ITPP2/443-1301/13/EK - Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji dotyczącej rozbudowy świetlicy, współfinansowanej ze środków Unii Europejskiej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 22 stycznia 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-1301/13/EK Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji dotyczącej rozbudowy świetlicy, współfinansowanej ze środków Unii Europejskiej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 25 listopada 2013 r. (data wpływu 2 grudnia 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku w związku z realizacją projektu polegającego na rozbudowie świetlicy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 grudnia 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku w związku z realizacją projektu polegającego na rozbudowie świetlicy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

W marcu 2013 r. Gmina złożyła wniosek o dofinansowanie w ramach środka 4.1. Rozwój obszarów zależnych od rybactwa z wyłączeniem realizacji operacji polegających na funkcjonowaniu lokalnej grupy rybackiej (LGR) oraz nabywaniu umiejętności i aktywizacji lokalnych społeczności. Projekt nosi tytuł: "Rozbudowa...". Jego celem jest zwiększenie powierzchni świetlicy o taras, wraz z dociepleniem obiektu, dla poprawy funkcjonalności świetlicy wiejskiej w miejscowości B., co przyczyni się do rewitalizacji miejscowości i wzmocnienia konkurencyjności na terenach LGR. W ramach operacji planowane jest stworzenia miejsca do organizowania spotkań, konferencji, szkoleń, promowania obszaru LGR. W ramach projektu wykonane zostaną:

1.

roboty budowlane związane z dobudową tarasu w ich zakres wchodzą: wykonanie stóp fundamentowych, konstrukcji żelbetowej i murowanej tarasu, izolacji i dylatacji, konstrukcji drewnianej dachowej, pokrycie połaci dachowych tarasu, balustrad schodowych, montaż okien z drzwiami od strony świetlicy oraz niezbędne roboty towarzyszące: rozbiórkowe, ziemne, wykończeniowe;

2.

roboty związane z dociepleniem i malowaniem elewacji w ich zakres wchodzą: rozbiórka istniejącej szopy na drewno wraz z pokryciem z papy, izolacja przeciwwodna i cieplna fundamentów, ocieplenie i malowanie elewacji wraz z robotami towarzyszącymi, ocieplenie sufitu sali wiejskiej i roboty towarzyszące, ułożenie opaski wokół budynku, odtworzenie i uzupełnienie chodnika z płyt betonowych, naprawa i uzupełnienie istniejącego ogrodzenia od strony drogi, odtworzenie trawników przy budynku.

Łącznie wartość robót netto wynosi 171 150,60 zł oraz 210 515,23 zł z VAT.

"Budynek świetlicy zlokalizowany jest w centralnej części działki 374/3 w B.... Stan techniczny jest zadowalający, jednak budynek jest nie wyizolowany, co powoduje duży kłopot w jego użytkowaniu i generuje znaczne koszty ogrzewania w okresie jesienno-zimowym.

Fundamenty: kamienne, brak widocznych spękań na ścianach. W części podpiwniczonej widoczne ślady wilgoci. Stan średni. Od strony wschodniej i północnej wykonana izolacja przeciwwodna z folii PE kubełkowej. Ściany zewnętrzne: murowane z cegły gr. 25-38 cm, brak widocznych spękań, z nielicznymi śladami wilgoci głównie w miejscach odprowadzenia wód opadowych w obrębie rynien i rur spustowych. Ogólnie stan zadawalający.

Dach i pokrycie: wielospadowy w jednym kierunku. Konstrukcja żelbetowa. Brak widocznych spękań. Stan dobry. Płyta panwiowa kryta papą. Brak widocznych śladów wilgoci. Stan dobry. Stolarka okienna i drzwiowa: drzwi wejściowe drewniane. Stan dobry. Okna z profili PCV nowe. Stan dobry. W szczytowej ścianie okno drewniane w złym stanie do wymiany w ramach projektowanej.

Elementy zewnętrzne: brak furtki wejściowej od strony drogi. Nieznaczne uszkodzenia przęseł. Ogrodzenie w stanie zadawalającym.

Chodnik z płytek betonowych do wejścia do budynku i wejścia do kotłowni. Stan dobry.

Zieleń niska stan zadbany dobry.

Szopa na drewno przeznaczona do rozbiórki.

Aktualnie powierzchnia świetlicy jest zbyt mała, aby wszyscy chętni mogli z niej korzystać, powoduje to ograniczenia w jej wykorzystaniu. Budowa tarasu zwiększy powierzchnię świetlicy, co umożliwi mieszkańcom wsi organizować dla wszystkich mieszkańców jak i turystów różnego rodzaju spotkania, imprezy społeczno-kulturalne, obchody, uroczystości. W budynku świetlicy znajdują się następujące pomieszczenia: pomieszczenie główne świetlicy, pomieszczenie kuchenne, wc damskie i męskie, korytarz z wejściem do piwnicy. W piwnicy znajduje się punkt biblioteczny".

Wieś B. ma ogromny potencjał rozwojowy, zarówno z uwagi na swoje "położenie, bogactwo przyrody, tajemne znaki historii, jak i atrybuty społeczne. Wystarczy "pół kroku" od wsi i wkracza się w przepastne rezerwaty, gdzie wiekowe dęby, buki i graby oszałamiają swoją mocą. Przepływająca przez wieś rzeka.... jest częścią Parku. Tu jest przystanek, gdzie zaznaczone jest miejsce pamięci ku czci Papieża.... Rzeka umożliwia uprawianie kajakarstwa i ze swoim nurtem przynosi tysiące turystów. Inną grupę gości stanowią podążający szlakami piesi, rowerzyści a także na koniach. Jest obowiązkiem ująć ich i zapewnić im dostęp do informacji, do zakupów, podstawowych potrzeb bytowych, a jednocześnie pokazać im swoje skarby historii, kultury, rękodzieła, sprawić, by pobyt tutaj pozostawił wspaniałe przeżycia i zachęcił do powrotu". Miejscowość B. posiada certyfikat Wsi.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy będzie istniała możliwość odliczenia podatku od towarów i usług od wydatków związanych z realizacją ww. projektu, dofinansowanego ze środków Unii Europejskiej.

Zdaniem Wnioskodawcy wskazującego, że świetlica nie jest wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług oraz nie zamierza wykonywać czynności opodatkowanych po rozbudowie świetlicy, podatek od towarów i usług, zawarty w wydatkach związanych z realizacją projektu niezwiązanego ze sprzedażą opodatkowaną nie podlega odliczeniu (odzyskaniu). Gmina ponownie wskazała, że miejscem realizacji projektu jest świetlica wiejska, która nie służy sprzedaży opodatkowanej. Stwierdziła, że rozbudowana świetlica będzie nieodpłatnie wykorzystywana przez mieszkańców i turystów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Według regulacji ust. 2 pkt 1 lit. a powyższego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Od dnia 1 stycznia 2014 r. powyższy przepis - na podstawie art. 1 pkt 38 lit. a tiret pierwsze ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r. poz. 35 z późn. zm.) - otrzymał następujące brzmienie: "Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług".

Z treści cytowanego wyżej art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 247 z późn. zm.) przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Natomiast przepisy rozdziału 5 powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Od dnia 1 stycznia 2014 r. powyższe kwestie reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. poz. 1656).

Przepisy rozdziału 4 przywołanego rozporządzenia regulują przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. W § 8 ust. 3 i 4 tego rozporządzenia określono katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz treści powołanych przepisów prowadzi do wniosku, że w związku z realizacją ww. projektu Gmina nie będzie miała możliwości odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, skoro - jak wskazała we wniosku - dokonane zakupy nie mają i nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi. Nie będzie jej również przysługiwało prawo otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki, o których mowa we wniosku, nie stanowią środków wskazanych w przywołanych wyżej rozporządzeniach Ministra Finansów.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl