ITPP2/443-1296a/10/RS - Uznanie stacji sanitarno-epidemiologicznej za podatnika VAT.
Pismo z dnia 8 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-1296a/10/RS Uznanie stacji sanitarno-epidemiologicznej za podatnika VAT.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 13 grudnia 2010 r. (data wpływu 20 grudnia 2010 r.), uzupełnionym w dniach 21 i 27 stycznia 2011 r. (daty wpływu) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania Stacji Sanitarno - Epidemiologicznej za podatnika - jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 20 grudnia 2010 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniach 21 i 27 stycznia 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania Stacji Sanitarno - Epidemiologicznej za podatnika.
W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Stacje sanitarno - epidemiologiczne, pomimo że wykonują działalność kontrolną oraz badawczą w ramach czynności urzędowych, są zakładami opieki zdrowotnej i świadczą usługi dla ludności związane z tzw. medycyną profilaktyczną. Stanowią także jednostki organizacyjne Państwowej Inspekcji Sanitarnej, która jest powołana do realizacji zadań z zakresu zdrowia publicznego, w szczególności poprzez sprawowanie nadzoru sanitarnego w celu ochrony zdrowia ludzkiego przed niekorzystnym wpływem szkodliwości i uciążliwości środowiskowych, zapobiegania powstawaniu chorób, w tym zakaźnych i zawodowych. Badania i pomiary wykonywane usługowo przez Stacje dla ludności, które także mieszczą się w zakresie zapobiegania chorobom, prowadzone są w oparciu o kryteria higieniczne, określone w przepisach prawa lub innych normach. Jest to działalność w zakresie medycyny zapobiegawczej, profilaktycznej. Stąd też stacje sanitarno - epidemiologiczne utrzymują status zakładu opieki zdrowotnej (wcześniej zwane jednostkami służby zdrowia, a w przyszłości podmiotami leczniczymi). W ramach tej działalności wykonywane są następujące badania oraz pomiary wyrobów i elementów środowiska człowieka, które mogą wpłynąć na jego zdrowie:
W zakresie typowo medycznej diagnostyki pacjentów:
wykonywanie badań w kierunku nosicielstwa pałeczek Salmonella i Shigella osób wykonujących czynności, przy których istnieje możliwość przeniesienia zakażenia;
badanie weryfikacyjne szczepów drobnoustrojów;
bakteriologiczna kontrola skuteczności przeprowadzanych procesów sterylizacji;
wykonywanie badań serologicznych i wirusologicznych mających na celu zapobieganie szerzeniu się chorób występujących epidemicznie;
wykonywanie badań parazytologicznych w kierunku identyfikacji pasożytów odpowiedzialnych za inwazje układu pokarmowego;
badanie próbek materiału środowiskowego na obecność przetrwalników laseczki wąglika.
W zakresie badania żywności i innych wyrobów celem zapewnienia bezpieczeństwa zdrowotnego:
badanie zanieczyszczeń fizycznych, chemicznych i mikrobiologicznych środków spożywczych, substancji dodatkowych i kosmetyków;
oznaczanie zawartości składników odżywczych znajdujących się w żywności oraz wartości energetycznej produktów;
oznaczanie zawartości dozwolonych i niedozwolonych substancji dodatkowych w środkach spożywczych;
oznaczanie parametrów fizykochemicznych żywności określających jej jakość zdrowotną;
ocena organoleptyczna/sensoryczna środków spożywczych;
ocena sposobu żywienia w zakładach żywienia zbiorowego zamkniętego;
ocena znakowania środków spożywczych i substancji dodatkowych;
badanie fizykochemiczne materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością;
wykrywanie i oznaczanie pierwiastków promieniotwórczych w produktach spożywczych;
oznaczanie ilościowe DNA genetycznie modyfikowanego organizmu w żywności przetworzonej i nieprzetworzonej oraz paszach i komponentach do pasz;
oznaczanie jakościowe DNA genetycznie modyfikowanego organizmu w żywności przetworzonej i nieprzetworzonej oraz w paszach i komponentach do pasz;
badanie kosmetyków.
W zakresie zapobiegania chorobom zawodowym pracowników w zakładach pracy:
badanie czynników chemicznych na stanowiskach pracy;
badanie czynników biologicznych na stanowiskach pracy;
ocena wydatku energetycznego na stanowiskach pracy;
badanie hałasu na stanowiskach pracy;
pomiary drgań mechanicznych ogólnych i miejscowych oddziałujących na organizm człowieka na stanowiskach pracy;
badanie stężenia pyłu całkowitego i respirabilnego na stanowiskach pracy oraz stężenia wolnej krystalicznej krzemionki w pyle;
pomiary obciążenia termicznego, w tym mikroklimatu gorącego, zimnego i umiarkowanego;
pomiary oświetlenia.
W zakresie badań innych elementów środowiska człowieka, mających wpływ na zdrowie:
pobieranie próbek oraz wykonywanie badań fizykochemicznych i mikrobiologicznych wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi w ramach monitoringu kontrolnego i przeglądowego;
wykonywanie badań jakości wód w kąpieliskach śródlądowych;
prowadzenie badań fizykochemicznych i mikrobiologicznych wód mineralnych, źródlanych, stołowych, wody ciepłej użytkowej, wód z basenów kąpielowych;
badanie mikrobiologiczne czystości piasku na placach zabaw;
badanie gleby, osadów ściekowych i ścieków;
analiza zagrożeń, pobieranie próbek oraz prowadzenie badań emisji związków szkodliwych z elementów wyposażenia wnętrz w pomieszczeniach przeznaczonych na pobyt ludzi, identyfikacja związków chemicznych emitowanych z materiałów budowlanych;
pobieranie próbek oraz wykonywanie badań mikrobiologicznych wewnątrz pomieszczeń przeznaczonych na pobyt ludzi;
dokonywanie oceny funkcjonowania systemu jakości w laboratoriach wodociągowych ubiegających się o zatwierdzenie Państwowej Inspekcji Sanitarnej;
badanie fizykochemiczne preparatów dezynfekcyjnych i ich roztworów użytkowych;
badanie hałasu w pomieszczeniach przeznaczonych na stały pobyt ludzi;
wykrywanie i oznaczanie pierwiastków promieniotwórczych w paszach, wodzie, glebie, materiałach budowlanych i próbkach środowiskowych;
wykonywanie badań niejonizującego promieniowania elektromagnetycznego w środowisku i w środowisku pracy;
wykonywanie badań promieniowania jonizującego w środowisku i w środowisku pracy;
wykonywanie testów kontroli jakości urządzeń radiologicznych;
pomiary mocy dawki promieniowania jonizującego w środowisku.
Wykonywane usługi są świadczone odpłatnie na podstawie umów cywilnoprawnych.
W związku z powyższym zadano, w uzupełnieniu wniosku, następujące pytanie:
Czy Stacja jest podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu świadczonych usług wymienionych w punktach I - IV.
Zdaniem Wnioskodawcy, wyrażonego w uzupełnieniu, nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu wykonywania czynności wymienionych w punktach I - IV.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. W myśl ust. 6 powyższego artykułu, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Na mocy art. 1 ustawy z dnia 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej (tekst jedn. z 2006 r. Dz. U. Nr 122, poz. 851), Państwowa Inspekcja Sanitarna jest powołana do realizacji zadań z zakresu zdrowia publicznego, w szczególności poprzez sprawowanie nadzoru nad warunkami:
higieny środowiska,
higieny pracy w zakładach pracy,
higieny radiacyjnej,
higieny procesów nauczania i wychowania,
higieny wypoczynku i rekreacji,
zdrowotnymi żywności, żywienia i przedmiotów użytku,
higieniczno - sanitarnymi, jakie powinien spełniać personel medyczny, sprzęt oraz pomieszczenia, w których są udzielane świadczenia zdrowotne
* w celu ochrony zdrowia ludzkiego przed niekorzystnym wpływem szkodliwości i uciążliwości środowiskowych, zapobiegania powstawaniu chorób, w tym chorób zakaźnych i zawodowych.
Stosownie do art. 7 ust. 2 ww. ustawy, Państwową Inspekcją Sanitarną kieruje Główny Inspektor Sanitarny jako centralny organ administracji rządowej.
Na podstawie art. 15 ust. 1 powołanej ustawy, państwowy inspektor sanitarny wykonuje zadania przy pomocy podległej mu stacji sanitarno - epidemiologicznej, będącej zakładem opieki zdrowotnej, finansowanym z budżetu państwa.
Biorąc pod uwagę treść wniosku oraz regulacje zawarte w art. 7 ust. 2 oraz art. 15 ust. 1 ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej należy stwierdzić, że Stacja Sanitarno - Epidemiologiczna wykonując przedmiotowe czynności działa jako urząd obsługujący organ władzy publicznej. Zatem wykonując czynności o charakterze publicznoprawnym w ramach sprawowanego władztwa publicznego jako urząd obsługujący organ władzy, Stacja jest wyłączona z kategorii podatników w zakresie wykonywanych czynności. Jednakże z uwagi na fakt, że w przedstawionej sytuacji przedmiotowe usługi świadczone są na podstawie umów cywilnoprawnych nie ma zastosowania wyłączenie zawarte w art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług. Wobec powyższego Stacja jest podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu świadczenia wskazanych usług.
Jednocześnie informuje się, że w kwestii prawa do zastosowania zwolnienia od podatku dla świadczonych przez stacje sanitarno - epidemiologiczną usług wydano interpretację indywidualną nr ITPP2/443-1296b/10/RS.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Krajowe Biuro Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.