ITPP2/443-1342/12/EB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 stycznia 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-1342/12/EB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 27 października 2012 r. (data wpływu 2 listopada 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia podmiotowego w przypadku świadczenia usług rachunkowo-księgowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 listopada 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia podmiotowego w przypadku świadczenia usług rachunkowo-księgowych.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Prowadzi Pani działalność gospodarczą, usługi rachunkowo-księgowe (PKD 69.20.Z), posiada wpis na listę doradców podatkowych i jest płatnikiem podatku od towarów i usług. Obecnie wykonuje następujące usługi, przy użyciu licencjonowanych programów komputerowych:

* prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów,

* prowadzenie ewidencji przychodów dla potrzeb zryczałtowanego podatku dochodowego,

* prowadzenie rejestrów sprzedaży i zakupów dla potrzeb podatku od towarów i usług oraz sporządzanie na ich podstawie deklaracji w zakresie podatku od towarów i usług,

* obliczanie/rozliczanie zaliczek na podatek dochodowy przedsiębiorców i ich pracowników oraz sporządzanie stosownych informacji/deklaracji podatkowych,

* podpisywanie oraz fizyczne dostarczanie deklaracji/informacji w imieniu klienta do urzędów skarbowych, na podstawie udzielonych przez nich upoważnień, z wyjątkiem zeznań rocznych, które klient podpisuje i dostarcza do urzędu osobiście,

* obliczanie/rozliczanie składek ZUS przedsiębiorców i ich pracowników, sporządzanie deklaracji i raportów ZUS i ich elektroniczna wysyłka,

* prowadzenie ewidencji środków trwałych i ewidencji wyposażenia,

* sporządzanie list płac dla pracowników przedsiębiorcy i prowadzenia indywidualnych kart przychodów,

* reprezentowanie przedsiębiorcy przed organem podatkowym.

Czynności sporządzania deklaracji/informacji mają charakter czysto techniczny, a nie prawny, ponieważ są wygenerowane z programu komputerowego. Nie sporządza Pani deklaracji/informacji podatkowych na odrębne zlecenia, niezwiązane z kompleksową usługą rachunkowo-księgową. Od dnia 1 stycznia 2013 r. zamierza Pani wybrać zwolnienie od podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy (za 2012 r. sprzedaż nie przekroczy kwoty 150. 000,00 zł.) i nie będzie Pani świadczyć usług w zakresie doradztwa (art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy), tj.:

* udzielać porad prawnych,

* wykonywać usług o charakterze doradczym,

* reprezentować klientów przed organami podatkowymi,

* podpisywać w imieniu podatników i płatników sporządzonych deklaracji/informacji podatkowych,

* sporządzać deklaracji/informacji podatkowych na odrębne zlecenia, niezwiązane z kompleksową usługą rachunkowo-księgową.

Dokona Pani stosownych aneksów do zawartych umów z klientami oraz zmian w złożonych upoważnieniach do urzędu skarbowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy nie wykonując czynności doradztwa podatkowego, a tylko usługi rachunkowo-księgowe, będzie Pani mogła korzystać ze zwolnienia podmiotowego w podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy.

Zdaniem Wnioskodawcy, skoro za 2012 r. sprzedaż nie przekroczy kwoty 150.000,00 zł (art. 113 ust. 1 ustawy) oraz nie będzie wykonywał usług w zakresie doradztwa (art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy) a tylko świadczył kompleksowe usługi rachunkowo-księgowe, w ramach których sporządzane będą deklaracje/informacje podatkowe, w 2013 r. może korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy. Na potwierdzenie swojego stanowiska wskazała Pani interpretacje indywidualne: z dnia 9 grudnia 2010 r. sygn. IBPP1/443-1094/10/AW oraz z dnia 25 maja 2012 r. sygn. IPTPP1/443-235/12-2/IG.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Jak wynika z art. 113 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Podatnik, który utracił prawo do zwolnienia od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1 (art. 113 ust. 11 ustawy).

W myśl art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy, zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do importu towarów i usług, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, świadczenia usług, dla których zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 8 podatnikiem jest ich usługobiorca oraz podatników świadczących usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa, a także usługi jubilerskie.

Zgodnie z delegacją ustawową zawartą w art. 113 ust. 14 pkt 2 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych określi w drodze rozporządzenia listę towarów i usług, o których mowa w ust. 13 pkt 1 lit. a i pkt 2, z uwzględnieniem klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej.

Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360).

Stosownie do § 27 ww. rozporządzenia, określa się listę towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku, określone w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy - stanowiącą załącznik do ww. rozporządzenia. W poz. 12 tego załącznika wymieniono, bez względu na symbol PKWiU, doradztwo, z wyłączeniem doradztwa rolniczego związanego z uprawą roślin i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego.

Ustawa o podatku od towarów i usług oraz przepisy wykonawcze do tej ustawy nie definiują pojęcia "doradztwo". W potocznym rozumieniu termin "doradztwo" obejmuje szereg usług doradczych, tj.: podatkowe, prawne, finansowe. Zakres znaczeniowy pojęcia "usługi w zakresie doradztwa" jest szerszy niż termin "usługi w zakresie doradztwa podatkowego". Wobec braku w ustawie definicji doradztwa należy posiłkowo odwołać się do wykładni językowej. Zgodnie z "Małym Słownikiem Języka Polskiego PWN", Warszawa 1994 "doradzać" znaczy udzielić porady, podać, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie. Doradztwo jest zatem udzieleniem fachowych zaleceń, porad, zwłaszcza ekonomicznych. Użyty w ustawie o podatku od towarów i usług termin "usługi w zakresie doradztwa" należy rozumieć w związku z tym szeroko. Jednym z rodzajów doradztwa jest doradztwo podatkowe.

Jak stanowi art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 lipca 1996 r. o doradztwie podatkowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 41, poz. 213), czynności doradztwa podatkowego obejmują:

1.

udzielanie podatnikom, płatnikom i inkasentom, na ich zlecenie lub na ich rzecz, porad, opinii i wyjaśnień z zakresu ich obowiązków podatkowych i celnych oraz w sprawach egzekucji administracyjnej związanej z tymi obowiązkami;

2.

prowadzenie, w imieniu i na rzecz podatników, płatników i inkasentów, ksiąg podatkowych i innych ewidencji do celów podatkowych oraz udzielanie im pomocy w tym zakresie;

3.

sporządzanie, w imieniu i na rzecz podatników, płatników i inkasentów, zeznań i deklaracji podatkowych lub udzielanie im pomocy w tym zakresie;

4.

reprezentowanie podatników, płatników i inkasentów w postępowaniu przed organami administracji publicznej i w zakresie sądowej kontroli decyzji, postanowień i innych aktów administracyjnych w sprawach wymienionych w pkt 1.

Treść przytoczonego wyżej przepisu wskazuje, że aby zaliczyć określone czynności do wykonywanych w ramach doradztwa podatkowego, muszą się one mieścić w zakresie czynności wymienionych w tym artykule, a składające się na nie elementy muszą wystąpić łącznie. Oznacza to, że w przypadku prowadzenia ksiąg podatkowych, musi się to odbywać w imieniu i na rzecz podatników wraz z udzielaniem pomocy w tym zakresie. Podobnie rzecz się ma przy sporządzaniu deklaracji i zeznań podatkowych.

Zasady wykonywania czynności w zakresie usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych określa ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jedn.: Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 76a ust. 1 ww. ustawy, usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych jest działalnością gospodarczą, w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, polegającą na świadczeniu usług w zakresie czynności, o których mowa w art. 4 ust. 3 pkt 2-6.

W myśl ust. 2 tego artykułu przedsiębiorcy, wykonujący działalność, o której mowa w ust. 1, są również uprawnieni do wykonywania działalności, obejmującej:

1.

prowadzenie, w imieniu i na rzecz podatników, płatników i inkasentów, ksiąg podatkowych i innych ewidencji do celów podatkowych oraz udzielanie im pomocy w tym zakresie,

2.

sporządzanie, w imieniu i na rzecz podatników, płatników i inkasentów, zeznań i deklaracji podatkowych lub udzielanie im pomocy w tym zakresie

* w zakresie określonym odrębnymi przepisami.

Działalność, o której mowa w ust. 1 i 2, mogą wykonywać:

1.

przedsiębiorcy będący osobami fizycznymi, jeżeli są uprawnieni do wykonywania czynności z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych,

2.

pozostali przedsiębiorcy, pod warunkiem, że czynności z tego zakresu będą wykonywane przez osoby uprawnione do wykonywania czynności z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych,

* o czym stanowi art. 76a ust. 3 ustawy o rachunkowości.

Stosownie do art. 76a ust. 4 ww. ustawy, uprawnione do wykonywania czynności z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych są, z zastrzeżeniem ust. 6, osoby posiadające certyfikat księgowy, osoby wpisane do rejestru biegłych rewidentów lub na listę doradców podatkowych.

Ze złożonego wniosku wynika, iż prowadzi Pani działalność gospodarczą w zakresie usług rachunkowo-księgowych sklasyfikowanych wg PKD 69.20.Z. Obecnie wykonuje następujące usługi: prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów, ewidencji przychodów dla potrzeb zryczałtowanego podatku dochodowego, rejestrów sprzedaży i zakupów dla potrzeb podatku od towarów i usług oraz sporządzanie na ich podstawie deklaracji w zakresie podatku od towarów i usług, obliczanie zaliczek na podatek dochodowy przedsiębiorców i ich pracowników oraz sporządzanie stosownych deklaracji podatkowych, podpisywanie oraz fizyczne dostarczanie deklaracji w imieniu klienta do urzędów skarbowych, na podstawie udzielonych przez nich upoważnień, z wyjątkiem zeznań rocznych, które klient podpisuje i dostarcza do urzędu osobiście, obliczanie składek ZUS przedsiębiorców i ich pracowników, sporządzanie deklaracji i raportów ZUS i ich elektroniczna wysyłka, prowadzenie ewidencji środków trwałych i ewidencji wyposażenia, sporządzanie list płac dla pracowników przedsiębiorcy i prowadzenia indywidualnych kart przychodów, reprezentowanie przedsiębiorcy przed organem podatkowym. Nie sporządza Pani deklaracji podatkowych na odrębne zlecenia, niezwiązane z kompleksową usługą rachunkowo-księgową. Od dnia 1 stycznia 2013 r. zamierza wybrać zwolnienie od podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy (za 2012 r. sprzedaży nie przekroczy kwoty 150. 000,00 zł.) oraz nie będzie Pani świadczyć usług w zakresie doradztwa (art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy) tj.:

* udzielać porad prawnych,

* wykonywać usług o charakterze doradczym,

* reprezentować klientów przed organami podatkowymi,

* podpisywać w imieniu podatników i płatników sporządzonych deklaracji podatkowych,

* sporządzać deklaracji podatkowych na odrębne zlecenia, niezwiązane z kompleksową usługą rachunkowo-księgową.

Dokona Pani stosownych aneksów do zawartych umów z klientami oraz zmian w złożonych upoważnieniach do urzędu skarbowego.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz powołane przepisy należy stwierdzić, iż skoro w ramach prowadzonej działalności w zakresie usług rachunkowych nie będzie Pani wykonywać w 2013 r. żadnych czynności obejmujących doradztwo, a wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczy w 2012 r. kwoty 150.000 zł to może Pani, na podstawie art. 113 ust. 11 ustawy o podatku od towarów i usług, ponownie skorzystać ze zwolnienia podmiotowego określonego w art. 113 ust. 1 ustawy, przy założeniu, że upłynął rok, licząc od końca roku, w którym utraciła Pani prawo do zwolnienia lub zrezygnowała z tego zwolnienia.

Należy podkreślić, że zwolnienie podmiotowe jest określane na cały rok. Oznacza to, iż powrót do tego zwolnienia możliwy jest wyłącznie od początku danego roku.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl