ITPP2/443-138/07/08-S/PS - Możliwość opodatkowania podatkiem VAT premii pieniężnych uzyskanych przez spółkę na podstawie umów zawartych z kontrahentami w związku z osiągnięciem określonego poziomu obrotów.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 marca 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-138/07/08-S/PS Możliwość opodatkowania podatkiem VAT premii pieniężnych uzyskanych przez spółkę na podstawie umów zawartych z kontrahentami w związku z osiągnięciem określonego poziomu obrotów.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770, z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów - uwzględniając wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 26 września 2008 r. sygn. akt I SA/Wa 1007/08 (data wpływu 9 marca 2010 r.) - po ponownej analizie przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 18 października 2007 r. (data wpływu 22 października 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności, za które otrzymywane są premie pieniężne - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 października 2007 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności, za które otrzymywane są premie pieniężne.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka ma zawarte umowy handlowe (dystrybucyjne), w wyniku realizacji których, tj:

*

uzyskania odpowiednio ustalonego poziomu sprzedaży,

*

uzyskania określonej wielkości zakupów towarów oferowanych przez dostawców,

*

terminowych płatności

otrzymuje premie pieniężne (bonusy).

Premia wypłacana jest przez sprzedawcę i ma ścisły związek z pułapem obrotów. Do chwili obecnej zgodnie z interpretacją Naczelnika US, zmienioną w wyniku wyjaśnienia Ministra Finansów nr PP3-812-1222/2004/AP/4026 z dnia 30 grudnia 2004 r. Spółka wystawiała za należne premie (bonusy) faktury VAT i ujmowała je w deklaracji VAT-7.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy na otrzymane w przyszłości premie pieniężne Spółka może nie wystawiać faktury VAT i nie ujmować premii w deklaracji VAT-7.

Zdaniem Spółki, stan faktyczny w jakim otrzymuje premie pieniężne jest identyczny z tym, w jakim NSA w Warszawie wydał wyrok sygn. akt I FSK 94/06 z dnia 6 lutego 2007 r., w którym stwierdzono, że premia pieniężna wypłacana nabywcom towarów przez sprzedawcę za uzyskany pułap obrotów nie jest wynagrodzeniem za świadczenie usług. Dokonanie przez podatnika określonej wielkości zakupów w oparciu o zawarte umowy dystrybucyjne nie wskazuje, że podatnik świadczy usługę w rozumieniu art. 8 ustawy o podatku od towarów usług. Otrzymana premia pieniężna nie jest wynagrodzeniem za wykonane usługi, gdyż ich nie wykonano. Zgodnie z art. 19 ustawy o podatku od towarów i usług nie powinna ona stanowić podstawy opodatkowania, z punktu widzenia podatku od towarów i usług jest neutralna i nie powinno się jej wykazywać w deklaracji VAT-7.

W interpretacji indywidualnej z dnia 15 stycznia 2008 r. znak ITPP2/443-138/07/PS uznano stanowisko Spółki za nieprawidłowe.

Nie zgadzając się w treścią wydanej interpretacji Spółka, po uprzednim wezwaniu do usunięcia naruszenia prawa, złożyła skargę.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 26 września 2008 r. przedmiotowej skargi - zaznaczając, iż na podstawie art. 152 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.), zaskarżona interpretacja nie może być wykonana - uchylił będącą przedmiotem skargi interpretację, w oparciu o art. 146 § 1 powołanej ustawy.

W wyniku ponownej analizy przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, w związku z przepisem art. 153 ww. ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, stanowiącym, że ocena prawna i wskazania co do dalszego postępowania wyrażone w orzeczeniu sądu wiążą w sprawie ten sąd oraz organ, którego działanie lub bezczynność było przedmiotem zaskarżenia, stanowisko Spółki w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl