ITPP2/443-128a/10/AK - Miejsce świadczenia usług.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 11 maja 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-128a/10/AK Miejsce świadczenia usług.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 12 lutego 2010 r. (data wpływu 17 lutego 2010 r.), uzupełnionym w dniu 29 kwietnia 2010 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia i opodatkowania usług polegających na obsłudze armatora morskiego z siedzibą w Japonii - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 lutego 2010 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 29 kwietnia 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia i opodatkowania usług polegających na obsłudze armatora morskiego z siedzibą w Japonii.

W przedmiotowym wniosku, oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka jest oddziałem zagranicznego przedsiębiorcy z siedzibą w Holandii, której podstawowa działalność sklasyfikowana jest jako transport wodny morski i przybrzeżny (towarów) - PKD 6110. Na podstawie posiadanego pełnomocnictwa Spółka zajmuje się obsługą armatora z siedzibą w Japonii. Armator ten zarejestrowany jest w Polsce od 2007 r. jako czynny podatnik VAT i dokonuje rozliczenia podatku przez przedstawiciela podatkowego. Spółka w zakresie wykonywanych czynności wystawia m.in. faktury VAT w imieniu i na konto armatora japońskiego (z Nr NIP nadanym w Polsce), jako agent wystawiający. Za świadczone usługi serwisowe (opłata serwisowa) Spółka wystawia na armatora japońskiego comiesięczną fakturę. Od 1 stycznia 2010 r. faktura wystawiana jest zgodnie z art. 28b ustawy o podatku od towarów i usług i rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 18 grudnia 2009 r. - § 1 pkt 1 (zmiana § 5 ust. 15), nie wykazuje podatku od towarów i usług i zawiera adnotację, że podatek rozlicza nabywca usługi.

Usługi świadczone przez Spółkę na rzecz armatora japońskiego wykonywane są dla znajdującej się w Japonii siedziby tej firmy, nie dla stałego miejsca prowadzenia działalności. Armator japoński, który nie posiada na terytorium Polski, ani w żadnym innym kraju Unii Europejskiej, siedziby czy stałego miejsca prowadzenia działalności, zobligowany był do ustanowienia przedstawiciela podatkowego w Polsce, w momencie rejestracji jako czynny podatnik VAT. Firma ta zarejestrowała się w 2007 r. w celu wykonywania działalności - transport morski towarów.

Usługi świadczone przez Spółkę na rzecz armatora japońskiego polegają na:

*

wystawianiu i podpisywaniu faktur w szczególności obejmujących należności z tytułu frachtu, innych opłat związanych z transportem morskim towarów,

*

negocjowaniu i zawieraniu umów cywilnoprawnych z portami, terminalami, firmami transportowymi itp. w zakresie działalności armatora japońskiego, pod warunkiem jego wcześniejszej zgody,

*

windykacji wszelkich należności i opłat,

*

wystawianiu dla klientów konosamentów i wszelkich innych dokumentów tego rodzaju,

*

sporządzaniu dla siedziby różnych raportów, zestawień, informacji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka wystawiając fakturę VAT zgodnie z art. 28b ustawy o podatku od towarów i usług, postępuje prawidłowo określając miejsce świadczenia usługi zgodnie z siedzibą armatora japońskiego, czyli w Japonii, więc usługa ta nie jest opodatkowana w Polsce, a faktura zawiera adnotację, że podatek nalicza nabywca...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 28b ustawy o podatku od towarów i usług i § 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 18 grudnia 2009 r., wystawiając fakturę bez podatku Spółka postępuje prawidłowo, bowiem siedziba usługobiorcy znajduje się w Japonii.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do dyspozycji przepisu art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi odpłatnej dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W przypadku usług istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest ustalenie miejsca ich świadczenia, bowiem od określenia miejsca świadczenia zależeć będzie miejsce ich opodatkowania.

W tym miejscu nadmienić należy, iż ustawą z dnia 23 października 2009 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 195, poz. 1504) z dniem 1 stycznia 2010 r. zmienione zostały przepisy regulujące kwestie dotyczące m.in. miejsca świadczenia usług. Na mocy ww. nowelizacji uchylone zostały art. 27 i 28 ustawy o podatku od towarów i usług, które zastąpiono nowymi regulacjami zawartymi w art. 28a-28o.

W art. 28a ustawy wskazano, iż na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału:

1.

ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:

a.

podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,

b.

osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;

2.

podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1, art. 28g ust. 1, art. 28i, 28j i 28n.

W przypadku, gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba lub stałe miejsce zamieszkania, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności (art. 28b ust. 2 ustawy).

Z regulacji art. 106 ust. 1 ustawy wynika, że podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do dostawy towarów lub świadczenia usług, dokonywanych przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy podatku od towarów i usług czynni lub zwolnieni, jeżeli miejscem opodatkowania tych czynności jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego i dla tych czynności podatnicy ci nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub - w przypadku terytorium państwa trzeciego - podatku o podobnym charakterze (art. 106 ust. 2 ustawy).

W myśl § 25 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawienia faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212 poz. 1337 z późn. zm.), przepisy § 5, 7-21 i 24 stosuje się odpowiednio do faktur stwierdzających dokonanie dostawy towarów lub świadczenia usług, dla których miejscem opodatkowania jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego, jeżeli dla tych czynności podatnicy wystawiający fakturę nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub - w przypadku terytorium państwa trzeciego - podatku o podobnym charakterze.

Stosownie do ust. 2 powyższego paragrafu, faktury, o których mowa w ust. 1, powinny zawierać dane określone w § 5, z wyjątkiem stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem.

Stosownie do dyspozycji przepisu § 25 ust. 4 ww. rozporządzenia, w przypadku świadczenia usług, o których mowa w art. 100 ust. 1 pkt 4 ustawy, faktura dokumentująca wykonanie tych czynności powinna zawierać numer, pod którym nabywca usługi jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, oraz informację, że zobowiązanym do rozliczenia tego podatku jest nabywca usługi, lub odesłanie do odpowiedniego przepisu dyrektywy, na podstawie którego zobowiązanym do rozliczenia tego podatku jest nabywca usługi.

Z treści złożonego wniosku wynika, iż na podstawie posiadanego pełnomocnictwa Spółka zajmuje się obsługą armatora z siedzibą w Japonii, zarejestrowanego w Polsce od 2007 r. jako czynny podatnik VAT i dokonującego rozliczenia podatku przez przedstawiciela podatkowego. Usługi świadczone przez Spółkę na rzecz armatora japońskiego wykonywane są dla znajdującej się w Japonii siedziby tej firmy. Armator nie posiada na terytorium Polski, ani w żadnym innym kraju Unii Europejskiej, siedziby czy stałego miejsca prowadzenia działalności. W zakresie czynności wykonywanych na jego rzecz Spółka: wystawia i podpisuje faktury w szczególności obejmujące należności z tytułu frachtu, inne opłaty związane z transportem morskim towarów, negocjuje i zawiera umowy cywilnoprawne z portami, terminalami, firmami transportowymi itp. w zakresie działalności armatora japońskiego, pod warunkiem jego wcześniejszej zgody, windykuje wszelkie należności i opłaty, wystawia dla klientów konosamenty i wszelkie inne dokumenty tego rodzaju, sporządza dla siedziby różne raporty, zestawienia i informacje. Za świadczone usługi serwisowe (opłata serwisowa) Spółka wystawia na armatora japońskiego comiesięczną fakturę.

Analizując treść wniosku oraz przytoczone powyżej przepisy stwierdzić należy, iż zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy, z uwagi na fakt, iż firma japońska będąca nabywcą usług świadczonych przez Spółkę spełnia definicję podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy, miejscem świadczenia i opodatkowania usług polegających na obsłudze armatora morskiego będzie terytorium kraju, w którym usługobiorca posiada siedzibę, tj. terytorium Japonii.

Wykonanie tych usług powinno zostać udokumentowane fakturą VAT bez wykazania stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem, nie mniej jednak bez umieszczania w jej treści adnotacji, iż usługa powinna być opodatkowana przez jej odbiorcę, bowiem zarówno regulacje § 25 ust. 4 cyt. wcześniej rozporządzenia, jak i wskazanego we wniosku § 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 18 grudnia 2009 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawienia faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 222, poz. 1760) nie mają zastosowania w takim przypadku. O sposobie rozliczania podatku i jego wysokości, oraz o podmiocie zobowiązanym do jego rozliczenia przesądzają przepisy kraju, w którym znajduje się miejsce świadczenia usługi. W rozpatrywanej sprawie będą to przepisy obowiązujące Japonii.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl