ITPP2/443-1314/13/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 lutego 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-1314/13/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko #61485; przedstawione we wniosku z dnia 29 listopada 2013 r. (data wpływu 5 grudnia 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie niepodlegania opodatkowaniu czynności dostawy działek gruntu #61485; jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 grudnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie niepodlegania opodatkowaniu czynności dostawy działek gruntu.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Kupił Pan, w drodze dwóch umów sprzedaży - aktów notarialnych z dnia 16 listopada 2007 r., od różnych osób fizycznych, dwie bezpośrednio ze sobą sąsiadujące działki gruntu położone w miejscowości Ł., oznaczone numerami 838/13 (o powierzchni 0,1028 ha) i 1661 (o powierzchni 0,0940 ha). Zgodnie z przedmiotowymi aktami notarialnymi, sposób korzystania z powyższych nieruchomości został określony jako zurbanizowane tereny niezabudowane. Nieruchomości te były niezabudowane z dostępem do drogi publicznej i nie posiadały obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Ponadto w przedmiotowych aktach oświadczył Pan, że "nabywaną niniejszą umową nieruchomość zamierza przeznaczyć na cele budowlane" (działka 1661) i "przedmiotową nieruchomość przeznacza pod budowę budynku mieszkalnego" (działka 838/13). Faktycznie zamierzał Pan zbudować na powyższych działkach jeden budynek mieszkalny jednorodzinny na własne cele mieszkaniowe. W dniu 12 grudnia 2007 r. uzyskał Pan warunki przyłączenia do sieci elektroenergetycznej dla obiektu "dom jednorodzinny" położony na wskazanych wyżej działkach. Otrzymał Pan zapewnienie Przedsiębiorstwa Wodociągowo-Kanalizacyjnego Sp. z o.o. o przyjęciu do oczyszczalni ścieków bytowych (pismo z dnia 30 listopada 2007 r.), a także decyzję Przedsiębiorstwa Wodociągowego Sp. z o.o. z dnia 9 stycznia 2008 r., określającą warunki techniczne przyłączy do sieci wodociągowej. Ponadto otrzymał Pan postanowienie Dyrektora Parku Narodowego z dnia 30 stycznia 2009 r., uzgadniające inwestycję polegającą na budowie budynku mieszkalnego jednorodzinnego na wskazanych działkach. Decyzją z dnia 16 lutego 2009 r. o warunkach zabudowy, Burmistrz Miasta ustalił na Pana rzecz warunki zabudowy dla inwestycji polegającej na budowie budynku mieszkalnego jednorodzinnego, przewidzianej do realizacji na ww. działkach. Z uwagi na okoliczności osobiste (rozwód z winy żony orzeczony wyrokiem Sądu Okręgowego z dnia 19 stycznia 2009 r.) i związaną z tym zmianą planów życiowych, do realizacji powyższej budowy domu mieszkalnego jednorodzinnego nie doszło (mimo wielu przygotowań budowa nawet się nie rozpoczęła). Przedmiotowe działki do dzisiaj pozostały niezabudowane, od momentu nabycia nie były też w żaden sposób wykorzystywane (w szczególności nie miały związku z działalnością rolniczą, nie były przedmiotem dzierżawy, etc). Obie działki, zgodnie z wypisami z rejestru gruntów z dnia 19 listopada 2013 r., nadal są oznaczone jako Bp - Zurbanizowane tereny niezabudowane, a w świetle zaświadczeń z dnia 19 listopada 2013 r. wydanych przez Burmistrza Miasta, tereny tych działek nie posiadają obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego miasta Ł. przestał obowiązywać od dnia 1 stycznia 2004 r.). Gmina Miejska posiada studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego zatwierdzone uchwałą Rady Miejskiej z dnia 28 grudnia 2000 r., w którym przedmiotowe działki znajdują się w strefie "E"- mieszkalno-pensjonatowa (strefa przekształceń funkcji - E.4.5.). Od dnia 1 października 2012 r. jest Pan zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym w związku z prowadzonym na terenie powiatu gospodarstwem rolnym (w momencie nabycia powyższych działek nie był Pan podatnikiem VAT). Powyższe działki nie miały, ani nie mają, żadnych związków z prowadzonym gospodarstwem rolnym. Nie wykonuje Pan innej działalności gospodarczej. W niedalekiej przyszłości zamierza Pan podjąć starania w celu sprzedania ww. dwóch działek gruntu, jednemu lub dwóm kupującym, zależnie od zainteresowania.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy sprzedaż opisanych działek gruntu będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż opisanych działek gruntu nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wskazał Pan, że stosownie do dyspozycji art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Definicję towaru ustawodawca zawarł w art. 2 pkt 6 ustawy, zgodnie z którym, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W świetle art. 45 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny, rzeczami w rozumieniu niniejszego kodeksu są tylko przedmioty materialne.

W myśl art. 46 k.c., nieruchomościami są części powierzchni ziemskiej stanowiące odrębny przedmiot własności (grunty), jak również budynki trwale z gruntem związane lub części takich budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności.

Zauważył Pan, że nie każda czynność stanowiąca dostawę w rozumieniu art. 7 ustawy o podatku od towarów i usług, podlega opodatkowaniu, ale tylko taka, która wykonana jest przez podmiot, który w związku z jej realizacją występuje w charakterze podatnika podatku od towarów i usług.

W świetle zapisów art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza - zgodnie z ust. 2 powołanego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Wskazał Pan, że aby dostawę towarów uznać za działalność gospodarczą, należy wykazać, że w momencie jej realizacji podatnik miał zamiar dokonywać takie czynności wielokrotnie, a sprzedawane towary zostały nabyte w celu wykorzystania w działalności gospodarczej. Warunkiem opodatkowania danej czynności podatkiem od towarów i usług - w świetle powyższych przepisów - jest łączne spełnienie dwóch przesłanek: po pierwsze czynność winna być ujęta w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, po drugie - musi być zrealizowana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Stwierdził Pan, że mimo, iż grunty spełniają definicję towarów wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, z okoliczności niniejszej sprawy nie wynika, aby planując, a w przyszłości dokonując sprzedaży ww. nieruchomości, działał w charakterze handlowca. Według Pana, ich sprzedaż mieści się w zakresie zarządu majątkiem prywatnym. Zatem planowane czynności sprzedaży pozostają w ramach działania w sferze prywatnej, do której nie mają zastosowania unormowania ustawy o podatku od towarów i usług. Zatem, planowane sprzedaże opisanych działek nie będą podlegały opodatkowaniu tym podatkiem.

Podkreślił Pan, że powyższe znajduje potwierdzenie w orzecznictwie, w szczególności w twierdzeniach wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 15 września 2011 r. w sprawach połączonych C-180/10 i C-181/10 Jarosław Słaby przeciwko Ministrowi Finansów oraz Emilian Kuć i Halina Jeziorska-Kuć przeciwko Dyrektorowi Izby Skarbowej w Warszawie, które to orzeczenie wyznacza aktualnie kierunki interpretacyjne i stanowi podstawę orzeczeń Naczelnego Sądu Administracyjnego i Wojewódzkich Sądów Administracyjny, np. NSA z dnia 18 października 2011 r. (sygn. akt I FSK 1536/10), z dnia 9 listopada 2011 r. (sygn. akt I FSK 1658/11), z dnia 9 listopada 2011 r. (sygn. akt I FSK 1656/11) oraz WSA z dnia 1 grudnia 2011 r. (sygn. akt I SA/Po 670/11), z dnia 14 grudnia 2011 r. (sygn. akt I SA/Po 730/11).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Podkreślić należy, że niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe, co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl