ITPP2/443-1339/11/EB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 grudnia 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-1339/11/EB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 15 września 2011 r. (data wpływu 22 września 2011 r.), uzupełnionym w dniach 27 września, 28 listopada i 6 grudnia 2011 r. (daty wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 września 2011 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniach 27 września, 28 listopada i 6 grudnia 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniach przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina posiada osobowość prawną i jest zarejestrowana jako podatnik VAT czynny, zgodnie z art. 96 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.). Jest beneficjentem projektu, dofinansowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa na lata 2007-2013, Osi Priorytetowej 8 - Lokalna infrastruktura podstawowa, Działania 8.2. - Lokalna infrastruktura ochrony środowiska, współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Zgodnie z umową z dnia 8 grudnia 2009 r. przyznania pomocy, zmienionej dwoma aneksami (z dnia 12 lipca 2010 r. oraz 19 maja 2011 r.), w okresie od 1 marca 2010 r. do 20 lutego 2012 r. Gmina realizuje projekt, którego dofinansowanie polega na przyznaniu Gminie określonej kwoty ze środków ww. funduszu, przeznaczonej na zwrot części poniesionych kosztów kwalifikowanych wykazanych w składanych wnioskach o płatność. W ramach przedmiotowego projektu zaplanowane zostały następujące kategorie wydatków:

1.

studium wykonalności,

2.

rozbudowy oczyszczalni ścieków,

3.

budowy kanalizacji sanitarnej,

4.

promocji projektu,

5.

nadzoru inwestorskiego,

6.

przyłączy kanalizacyjnych,

7.

kanalizacji sanitarnej (okolic CPN 0,315 km).

Koszty ponoszone przez Gminę w ramach wydatków wymienionych w poz. od 1 do 5 zostały w całości zaliczone do kosztów kwalifikowanych projektu. Wypłata dotacji następuje w formie refundacji kosztów kwalifikowanych, wykazanych w składanych wnioskach o płatność. Interpretacja indywidualna będzie stanowić załącznik do wniosku o płatność na etapie refundowania wydatków. Realizowany przez Gminę projekt jest wykonywany w ramach zadań własnych zgodnie z ustawą z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) i w związku z tym nie będzie służył czynnościom opodatkowanym. Po zakończeniu inwestycji i oddaniu do używania infrastruktura zostanie nieodpłatnie przekazana w zarząd Zakładowi Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej, który będzie zajmował się utrzymaniem i eksploatacja urządzeń.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów związanych z realizacją projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, w oparciu o art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego od zakupów towarów i usług dokonywanych w ramach realizowanego projektu, gdyż dokonane zakupy nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Gmina podniosła, iż korzysta ze zwolnienia podmiotowego w zakresie podatku od towarów i usług oraz nie wykonuje czynności opodatkowanych w związku z realizowanym projektem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Końcowo wskazać należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl