ITPP2/443-1289/10/EK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 lutego 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-1289/10/EK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. z 2005 r. Dz. U. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 16 grudnia 2010 r. (data wpływu 21 grudnia 2010 r.), uzupełnionym w dniu 27 stycznia 2011 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu polegającego na organizacji Mistrzostw Polski Instruktorów Kajakarstwa - techniki zwałkowe - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 grudnia 2010 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 27 stycznia 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu polegającego na organizacji Mistrzostw Polski Instruktorów Kajakarstwa - techniki zwałkowe.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Przychody Stowarzyszenia w roku 2009 wynosiły łącznie 105.810,05 zł. z czego:

* 7.425 zł stanowiły przychody z tytułu składek członkowskich;

* 1,12 zł stanowiły przychody finansowe w postaci odsetek na koncie bankowym;

* 8.010 zł stanowiły darowizny;

* 49.132,93 stanowiły dotacje nie mające bezpośredniego wpływu na cenę dostarczonych towarów i świadczonych usług, gdyż były to dotacje na pokrycie kosztów realizacji zadań statutowych, realizowanych przez Stowarzyszenie;

* 41.241 zł stanowiły pozostałe przychody.

W lipcu 2010 r. Stowarzyszenie zawarło z samorządem województwa umowę przyznania pomocy w formie refundacji poniesionych kosztów kwalifikowalnych w kwocie 14.000 zł. związanych z realizacją małego projektu, w ramach działania "Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju" (Oś 4 Leader), polegającego na organizacji Mistrzostw Polski Instruktorów Kajakarstwa - techniki zwałkowe. Realizując ten projekt Stowarzyszenie nabywało towary i usługi. Nabycia były dokumentowane m.in. fakturami VAT. Stowarzyszenie w całym okresie realizacji projektu nie dokonywało odliczeń podatku VAT. Przychody Stowarzyszenia za okres od 1 stycznia 2010 r. do końca realizacji projektu, t.j. do 30 września 2010 wynosiły 61.898,59 zł, z czego:

* 4.480 zł stanowiły przychody z tytułu składek członkowskich;

* 0,59 zł stanowiły przychody finansowe w postaci odsetek na koncie bankowym;

* 1.238 zł stanowiły darowizny;

* 12.700 zł stanowiły dotacje nie mające bezpośredniego wpływu na cenę dostarczonych towarów i świadczonych usług, gdyż były to dotacje na pokrycie kosztów realizacji zadań statutowych, realizowanych przez Stowarzyszenie;

* 43.480 zł stanowiły pozostałe przychody, w tym 1.775 zł opłaty pobrane jako opłata startowa.

Stowarzyszenie nigdy nie złożyło zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96 ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Stowarzyszenie miało prawo do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług służących realizacji projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie miał prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług służących realizacji projektu. Stowarzyszenie nie ma wątpliwości co do poprawności swojego stanowiska, nie mniej musi dostarczyć interpretację, która jest niezbędnym załącznikiem do wniosku o płatność, wymaganym przez agencję płatniczą.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Z uwagi na fakt, iż stan faktyczny przedstawiony we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej zaistniał w 2010 r., niniejszą interpretację wydaje się w oparciu o przepisy obowiązujące w 2010 r.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na podstawie art. 88 ust. 4 cyt. ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Stowarzyszeniu nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nie było czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Końcowo informuje się, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii prawidłowości korzystania przez Stowarzyszenie ze zwolnienia podmiotowego.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Aleja Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl