona adnotacja o treści (VAT-1),

6.

samochód marki Fiat Ducato

* zaświadczenie wydane przez okręgową stację kontroli pojazdów w dniu 5 kwietnia 2006 r. i złożone w organie podatkowym w dniu 10 kwietnia 2006 r., potwierdzające, iż samochód spełnia warunek określony w art. 86 ust. 4 pkt 1 ustawy, w dowodzie rejestracyjnym pojazdu zamieszczona adnotacja o treści (VAT-1),

7.

samochód marki Fiat Ducato

* zaświadczenie wydane przez okręgową stację kontroli pojazdów w dniu 28 kwietnia 2006 r. i złożone w organie podatkowym w dniu 12 maja 2006 r., potwierdzające, iż samochód spełnia warunek określony w art. 86 ust. 4 pkt 1 ustawy, w dowodzie rejestracyjnym pojazdu zamieszczona adnotacja o treści (VAT-1),

8.

samochód marki Fiat Ducato

* zaświadczenie wydane przez okręgową stację kontroli pojazdów w dniu 28 kwietnia 2006 r. i złożone w organie podatkowym w dniu 17 maja 2006 r., potwierdzające, iż samochód spełnia warunek określony w art. 86 ust. 4 pkt 1 ustawy, w dowodzie rejestracyjnym pojazdu zamieszczona adnotacja o treści (VAT-1),

9.

samochód marki Fiat Ducato

* zaświadczenie wydane przez okręgową stację kontroli pojazdów w dniu 23 czerwca 2006 r. i złożone w organie podatkowym w dniu 24 lipca 2006 r., potwierdzające, iż samochód spełnia warunek określony w art. 86 ust. 4 pkt 1 ustawy, w dowodzie rejestracyjnym pojazdu zamieszczona adnotacja o treści (VAT-1),

10.

samochód marki Fiat Ducato

* zaświadczenie wydane przez okręgową stację kontroli pojazdów w dniu 7 lipca 2006 r. i złożone w organie podatkowym w dniu 24 lipca 2006 r., potwierdzające, iż samochód spełnia warunek określony w art. 86 ust. 4 pkt 1 ustawy, w dowodzie rejestracyjnym pojazdu zamieszczona adnotacja o treści (VAT-1),

11.

samochód marki Fiat Ducato

* zaświadczenie wydane przez okręgową stację kontroli pojazdów w dniu 8 sierpnia 2006 r. i złożone w organie podatkowym w dniu 4 września 2006 r., potwierdzające, iż samochód spełnia warunek określony w art. 86 ust. 4 pkt 1 ustawy, w dowodzie rejestracyjnym pojazdu zamieszczona adnotacja o treści (VAT-1),

12.

samochód marki Fiat Ducato

* zaświadczenie wydane przez okręgową stację kontroli pojazdów w dniu 8 września 2006 r. i złożone w organie podatkowym w dniu 4 października 2006 r., potwierdzające, iż samochód spełnia warunek określony w art. 86 ust. 4 pkt 1 ustawy, w dowodzie rejestracyjnym pojazdu zamieszczona adnotacja o treści (VAT-1),

13.

samochód marki Fiat Ducato

* zaświadczenie wydane przez okręgową stację kontroli pojazdów w dniu 28 września 2006 r. i złożone w organie podatkowym w dniu 18 października 2006 r., potwierdzające, iż samochód spełnia warunek określony w art. 86 ust. 4 pkt 1 ustawy, w dowodzie rejestracyjnym pojazdu zamieszczona adnotacja o treści (VAT-1),

14.

samochód marki Fiat Ducato

* zaświadczenie wydane przez okręgową stację kontroli pojazdów w dniu 23 listopada 2007 r. i złożone w organie podatkowym w dniu 29 listopada 2007 r., potwierdzające, iż samochód spełnia warunek określony w art. 86 ust. 4 pkt 2 ustawy, w dowodzie rejestracyjnym pojazdu zamieszczona adnotacja o treści (VAT-2),

15.

samochód marki Fiat Seicento

* zaświadczenie wydane przez okręgową stację kontroli pojazdów w dniu 17 października 2008 r. i złożone w organie podatkowym w dniu 17 października 2008 r., potwierdzające, iż samochód spełnia warunek określony w art. 86 ust. 4 pkt 1 ustawy, w dowodzie rejestracyjnym pojazdu zamieszczona adnotacja o treści (VAT-1).

Dla samochodów wymienionych w punktach 1, 3, 8, 9 i 15 w 2011 r. okręgowe stacje kontroli pojazdów w 2011 r. wydały zaświadczenia, iż spełniają one wymagania określone w art. 3 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 247, poz. 1652), a do samochodu wymienionego w punkcie 14, że spełnia warunek wymieniony w ust. 2 pkt 2 tego artykułu. W dowodach rejestracyjnych tych samochodów nie została umieszczona adnotacja o spełnieniu wymagań określonych w tym przepisie.

W trzech z ww. samochodów (wymienionych w pkt 3, 8 i 9) dokonano zmian mających na celu zmianę sposobu ich użytkowania, tzn. w każdym z nich z 9 miejsc siedzących usunięto 6 i pozostawiono 3, w związku z czym samochodami tymi można przewozić większe ładunki materiałów budowlanych. Zmiany te nie spowodowały, iż samochody przestały spełniać wymagania potwierdzone pierwotnie uzyskanymi zaświadczeniami wydanymi przed dniem 1 stycznia 2011 r. Dla samochodów tych zostały wydane nowe zaświadczenia, według których spełniają warunki wymienione w art. 3 ust. 2 pkt 1 ustawy zmieniającej.

W związku z powyższym zadano pytanie sprowadzające się do kwestii:

Czy po dniu 1 stycznia 2011 r. ma Pan prawo pomniejszać podatek należny z dany miesiąc rozliczeniowy o podatek naliczony wynikający faktur VAT dokumentujących nabycie paliwa do opisanych powyżej 15 samochodów, o masie całkowitej nie przekraczającej 3,5 tony.

Zdaniem Wnioskodawcy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2012 r. ma prawo pomniejszać podatek należny z dany miesiąc rozliczeniowy o podatek naliczony wynikający faktur VAT dokumentujących nabycie paliwa do opisanych 15 samochodów o masie całkowitej nie przekraczającej 3,5 tony, nabytych przed 31 grudnia 2010 r. i wykorzystywanych przy prowadzeniu działalności gospodarczej. Wskazał, iż w przedmiotowej sprawie nie znajduje zastosowania ograniczenie, o którym mowa w art. 4 ustawy zmieniającej. W Pana ocenie, na podatniku nie spoczywa obowiązek uzyskania po dniu 1 stycznia 2011 r. dla wskazanych samochodów nowych zaświadczeń, o których mowa w art. 3 ust. 3 ww. ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Stosownie do dyspozycji art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Stosownie do art. 88 ust. 3a ww. ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy:

1.

sprzedaż została udokumentowana fakturami lub fakturami korygującymi:

a.

wystawionymi przez podmiot nieistniejący lub nieuprawniony do wystawiania faktur lub faktur korygujących,

b.

w których kwota podatku wykazana na oryginale faktury lub faktury korygującej jest różna od kwoty wykazanej na kopii;

2.

transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku;

3.

wystawiono więcej niż jedną fakturę dokumentującą tę samą sprzedaż;

4.

wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne:

a.

stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane - w części dotyczącej tych czynności,

b.

podają kwoty niezgodne z rzeczywistością - w części dotyczącej tych pozycji, dla których podane zostały kwoty niezgodne z rzeczywistością,

c.

potwierdzają czynności, do których mają zastosowanie przepisy art. 58 i 83 Kodeksu cywilnego - w części dotyczącej tych czynności;

5.

faktury, faktury korygujące wystawione przez nabywcę zgodnie z odrębnymi przepisami nie zostały zaakceptowane przez sprzedającego;

6.

zaświadczenie, o którym mowa w art. 86 ust. 5, zawiera informacje niezgodne ze stanem faktycznym.

Od dnia 1 stycznia 2011 r. zasady odliczenia podatku związanego z nabyciem paliw do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych regulują zapisy art. 4 oraz art. 3 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym (Dz. U. Nr 247, poz. 1652).

Zgodnie z treścią art. 4 tej ustawy, w okresie od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy do dnia 31 grudnia 2012 r., obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 3 ust. 1.

W myśl postanowień art. 3 ust. 1 powyższej ustawy, w okresie od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy do dnia 31 grudnia 2012 r., w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej 3,5 tony kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2 ustawy zmienianej w art. 1, stanowi 60% kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrz wspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - nie więcej jednak niż 6.000 zł, z zastrzeżeniem ust. 2.

Z kolei ust. 2 tegoż artykułu stanowi, iż przepis ust. 1 nie dotyczy:

1.

pojazdów samochodowych mających jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą, klasyfikowanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van;

2.

pojazdów samochodowych mających więcej niż jeden rząd siedzeń, które oddzielone są od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą i u których długość części przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona po podłodze od najdalej wysuniętego punktu podłogi pozwalającego postawić pionową ścianę lub trwałą przegrodę pomiędzy podłogą a sufitem do tylnej krawędzi podłogi, przekracza 50% długości pojazdu; dla obliczenia proporcji, o której mowa w zdaniu poprzednim, długość pojazdu stanowi odległość pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a tylną krawędzią podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona w linii poziomej wzdłuż pojazdu pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a punktem wyprowadzonym w pionie od tylnej krawędzi podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków;

3.

pojazdów samochodowych, które mają otwartą część przeznaczoną do przewozu ładunków;

4.

pojazdów samochodowych, które posiadają kabinę kierowcy i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu;

5.

pojazdów samochodowych będących pojazdami specjalnymi w rozumieniu przepisów prawa o ruchu drogowym o przeznaczeniach wymienionych w załączniku nr 9 do ustawy;

6.

pojazdów samochodowych konstrukcyjnie przeznaczonych do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą - jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie;

7.

przypadków, gdy przedmiotem działalności podatnika jest:

a.

odprzedaż tych samochodów (pojazdów) lub

b.

oddanie w odpłatne używanie tych samochodów (pojazdów) na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze, i te samochody (pojazdy) są przez podatnika przeznaczone wyłącznie do wykorzystania na te cele przez okres nie krótszy niż sześć miesięcy.

Spełnienie wymagań dla pojazdów samochodowych określonych w ust. 2 pkt 1-4 stwierdza się na podstawie dodatkowego badania technicznego przeprowadzonego przez okręgową stację kontroli pojazdów, potwierdzonego zaświadczeniem wydanym przez tę stację oraz dowodu rejestracyjnego pojazdu, zawierającego właściwą adnotację o spełnieniu tych wymagań (ust. 3 ww. artykułu).

Analiza cytowanych wyżej przepisów prowadzi do wniosku, iż od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2012 r. brak prawa do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu dotyczy:

* samochodów osobowych oraz

* niektórych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej 3,5 tony (w tym tzw. samochodów z "kratką"), z wyjątkiem pojazdów samochodowych objętych od dnia 1 stycznia 2011 r. pełnym odliczeniem podatku, tzn. z wyjątkiem pojazdów samochodowych, do których, zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym, nie stosuje się ograniczenia w zakresie odliczenia podatku.

Zaznaczenia wymaga, że ustawą zmieniającą uchylono między innymi art. 86 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, regulujący do dnia 31 grudnia 2010 r. kwestię sposobu dokumentowania faktu spełnienia przez niektóre pojazdy samochodowe ustawowych wymagań umożliwiających pełne odliczenie podatku przy ich nabyciu oraz odliczenie przy nabyciu paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do ich napędu.

Do dnia 31 grudnia 2010 r. kwestię prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia paliwa do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych regulowały normy prawne zawarte w art. 88 ust. 1 pkt 3 w związku z art. 86 ust. 3-7a ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z brzmieniem art. 88 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86 ust. 3.

Treść art. 86 ust. 3 powyższej ustawy wskazuje, że w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej 3,5 tony kwotę podatku naliczonego stanowi 60% kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrz wspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - nie więcej jednak niż 6.000 zł.

W ust. 4 cyt. artykułu wskazano, że przepis art. 86 ust. 3 nie dotyczy:

1.

pojazdów samochodowych mających jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą, klasyfikowanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van;

2.

pojazdów samochodowych mających więcej niż jeden rząd siedzeń, które oddzielone są od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą i u których długość części przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona po podłodze od najdalej wysuniętego punktu podłogi pozwalającego postawić pionową ścianę lub trwałą przegrodę pomiędzy podłogą a sufitem do tylnej krawędzi podłogi, przekracza 50% długości pojazdu; dla obliczenia proporcji, o której mowa w zdaniu poprzednim, długość pojazdu stanowi odległość pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a tylną krawędzią podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona w linii poziomej wzdłuż pojazdu pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a punktem wyprowadzonym w pionie od tylnej krawędzi podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków;

3.

pojazdów samochodowych, które mają otwartą część przeznaczoną do przewozu ładunków;

4.

pojazdów samochodowych, które posiadają kabinę kierowcy i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu;

5.

pojazdów samochodowych będących pojazdami specjalnymi w rozumieniu przepisów prawa o ruchu drogowym o przeznaczeniach wymienionych w załączniku nr 9 do ustawy t.j.: agregat elektryczny/spawalniczy, bankowóz, do prac wiertniczych, koparka, koparkospycharka, ładowarka, oczyszczanie dróg, podnośnik do prac konserwacyjno - montażowych, pomoc drogowa, zimowego utrzymania dróg, żuraw samochodowy;

6.

pojazdów samochodowych konstrukcyjnie przeznaczonych do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą - jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie;

7.

przypadków, gdy przedmiotem działalności podatnika jest:

a.

odprzedaż tych samochodów (pojazdów) lub

b.

oddanie w odpłatne używanie tych samochodów (pojazdów) na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze, i te samochody (pojazdy) są przez podatnika przeznaczone wyłącznie do wykorzystania na te cele przez okres nie krótszy niż sześć miesięcy.

Ustęp 5 omawianego artykułu określał, że spełnienie wymagań dla pojazdów samochodowych określonych w ww. art. 86 ust. 4 pkt 1-4 stwierdza się na podstawie dodatkowego badania technicznego przeprowadzonego przez okręgową stację kontroli pojazdów, potwierdzonego zaświadczeniem wydanym przez tę stację oraz dowodu rejestracyjnego pojazdu zawierającego właściwą adnotację o spełnieniu tych wymagań.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że będąc czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług prowadzi Pan działalność gospodarczą polegającą na wykonywaniu usług budowlanych opodatkowanych od 1 stycznia 2011 r. stawką 23%. Od 2005 r. posiada Pan 15 samochodów o masie całkowitej nie przekraczającej 3,5 tony, które od dnia przyjęcia do użytkowania wykorzystuje w prowadzonej działalności gospodarczej. Przedmiotowe samochody, zgodnie z zaświadczeniami wydanymi przez okręgowe stacje kontroli pojazdów spełniały wymagania, o których mowa w art. 86 ust. 4 pkt 1 (14 samochodów wymienionych w punktach 1-13 i 15) lub pkt 2 (1 samochód wymieniony w punkcie 14) ustawy o podatku od towarów i usług. W dowodach rejestracyjnych tych pojazdów zamieszczono stosowne wpisy.

Dla sześciu z tych samochodów w 2011 r. uzyskał Pan zaświadczenia, iż spełniają warunki określone w art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (dla pojazdów wymienionych w punktach 1, 3, 8, 9, 15 - warunek określony w punkcie 1 tego artykułu, a dla pojazdu wymienionego w punkcie 14 - warunek określony w punkcie 2 powyższego artykułu). W trzech samochodach (opisanych w punktach 3, 8 i 9) zostały dokonane zmiany polegające na usunięciu 6 z 9 siedzeń w celu powiększenia części bagażowej. W dowodach rejestracyjnych tych samochodów nie została umieszczona adnotacja o spełnieniu tych wymagań, gdyż nie zmieniły się warunki techniczne, które spowodowałyby konieczność zmiany wpisów uzyskanych przed dniem 1 stycznia 2011 r.

Mając na uwadze powyższe oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że od dnia 1 stycznia 2011 r. przysługuje Panu prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie paliwa do samochodów wymienionych w punktach:

* 1, 14 i 15 - w związku z tym, iż przed 1 stycznia 2011 r. były dla nich wydane zaświadczenia o spełnieniu warunków wymienionych w art. 86 ust. 4 pkt 1 i 2 ustawy o podatku od towarów i usług a w pojazdach tych nie dokonano zmian, w wyniku których przestały spełniać warunki potwierdzone tymi zaświadczeniami i wpisem w dowodach rejestracyjnych, co potwierdzają również nowe zaświadczenia wydane po ww. dacie,

* 2, 4, 5, 6, 7, 10, 11, 12 i 13 - w związku z tym, iż posiada Pan dla nich zaświadczenia wydane przed ww. datą, a z wniosku nie wynika, aby w tych samochodach dokonano zmian parametrów technicznych, w wyniku których przestałyby spełniać wymagania potwierdzone tymi zaświadczeniami i wpisem w dowodach rejestracyjnych.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupu paliwa służącego do napędu opisanych wyżej samochodów przysługuje w zakresie, w jakim samochody te wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych i o ile nie zachodzą przesłanki wyłączające to prawo, o których mowa w art. 88 ust. 3a ustawy o podatku od towarów i usług.

Natomiast w odniesieniu do paliwa nabywanego do napędu samochodów wymienionych w punktach 3, 8 i 9, prawo do odliczenia przysługuje dopiero od dat, uzyskania przez Pana dla tych pojazdów zaświadczeń o spełnieniu warunków, o których mowa w art. 3 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym - w zakresie w jakim samochody te wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych i o ile nie zachodzą przesłanki wyłączające to prawo, o których mowa w art. 88 ust. 3a ustawy o podatku od towarów i usług.

Skoro bowiem dokonał Pan w nich zmian polegających na usunięciu 6 siedzeń, a nowe zaświadczenia potwierdzają spełnienie przez te samochody warunku dotyczącego "pojazdów samochodowych mających jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą, klasyfikowanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van", to przed ww. zmianami samochody te nie mogły spełniać wymogów określonych w art. 86 ust. 4 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, którego treść jest tożsama z treścią art. 3 ust. 2 pkt 1 ustawy zmieniającej. Zatem od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia uzyskania dla tych samochodów nowych zaświadczeń, nie miał Pan prawa do odliczenia podatku naliczonego w fakturach dokumentujących zakup paliwa do ich napędu, co wynika z art. 88 ust. 3a pkt 6 ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl