ITPP2/443-1277a/11/AF

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 grudnia 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-1277a/11/AF

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 5 września 2011 r. (data wpływu 13 września 2011 r.), uzupełnionym w dniu 1 grudnia 2011 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia i podstawy opodatkowania usługi pośrednictwa w zakupie towarów z kraju trzeciego oraz opodatkowania rekompensaty z tytułu reklamacji ww. towaru - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 września 2011 r. złożono wniosek, uzupełniony w dniu 1 grudnia 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia i podstawy opodatkowania usługi pośrednictwa w zakupie towarów z kraju trzeciego oraz opodatkowania rekompensaty z tytułu reklamacji ww. towaru.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Zamierza Pan rozpocząć prowadzenie działalności gospodarczej polegającej na świadczeniu usług pośrednictwa w zakupach towarów przez internet spoza granic Polski i Unii Europejskiej (z terytorium państw trzecich, np. Chiny). Działalności będzie polegać na pośrednictwie w realizacji zamówienia pomiędzy dostawcą (m.in. w Chinach) a kupującym polskim klientem detalicznym, co do zasady nieprowadzącym działalności gospodarczej. Składając ofertę kupna na aukcjach polski klient zleci pośrednikowi realizację zamówienia na opisany towar oraz udzieli mu wszelkich koniecznych pełnomocnictw do złożenia zamówienia oraz przekazania płatności w jego imieniu.

Cena podana na aukcji będzie zawierała cenę zakupu towaru oraz opłatę na rzecz pośrednika za przeprowadzenie transakcji w imieniu klienta (prowizję). Prowizja stanowić będzie różnicę między wpłatą od klienta a rzeczywistym kosztem (czyli ceną) towaru u dostawcy. Ceny u dostawcy ustalone są w oparciu o umowę ustną (mailową) z dostawcą lub opublikowane na stronie internetowej dostawcy. Prowadząc opisaną działalność gospodarczą nie będzie Pan importerem, ponieważ nie będzie dokonywał zakupu towarów z terytorium państwa trzeciego, ani przywozu towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju. Kupujący (klient detaliczny) w Polsce, jako importer, poprzez podpisanie regulaminu usługi akceptuje, że towar jest wysyłany na jego adres bezpośrednio z kraju dostawcy.

Ewentualną opłatę celną i podatek od towarów i usług pokrywa kupujący.

Zakres usług oferowanych przez pośrednika będzie obejmował:

a.

złożenie zamówienia na opisany na danej aukcji towar w imieniu kupującego,

b.

przekazanie płatności za towar oraz transport w imieniu kupującego,

c.

zlecenie dostawcy wysyłki towaru na adres wskazany przez kupującego,

d.

monitorowanie przesyłki dla kupującego,

e.

udzielenie pomocy w procedurze reklamacyjnej.

Wykonanie usługi nastąpi w momencie otrzymania od dostawcy numeru nadania przesyłki.

Przekazanie pieniędzy klienta do dostawcy w Chinach będzie się odbywać poprzez:

1.

kartę płatniczą wydaną do konta firmowego pośrednika lub

2.

serwis płatniczy PayPal zasilony środkami z konta firmowego pośrednika.

Dokumentacja przekazania należności za towar do dostawcy będzie ewidencjonowana w tabelach w wersji elektronicznej. Po otrzymaniu wpłaty od klienta wypełniane będzie zamówienie w tabeli pt. "Zamówienia" z następującymi danymi:

a.

nr zamówienia,

b.

imię, nazwisko, pełen adres do wysyłki,

c.

kod towaru/nazwa towaru,

d.

ilość sztuk

Po 1-3 dniach dostawca dostarczy Panu tabelę z zamówieniami, które pomyślnie wysłano, (czyli z zamówieniami zrealizowanymi przez dostawcę). Tabela o nazwie "numery nadania z dnia..." zawiera następujące dane:

a.

nr zamówienia,

b.

imię, nazwisko, pełen adres do wysyłki,

c.

kod towaru/nazwa towaru,

d.

ilość sztuk zamówionych,

e.

ilość sztuk wysłanych,

f.

cenę towaru i wysyłki w USD,

g.

sumę całego zamówienia w USD,

h.

sumę całego zamówienia w PLN,

i.

sumę wszystkich zamówień z danego dnia w PLN (suma ta schodzi tego samego dnia z konta firmowego w PLN lub salda systemu płatniczegol),

j.

numery nadania przesyłek na poczcie.

Po otrzymaniu tabeli "numery nadania z dnia..." od dostawcy, wyliczana będzie prowizja w następujący sposób:

(kwota wpłacona od klienta w PLN - kwota przekazana dostawcy w PLN za towar tego klienta = prowizja za usługę).

Prowizja rejestrowana będzie za pomocą kasy fiskalnej w dniu otrzymania numerów nadania (tabela "numery nadania z dnia..."), czyli w dniu realizacji zamówienia - wykonanie usługi będzie następowało w momencie nadania przedmiotu na poczcie i otrzymania od dostawcy numeru nadania przesyłki.

W tabeli "numery nadania z dnia..." w pkt"e) ilość sztuk wysłanych" - może pojawić się wartość zerowa z uwagi na prawdopodobieństwo, że dany towar stał się niedostępny, wówczas klient zadecyduje, czy wybiera zwrot pieniędzy, czy zakup innego towaru. Jeżeli wybierze zwrot pieniędzy, cała wpłacona przez niego kwota zostanie zwrócona na jego konto i nie będzie rejestrowana za pomocą kasy fiskalnej. Transakcja pośrednictwa w zakupie nie dojdzie w takiej sytuacji do skutku i nie pobierze Pan żadnego wynagrodzenia. Jeżeli klient wybierze inny towar, następnego dnia jego zamówienie będzie realizowane w standardowy sposób.

Ewentualny zwrot towaru, zgodnie z regulaminem usługi będzie następował na podstawie umowy kupna-sprzedaży, w której sprzedającym będzie klient, a kupującym Pana firma. Klient będzie miał prawo złożyć reklamację u producenta, w czym będzie Pan pomagał w ramach usługi pośrednictwa w zakupie. W drodze porozumienia możliwe będzie również odkupienie od klienta wadliwego towaru na podstawie umowy kupna-sprzedaży, w której sprzedającym będzie klient, a kupującym Pana firma.

Jeżeli przy reklamacji producent zadecyduje, że za wadę wypłaci rekompensatę w postaci częściowego lub pełnego zwrotu kosztów, kwota ta, po otrzymaniu od dostawcy przez Pana, będzie przekazywana na konto klienta.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytania:

1.

Jakie jest miejsce opodatkowania usługi pośrednictwa w zakupie towarów z terytorium państwa trzeciego w imieniu i na rzecz polskich klientów detalicznych niebędących podatnikami w rozumieniu art. 28a ustawy o podatku od towarów i usług.

2.

Jak ustalić podstawę opodatkowania.

3.

Czy rekompensata sprzedającego z tytułu reklamacji, przekazana na Pana konto i następnie przelewana na konto kupującego, pozostanie neutralna dla Pana.

Zdaniem Wnioskodawcy, cytującego treść art. art. 2 pkt 1, art. 5 ust. 1 pkt 1 i 3, art. 8 ust. 1, art. 28a oraz art. 28c-d ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywania usług celem określenia miejsca ich opodatkowania należy ustalić miejsce ich świadczenia, które nie jest pojęciem tożsamym z miejscem ich faktycznego wykonywania. Istotnym jest ustalenie statusu usługobiorcy, na rzecz którego świadczona jest usługa. Podmioty nie spełniające definicji zawartej w art. 28a ustawy nie są uważane za podatników dla celów określenia miejsca świadczenia usług. Jedną z dwóch ogólnych zasad dotyczących miejsca świadczenia usług, dla potrzeb podatku od towarów i usług, określa art. 28c ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym w przypadku świadczenia usług na rzecz podmiotów niebędących podatnikami, tak jak w opisanym stanie faktycznym, miejscem świadczenia jest miejsce, w którym usługodawca posiada siedzibę lub stałe miejsce i zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3 oraz art. 28d-28f, art. 28g ust. 2, art. 28h-28n. Wskazał Pan, że zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym, działa w charakterze pełnomocnika kupującego, w imieniu i na rzecz swojego klienta. Jest osobą ustanowioną na mocy oświadczenia kupującego wskutek złożenia oferty kupna na aukcjach, która jest uprawniona do wykonywania w jego imieniu i na jego rzecz określonej czynności. Uczestnictwo w transakcji, na mocy której towary lub usługi są sprzedawane pomiędzy osobą trzecią a ostatecznym klientem, jest pośrednictwem. Podstawową transakcją, w której Pan pośredniczy jest zakup - import towarów przez polski podmiot, nie będący podatnikiem, z terytorium państwa trzeciego (Chiny) na terytorium kraju. Ponieważ miejscem dokonywania (opodatkowania) podstawowej transakcji jest terytorium kraju, to zgodnie z art. 28d ustawy o podatku od towarów i usług, miejscem świadczenia przez Pana usługi pośrednictwa w zakupie towarów z terytorium państwa trzeciego jest terytorium kraju.

W odniesieniu do pytania dotyczącego podstawy opodatkowania usługi, po zacytowaniu treści art. 29 ust. 1 i art. 30 ust. 1 ww. ustawy, stwierdził Pan, że w przedstawionym stanie faktycznym obrót stanowi kwota prowizji za wykonane usługi pośrednictwa w zakupie towaru z terytorium państwa trzeciego, pomniejszona o kwotę podatku. Zaznaczył Pan, że w opisanym przypadku kwota wynagrodzenia za świadczone usługi wyliczana będzie w następujący sposób: kwota wpłacona od klienta w PLN minus kwota przekazana dostawcy w PLN za towar zakupiony przez tego klienta równa się prowizja za usługę, która pomniejszona o kwotę należnego podatku od towarów i usług będzie stanowić podstawę opodatkowania w podatku od towarów i usług.

Pana zdaniem, kwota rekompensaty z tytułu reklamacji przekazywana przez sprzedającego na konto pośrednika i następnie przelewana na konto kupującego nie stanowi obrotu zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy, ponieważ nie jest kwotą należną z tytułu Pana sprzedaży. Nie stanowi świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie informuje się, że kwestie momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu świadczenia usługi pośrednictwa w zakupie towarów z kraju trzeciego oraz sposobu dokumentowania ww. usługi zostały rozstrzygnięte w interpretacji nr ITPP2/443-1277b/11/AF.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl