ITPP2/443-1303/11/KT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-1303/11/KT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 13 września 2011 r. (data wpływu 19 września 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. "A." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 września 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. "A.".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie posiada osobowość prawną i działa na podstawę ustaw: z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. Nr 20, poz. 104 z późn. zm.), z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873 z późn. zm.) oraz z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Obszarów Wiejskich (Dz. U. Nr 64, poz. 427). Stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym i trwałym zrzeszeniem osób fizycznych i prawnych. Działając jako lokalne partnerstwo publiczno-prawne, pragnie odgrywać aktywną rolę w życiu wsi, gminy, powiatu, a być może nawet województwa, w związku z czym bierze czynny udział w życiu regionu, wykazując zainteresowanie rozwiązywaniem problemów otoczenia we własnym zakresie. Dzięki działaniom Stowarzyszenia, mieszkańcy starają się efektywnie uczestniczyć w życiu wsi oraz nabywać nowe umiejętności, poprzez szkolenia, kursy, imprezy kulturalno-integracyjne, a także zacieśniają więzy społeczne. W ramach działań, Stowarzyszenie planuje uroczyste otwarcie placu, połączone z imprezą kulturalną (festynem rodzinnym na świeżym powietrzu). Rejon działania Stowarzyszenia jest bardzo ciekawym terenem, choć zaniedbanym, dlatego planuje uporządkować i stworzyć tam dla społeczności miejsce spotkań na świeżym powietrzu. Dla wielu osób festyn będzie okazją do spotkania przyjaciół, sąsiadów oraz umożliwi miłe spędzenie czasu przy dobrej muzyce, gdyż dopełnieniem imprezy będzie występ zespołu muzycznego. Impreza promuje takie walory jak tradycja (tradycyjny poczęstunek) oraz kultura (występy zespołów muzycznych). Realizacja przedsięwzięcia wpłynie na poprawę stanu obiektu świetlicy wiejskiej, natomiast adaptacja terenu wokół niej wzbogaci bazę materialną, pełniącą funkcję kulturalną. Impreza integracyjna będzie okazją do zaktywizowania społeczności lokalnej i zachęci mieszkańców do większego udziału w wydarzeniach społeczno-kulturalnych. Rzeczowymi efektami operacji będzie wzrost integracji mieszkańców dzięki wspólnej imprezie oraz wspólnej pracy przy tworzeniu nowego miejsca spotkań, które będzie trwałym efektem realizacji operacji. Powstały plac zagospodarowany przy świetlicy wiejskiej podniesie świadomość kulturową mieszkańców oraz sprawi ich aktywizację. Na terenie wsi znajduje się świetlica wiejska, która służy lokalnej społeczności, ale brak jest infrastruktury służącej mieszkańcom do aktywnych form wypoczynku i rekreacji, która poprawiłaby estetykę wsi. Stowarzyszenie postanowiło zrealizować ww. projekt razem z mieszkańcami wsi, a główną potrzebą, zgłaszaną przez społeczność wiejską, jest zagospodarowanie i adaptacja terenu przy świetlicy wiejskiej, poprzez wykonanie:

* alejek,

* grilli,

* zadaszeń z ławkami,

* gazonów z krzewami oraz innymi roślinami,

* chodników,

* posadzenie krzewów,

* przygotowanie stałego miejsca na ognisko,

* obsadzenie skarpy przy obiekcie.

Przy organizacji tego wydarzenia, Stowarzyszenie zorganizuje poczęstunek dla wszystkich uczestników imprezy, w skład którego wchodzić będą tradycyjne potrawy. Ponieważ brak jest w świetlicy sprzętu do przechowywania ww. produktów, planowany jest zakup szafy chłodniczej o poj. 350 litrów, aby przygotowany poczęstunek pozostawał świeży.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Stowarzyszenie ma prawo do odzyskania podatku od towarów i usług naliczonego w związku z realizacją ww. zadania, w ramach osi 4 Leader, działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań osi 3, ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi", finansowanego z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego, określonego na fakturach zakupu materiałów i usług z tytułu poniesionych kosztów związanych z tym zadaniem. Stowarzyszenie wskazało, iż nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, a realizacja ww. projektu nie ma związku ze sprzedażą opodatkowaną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Stowarzyszeniu nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, gdyż wydatki związane z realizacją ww. projektu nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Wnioskodawcy nie przysługuje również prawo otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż dofinansowanie, o którym mowa we wniosku, nie stanowi środków wskazanych w § 8 ust. 3 i 4 powołanego wyżej rozporządzenia Ministra Finansów.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl