ITPP2/443-1277b/11/AF - VAT w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu świadczenia usługi pośrednictwa w zakupie towarów z kraju trzeciego oraz sposobu dokumentowania.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 grudnia 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-1277b/11/AF VAT w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu świadczenia usługi pośrednictwa w zakupie towarów z kraju trzeciego oraz sposobu dokumentowania.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 5 września 2011 r. (data wpływu 13 września 2011 r.), uzupełnionym w dniu 1 grudnia 2011 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu świadczenia usługi pośrednictwa w zakupie towarów z kraju trzeciego oraz sposobu dokumentowania ww. usługi - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 września 2011 r. złożono wniosek, uzupełniony w dniu 1 grudnia 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu świadczenia usługi pośrednictwa w zakupie towarów z kraju trzeciego oraz sposobu dokumentowania ww. usługi.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Zamierza Pan rozpocząć prowadzenie działalności gospodarczej polegającej na świadczeniu usług pośrednictwa w zakupach towarów przez internet spoza granic Polski i Unii Europejskiej (z terytorium państw trzecich, np. Chiny). Działalności będzie polegać na pośrednictwie w realizacji zamówienia pomiędzy dostawcą (m.in. w Chinach) a kupującym polskim klientem detalicznym, co do zasady nieprowadzącym działalności gospodarczej. Składając ofertę kupna na aukcjach polski klient zleci pośrednikowi realizację zamówienia na opisany towar oraz udzieli mu wszelkich koniecznych pełnomocnictw do złożenia zamówienia oraz przekazania płatności w jego imieniu.

Cena podana na aukcji będzie zawierała cenę zakupu towaru oraz opłatę na rzecz pośrednika za przeprowadzenie transakcji w imieniu klienta (prowizję). Prowizja stanowić będzie różnicę między wpłatą od klienta a rzeczywistym kosztem (czyli ceną) towaru u dostawcy. Ceny u dostawcy ustalone są w oparciu o umowę ustną (mailową) z dostawcą lub opublikowane na stronie internetowej dostawcy. Prowadząc opisaną działalność gospodarczą nie będzie Pan importerem, ponieważ nie będzie dokonywał zakupu towarów z terytorium państwa trzeciego, ani przywozu towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju. Kupujący (klient detaliczny) w Polsce, jako importer, poprzez podpisanie regulaminu usługi akceptuje, że towar jest wysyłany na jego adres bezpośrednio z kraju dostawcy.

Ewentualną opłatę celną i podatek od towarów i usług pokrywa kupujący.

Zakres usług oferowanych przez pośrednika będzie obejmował:

a.

złożenie zamówienia na opisany na danej aukcji towar w imieniu kupującego,

b.

przekazanie płatności za towar oraz transport w imieniu kupującego,

c.

zlecenie dostawcy wysyłki towaru na adres wskazany przez kupującego,

d.

monitorowanie przesyłki dla kupującego,

e.

udzielenie pomocy w procedurze reklamacyjnej.

Wykonanie usługi nastąpi w momencie otrzymania od dostawcy numeru nadania przesyłki.

Przekazanie pieniędzy klienta do dostawcy w Chinach będzie się odbywać poprzez:

1.

kartę płatniczą wydaną do konta firmowego pośrednika lub

2.

serwis płatniczy PayPal zasilony środkami z konta firmowego pośrednika.

Dokumentacja przekazania należności za towar do dostawcy będzie ewidencjonowana w tabelach w wersji elektronicznej. Po otrzymaniu wpłaty od klienta wypełniane będzie zamówienie w tabeli pt. "Zamówienia" z następującymi danymi:

a.

nr zamówienia,

b.

imię, nazwisko, pełen adres do wysyłki,

c.

kod towaru/nazwa towaru,

d.

ilość sztuk

Po 1-3 dniach dostawca dostarczy Panu tabelę z zamówieniami, które pomyślnie wysłano, (czyli z zamówieniami zrealizowanymi przez dostawcę). Tabela o nazwie "numery nadania z dnia..." zawiera następujące dane:

a.

nr zamówienia,

b.

imię, nazwisko, pełen adres do wysyłki,

c.

kod towaru/nazwa towaru,

d.

ilość sztuk zamówionych,

e.

ilość sztuk wysłanych,

f.

cenę towaru i wysyłki w USD,

g.

sumę całego zamówienia w USD,

h.

sumę całego zamówienia w PLN,

i.

sumę wszystkich zamówień z danego dnia w PLN (suma ta schodzi tego samego dnia z konta firmowego w PLN lub salda systemu płatniczego),

j.

numery nadania przesyłek na poczcie.

Po otrzymaniu tabeli "numery nadania z dnia..." od dostawcy, wyliczana będzie prowizja w następujący sposób:

(kwota wpłacona od klienta w PLN - kwota przekazana dostawcy w PLN za towar tego klienta = prowizja za usługę).

Prowizja rejestrowana będzie za pomocą kasy fiskalnej w dniu otrzymania numerów nadania (tabela "numery nadania z dnia..."), czyli w dniu realizacji zamówienia - wykonanie usługi będzie następowało w momencie nadania przedmiotu na poczcie i otrzymania od dostawcy numeru nadania przesyłki.

W tabeli "numery nadania z dnia..." w pkt"e) ilość sztuk wysłanych" - może pojawić się wartość zerowa z uwagi na prawdopodobieństwo, że dany towar stał się niedostępny, wówczas klient zadecyduje, czy wybiera zwrot pieniędzy, czy zakup innego towaru. Jeżeli wybierze zwrot pieniędzy, cała wpłacona przez niego kwota zostanie zwrócona na jego konto i nie będzie rejestrowana za pomocą kasy fiskalnej. Transakcja pośrednictwa w zakupie nie dojdzie w takiej sytuacji do skutku i nie pobierze Pan żadnego wynagrodzenia. Jeżeli klient wybierze inny towar, następnego dnia jego zamówienie będzie realizowane w standardowy sposób.

Ewentualny zwrot towaru, zgodnie z regulaminem usługi będzie następował na podstawie umowy kupna-sprzedaży, w której sprzedającym będzie klient, a kupującym Pana firma. Klient będzie miał prawo złożyć reklamację u producenta, w czym będzie Pan pomagał w ramach usługi pośrednictwa w zakupie. W drodze porozumienia możliwe będzie również odkupienie od klienta wadliwego towaru na podstawie umowy kupna-sprzedaży, w której sprzedającym będzie klient, a kupującym Pana firma.

W zakresie prowadzonej działalności gospodarczej wybierze Pan zwolnienie podmiotowe określone w art. 113 ust. 9 ustawy o podatku od towarów i usług. Rozpoczynając w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem uznaje bowiem, że przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej kwoty 150.000 zł.

Ponieważ będzie Pan dokonywał sprzedaży usługi pośrednictwa w zakupie na rzecz osób fizycznych, nieprowadzących działalności gospodarczej, zamierza Pan prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Składając ofertę kupna na aukcjach i akceptując regulamin usługi, klient będzie zgłaszać żądanie wystawienia rachunku za świadczone usługi pośrednictwa w zakupie i jednocześnie będzie akceptować przesłanie rachunku w formie elektronicznej. Prowizja za usługę, stanowiąca Pana wynagrodzenie, będzie rejestrowana przy zastosowaniu kasy fiskalnej w momencie wykonania usługi (w momencie nadania przedmiotu na poczcie i otrzymania od dostawcy numeru nadania przesyłki). Oryginał paragonu zostanie podpięty do kopii rachunku, a oryginał rachunku zostanie wysłany do klienta w formie elektronicznej emailem w formacie pdf.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytania:

1.

Jak ustalić moment powstania obowiązku podatkowego z tytułu świadczenia opisanych usług pośrednictwa.

2.

W jaki sposób dokumentować ww. usługi.

Zdaniem Wnioskodawcy, obowiązek podatkowy dla świadczonej usługi powstanie zgodnie z art. 19 ust. 1 ww. ustawy, z chwilą wykonania usługi.

Po zacytowaniu treści art. 106, art. 111 ust. 1 ustawy, § 7 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania (Dz. U. Nr 212, poz. 1338 ze m.), § 4 ust. 1 i § 17 ust. 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360), § 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2010 r. w sprawie przesyłania faktur w formie elektronicznej, zasad ich przechowywania oraz trybu udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej (Dz. U. Nr 249, poz. 1661) stwierdziła Pan, że przedstawiony przez niego sposób postępowania dotyczący dokumentowania opisanych we wniosku czynności jest prawidłowy. Zatem wystawiając, w przypadku każdej transakcji usługi pośrednictwa w zakupie, rachunek i przesyłając go klientowi drogą elektroniczną, pod warunkiem zapewnienia autentyczności pochodzenia i integralności treści rachunku, wypełnia Pan dyspozycję § 7 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia w sprawie kryteriów warunków technicznych, tzn. dokonuje ewidencji każdej sprzedaży oraz wydruku faktury VAT (rachunku) z każdej sprzedaży, jak również wydaje oryginał dokumentu nabywcy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do treści art. 19 ust. 1 ww. ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

W myśl ust. 11 ww. artykułu, jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części.

Analiza powyższych zapisów wskazuje na to, że zasadniczo obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi. Ta zasada generalna ustępuje jednak w przypadkach szczególnych, np. wtedy, gdy przed wykonaniem usługi otrzymano zaliczkę.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Na podstawie ust. 4 ww. artykułu, podatnicy, o których mowa w ust. 1-3, nie mają obowiązku wystawiania faktur, o których mowa w ust. 1 i 2, osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej. Jednakże na żądanie tych osób podatnicy są obowiązani do wystawienia faktury.

Stosownie do treści art. 111 ust. 1 ustawy, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W myśl § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360), zarejestrowani podatnicy jako podatnicy VAT czynni, posiadający numer identyfikacji podatkowej, wystawiają faktury oznaczone wyrazami "FAKTURA VAT".

W przypadku gdy faktura dotyczy sprzedaży zarejestrowanej przy zastosowaniu kasy rejestrującej, do kopii faktury podatnik jest obowiązany dołączyć paragon dokumentujący tę sprzedaż (§ 7 ust. 3 rozporządzenia).

W przypadku gdy faktura przesłana w formie elektronicznej dotyczy sprzedaży zarejestrowanej przy zastosowaniu kasy rejestrującej, podatnik zostawia w dokumentacji paragon dotyczący tej sprzedaży z danymi identyfikującymi tę fakturę (ust. 5 ww. paragrafu).

Na podstawie § 10 ust. 1 rozporządzenia, jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część lub całość należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od dnia, w którym otrzymano część lub całość należności od nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.

Zgodnie z § 17 pkt 4 ww. rozporządzenia, za fakturę uznaje się również rachunki, o których mowa w art. 87 i 88 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm), wystawiane przez podatników nieobowiązanych do wystawiania faktur według zasad określonych w § 4, 5,7-14, 16-20 i 23.

Na podstawie § 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2010 r. w sprawie przesyłania faktur w formie elektronicznej, zasad ich przechowywania oraz trybu udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej (Dz. U. Nr 249, poz. 1661), faktury mogą być przesyłane, w tym udostępniane, w formie elektronicznej w dowolnym formacie elektronicznym, pod warunkiem uprzedniej akceptacji tego sposobu przesyłania faktur przez odbiorcę faktury, zwanej dalej "akceptacją".

Zgodnie z § 7 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania (Dz. U. Nr 212, poz. 1338 z późn. zm.), podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 2, są obowiązani dokonywać ewidencji każdej sprzedaży oraz wydruku paragonu fiskalnego lub faktury VAT z każdej sprzedaży, jak również wydawać oryginał wydrukowanego dokumentu nabywcy.

Stosownie do treści § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 138, poz. 930), zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012 r. - sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

W poz. 37 tego załącznika wymieniono świadczenie usług, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), pod warunkiem że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła.

Biorąc pod uwagę opis zdarzenia przyszłego oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że w przypadku świadczonych usług pośrednictwa, obowiązek podatkowy - wbrew Pana twierdzeniu - nie powstanie na zasadach ogólnych, tj. z chwilą wykonania usługi, lecz z chwilą otrzymania przez Pana zaliczki na poczet świadczonej usługi, tj. z chwilą otrzymania wpłaty od klienta, która obejmuje zarówno zapłatę za towar, jak i tę zaliczkę. W związku z tym, obowiązany będzie Pan do wystawienia rachunku w tym zakresie już w tym momencie. Przy zachowaniu warunków określonych w rozporządzeniu w sprawie przesyłania faktur w formie elektronicznej, zasad ich przechowywania oraz trybu udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej, rachunek ten będzie mógł zostać przesłany klientowi drogą mailową. Biorąc pod uwagę treść § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz poz. 37 załącznika do tego aktu, będzie mógł Pan skorzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej, o ile zachowane zostaną warunki tego zwolnienia, tj. będzie możliwość przyporządkowania otrzymanej za pośrednictwem banku należności do konkretnej transakcji. W przeciwnym przypadku obowiązany będzie Pan do ewidencjonowania otrzymania zaliczki przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Należy zaznaczyć, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii momentu powstania obowiązku podatkowego, sposobu dokumentowania oraz ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej sprzedaży wadliwych towarów wykupionych od klienta na podstawie umowy kupna-sprzedaży, bowiem w tym zakresie nie przedstawiono własnego stanowiska i nie zadano pytania.

Jednocześnie informuje się, że kwestie miejsca świadczenia i podstawy opodatkowania usługi pośrednictwa w zakupie towarów z kraju trzeciego oraz opodatkowania rekompensaty z tytułu reklamacji ww. towaru zostały rozstrzygnięte w interpretacji nr ITPP2/443-1277a/11/AF.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl