ITPP2/443-1295/13/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 lutego 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-1295/13/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 26 listopada 2013 r. (data wpływu 2 grudnia 2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku statusu podatnika VAT-czynnego w związku z wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 grudnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku rejestracji podatnika zwolnionego podmiotowo jako podatnik czynny w związku z wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie jest osobą prawną założoną w 2002 r. Działa na podstawie ustawy o stowarzyszeniach i zajmuje się wyłącznie realizacją celów statutowych, w tym: aktywną ochroną zwierząt i gatunków chronionych, edukacją ekologiczną, hodowlą zwierząt gatunków chronionych. Swoje cele realizuje poprzez reintrodukcję gatunków chronionych, monitoring w środowisku naturalnym, informację, szkolenia, wydawnictwa, udział w sympozjach i konferencjach oraz ich organizację.

W 2012 r. struktura przychodów przedstawiała się następująca:

* składki członkowskie - 340,00 zł,

* darowizny pieniężne - 2.385,10 zł,

* przeprowadzanie reintrodukcji na rzecz nadleśnictwa - 20.000,00 zł,

* 1% podatku od podatników - 823.593,50 zł,

* dotacje - 113.517,80 zł,

* odsetki i dodatnie różnice kursowe - 11.892,15 zł,

* sprzedaż pow. reklamowej - 10.499,63 zł.

Ogółem obrót w 2012 r. wyniósł 982.228,18 zł. Przy wyliczaniu obrotu, w celu ustalenia obowiązku rejestracyjnego w podatku od towarów i usług, Stowarzyszenie wzięło pod uwagę następujące czynności:

* sprzedaż powierzchni reklamowej,

* przeprowadzanie reintrodukcji na rzecz nadleśnictwa.

Pozostałe przychody Stowarzyszenie uważa za zwolnione od opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Otrzymane w 2012 r. dotacje z Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie mają wpływu na cenę świadczonych usług. Przeznaczone były na pokrycie kosztów związanych z reintrodukcją sokoła na terenie trzech województw, a mianowicie na zakup i transport sokołów, wynajem sprzętu i obsługę reintrodukcji.

Stowarzyszenie nie wykonuje czynności określonych w art. 113 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług. Korzysta ze zwolnienia podmiotowego, gdyż do chwili obecnej nie został przekroczony limit sprzedaży obligujący do zarejestrowania się jako czynny podatnik VAT. Stowarzyszenie przekroczyło kwotę 50.000 zł z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów i jest zarejestrowanym podatnikiem VAT UE. Z tytułu zakupu na terenie Unii Europejskiej towarów Stowarzyszenie nalicza i odprowadza do urzędu skarbowego podatek należny.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w kontekście zarejestrowania się jako podatnik VAT-UE, Stowarzyszenie jest podatnikiem VAT-czynnym czy zwolnionym.

Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na to, że przy wyliczaniu obrotów uprawniających do korzystania ze zwolnienia podmiotowego (art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług), nie wlicza się wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, jest podatnikiem zwolnionym, zarejestrowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych. Stowarzyszenie po powołaniu art. 2 pkt 22, art. 15 ust. 1, art. 17 ust. 1 pkt 3, art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdziło, że do limitu obrotów uprawniających do korzystania ze zwolnienia podmiotowego nie wlicza się importu towarów i usług oraz wewnatrzwspólnotowych nabyć towarów. Oznacza to, że obrotów z tytułu tych czynności nie należy uwzględniać przy wyliczaniu wartości sprzedaży. Stowarzyszenie stwierdziło, że na podstawie art. 113 ust. 2 ww. ustawy, do limitu sprzedaży nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym zaliczane są przez podatnika do środków trwałych oraz wartości materialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Stowarzyszenie wskazało, że podatnicy zobowiązani są przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 ustawy, dokonać zgłoszenia rejestracyjnego, a podatnicy zwolnieni od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub 9 lub wykonujący czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Końcowo powołało treść art. 96 ust. 4, art. 97 ust. 1 i ust. 2 ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że niniejszą interpretację wydano w oparciu o przepisy prawa podatkowego obowiązujące w 2013 r., ponieważ z treści złożonego wniosku wynika, że przedstawiony stan faktyczny dotyczy 2013 r.

Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów na terytorium kraju;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy, przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do treści art. 97 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, podlegający obowiązkowi zarejestrowania jako podatnicy VAT czynni, są obowiązani przed dniem dokonania pierwszej wewnątrzwspolnotowej dostawy lub pierwszego wewnątrzwspólnotowego nabycia zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego w zgłoszeniu rejestracyjnym, o którym mowa w art. 96, o zamiarze rozpoczęcia wykonywania tych czynności.

Przepis ust. 1 stosuje się również do podatników w rozumieniu art. 15 innych niż wymienieni w ust. 1 i osób prawnych nie będących podatnikami w rozumieniu art. 15, u których wartość wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów przekroczyła kwotę, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 oraz tych, którzy zamierzają skorzystać z możliwości określonej w art. 10 ust. 6 (art. 97 ust. 2 ustawy).

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy, wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 9, nie występuje w przypadku, gdy dotyczy towarów innych niż wymienione w pkt 1 nabywanych przez:

a.

rolników ryczałtowych dal prowadzonej przez nich działalności rolniczej,

b.

podatników, którzy wykonują jedynie czynności inne niż opodatkowane i którym nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług,

c.

podatników zwolnionych od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,

- jeżeli całkowita wartość wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów na terytorium kraju nie przekroczyła w trakcie roku podatkowego kwoty 50.000 zł.

Stosownie do treści art. 113 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Zgodnie z ust. 5 powołanego artykułu, jeżeli wartość sprzedaży u podatników zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc w momencie przekroczenia tej kwoty (...).

Stosownie do treści art. 113 ust. 13 ustawy, zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do importu towarów i usług, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, świadczenia usług, dla których zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 8 jest ich usługobiorca (...).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Stowarzyszenie, oprócz realizacji celów statutowych świadczy usługi podlegające opodatkowaniu, jednak obrót osiągnięty z tytułu ich świadczenia uprawnia do zastosowania zwolnienia podmiotowego. Ponadto Stowarzyszenie dokonuje wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, którego wartość przekroczyła w 2012 r. 50.000 zł.

Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz treści powołanych przepisów pozwala na stwierdzenie, że pomimo zarejestrowania się jako podatnik VAT UE z tytułu dokonywania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, Stowarzyszenie nadal posiada status podatnika zwolnionego na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Należy zauważyć, że wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów nie mieści się w zakresie pojęcia "sprzedaż" określonego w art. 2 pkt 22 ww. ustawy. W związku z tym nie ma wpływu na określenie wysokości obrotu, uprawniającego do korzystania ze zwolnienia podmiotowego.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii prawidłowości korzystania przez Stowarzyszenie ze zwolnienia podmiotowego z tytułu wykonywania innych czynności, ponieważ w tym zakresie nie przedstawiono własnego stanowiska oraz nie zadano pytania, a fakt ten przyjęto jako element przedstawionego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w daniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - (Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl