ITPP2/443-1302a/13/AD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 marca 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-1302a/13/AD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 26 listopada 2013 r. (data wpływu 2 grudnia 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanej dotacji - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 grudnia 2013 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanej dotacji.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Prowadzi Pan działalność gospodarczą w zakresie usług transportowych. Jest Pan "płatnikiem" VAT. Wygrał przetarg na dowóz dzieci do szkół. Świadczy usługi dowozu dzieci. Część usług finansuje gmina, a pozostałą część urząd marszałkowski, do którego kierowana jest informacja o kwocie należnej dotacji. Nie jest to faktura, a na specjalnym formularzu wykazana kwota. Dzieci nie płacą za dowóz, jest to obowiązek gminy. Urząd marszałkowski, zgodnie z zawartą umową, dokonuje dopłaty, którą stanowi różnica pomiędzy wartością sprzedaży biletów obliczoną według cen nieuwzględniających ustawowych ulg, a wartością sprzedaży tych biletów w cenach uwzględniających te ulgi. W zawartej umowie z gminą na dowóz dzieci do szkół została określona cena w wysokości 31,76 zł brutto za przewóz jednej osoby. Koszt całkowity przewozu wynosi 62,27 zł, czyli 51% wartości ceny płaci urząd gminy, a 49% urząd marszałkowski. Sprzedaż biletów ewidencjonowana jest w kasie fiskalnej. Na koniec miesiąca wystawia Pan fakturę dla gminy. Do tej pory robi Pan w ten sposób, że w momencie otrzymania dotacji z urzędu marszałkowskiego "wprowadza całą kwotę dotacji do kosztów ze znakiem minus", ponieważ nie jest w stanie rozdzielić kosztów związanych z tą dotacją od pozostałych kosztów dotyczących działalności. Dotacji z urzędu marszałkowskiego nie ujmuje w rejestrze VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy powinien Pan opodatkować otrzymaną dotację z urzędu marszałkowskiego podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymana dotacja z urzędu marszałkowskiego nie wpływa na cenę, gdyż ustalana jest ona przez gminę w sposób niezależny od ponoszonych kosztów. Firma Pana musi świadczyć usługi za ustaloną cenę, niezależnie od tego, czy otrzyma dotację. Pomimo, że fakt jej udzielenia, czy wysokość są związane z ceną, to nie jest to związek bezpośredni, a zatem dotacja nie podlega opodatkowaniu VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Z uwagi na fakt, że złożony wniosek dotyczy stanu faktycznego zaistniałego w 2013 r., uzasadnienia prawnego oceny przedstawionego stanowiska dokonano na podstawie przepisów obowiązujących w tym okresie.

Zgodnie z regulacją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 8 ust. 1 tej ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Stosownie do postanowień art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Z treści powołanego przepisu wynika, że w sytuacji gdy podatnik, w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, to dofinansowanie to stanowi obok ceny, uzupełniający element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub usługi.

Dla uznania dotacji za element zwiększający obrót istotne jest ustalenie, czy ma ona na celu sfinansowanie lub dofinansowanie konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Dotacje nie dające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu tym podatkiem, mające na celu np. dofinansowanie ogólnych kosztów działalności, nie stanowią obrotu w rozumieniu ww. przepisu, czyli nie zwiększają podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że świadczy Pan usługi dowozu dzieci do szkół. Część usług finansuje gmina, a pozostałą część urząd marszałkowski, do którego kierowana jest informacja o kwocie należnej dotacji. Urząd marszałkowski, zgodnie z zawartą umową, dokonuje dopłaty, którą stanowi różnica pomiędzy wartością sprzedaży biletów obliczoną według cen nieuwzględniających ustawowych ulg, a wartością sprzedaży tych biletów w cenach uwzględniających te ulgi. W zawartej umowie z gminą została określona cena w wysokości 31,76 zł brutto za przewóz jednej osoby. Koszt całkowity przewozu wynosi 62,27 zł, czyli 51% wartości ceny płaci urząd gminy, a 49% urząd marszałkowski. Sprzedaż biletów ewidencjonowana jest w kasie fiskalnej. Na koniec miesiąca wystawia Pan fakturę dla gminy. W momencie otrzymania dotacji z urzędu marszałkowskiego "wprowadza całą kwotę dotacji do kosztów ze znakiem minus", ponieważ nie jest w stanie rozdzielić kosztów związanych z tą dotacją od pozostałych kosztów dotyczących działalności. Dotacji z urzędu marszałkowskiego nie ujmuje w rejestrze VAT.

Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz treści powołanych przepisów prowadzi do stwierdzenia, że opisane w przedmiotowej sprawie dopłaty do biletów wypłacane Panu przez urząd marszałkowski pozostają w bezpośrednim związku ze świadczonymi przez Pana usługami dowozu dzieci do szkół. Dopłaty te nie stanowią pokrycia ogólnych kosztów prowadzonej przez Pana działalności. Wskazał Pan we wniosku, że 49% wartości ceny płaci urząd marszałkowski, a zatem dofinansowania te są dopłatami do ceny świadczonych usług. Wobec powyższego należy uznać, że stanowią one dotację lub inną dopłatę o podobnym charakterze, o których mowa w art. 29 ust. 1 ustawy podlagającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Jednocześnie należy wskazać, że w kwestii dotyczącej sposobu dokumentowania otrzymanej dotacji, wydano postanowienie nr....

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl