ITPP2/443-1270/14/EK - Prawo stowarzyszenia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 28 października 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-1270/14/EK Prawo stowarzyszenia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 26 sierpnia 2014 r. (data wpływu 18 września 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku w związku z realizacją projektu pn. "P..."- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 września 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku w związku z realizacją projektu pn. "P...".

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie posiada osobowość prawną i działa na podstawę ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 1989 r. Nr 20, poz. 104 z późn. zm.), ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz. U. z 2003 r. Nr 96, poz. 873 z późn. zm.) oraz ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Obszarów Wiejskich (Dz. U. z 2007 r. Nr 64, poz. 427). S. to wieś leżąca na obszarze oddziaływania Lokalnej Strategii Rozwoju "...". Stowarzyszenie jest jednym z najmłodszych, działających na terenie gminy.... Zgodnie z nazwą, głównym celem działalności Stowarzyszenia jest dbanie o środowisko i dążenie do ciągłego rozwoju małej ojczyzny - wsi S.... Wieś zamieszkują bardzo zorganizowani, pełni energii, ciepła i serdeczności ludzie, którzy tworzą wspólnotę pełną zapału, jednak często nie wiedzą od czego zacząć.

Jako priorytet, a zarazem pierwszą inicjatywę, Stowarzyszenie założyło sobie zagospodarowanie wsi poprzez stworzenie placu rekreacyjnego, który podniesie jej estetykę. Na terenie wsi jest duży plac o wielkim potencjale, który Stowarzyszenie planuje zagospodarować w celu stworzenia miejsca do wypoczynku, relaksu mieszkańców, a także miejsca, które stanowić będzie wizytówkę wsi.

Decyzja o realizacji projektu wynika z potrzeby odpowiedzi na występujące w środowisku bariery, problemy i wyzwania. Realizacją projektu Stowarzyszenie pragnie zmienić stereotyp biernych postaw. Mimo dużego bezrobocia i biedy jego członkowie chcą mieszkać i żyć w środowisku zadbanym i estetycznym. Zdefiniowany problem, który Stowarzyszenie chce rozwiązać, to możliwość zagospodarowania przestrzeni publicznej położonej w sąsiedztwie świetlicy wiejskiej. Teren oznaczony działką nr 219/18 jest mocno zdegradowany i zaniedbany. Jest to wieloletni nieużytek porośnięty przez chwasty, samosiewy drzew i krzewów. Znajduje się w bezpośrednim sąsiedztwie drogi, strasząc miejscowych, oraz przyjezdnych gości swoim wyglądem. Stowarzyszenie podjęło decyzję o zagospodarowaniu tego terenu poprzez wykonanie nasadzeń drzew i krzewów 30 szt. tawuła japońska, 20 szt. tawuła van Houttea, 20 szt. tawuła gęstokwiatowa, 10 szt. dereń białobrzeżny, 300 szt. trzcionki, 40 szt. kostrzewa popielata, 40 szt. hosta hybricka, 40 szt. hosta siebolidna, 40 szt. hemarocallis frans hals, 20 szt. klony kuliste, 10 szt. tui płożącej, wykonanie alejek o powierzchni 340 m2, trawnika o powierzchni 513 m2, montaż koszy 2 szt., ławek 6 szt., zakup kosiarki spalinowej 1 szt. Miejsce to charakteryzuje się kompozycją geometryczną osiową, o prostej i funkcjonalnej formie. Nawierzchnie piesze wykonane zostaną z ceglanej nawierzchni zagęszczonej. W kwaterach wyznaczonych przez przebieg ciągów pieszych w części centralnej usytuowane zostaną ławki parkowe. Główną ideą zieleńca będzie połączenie tradycyjnego nasadzenia z nowoczesnością oraz stworzenie miejsca poprawiającego estetykę wsi. Wypoczynek oraz rekreacja należą do najbardziej zaniedbanych dziedzin na obszarze Krainy.... Oferta w tym zakresie jest niezwykle uboga w związku z czym mieszkańcy wsi szukający możliwości aktywnego wypoczynku po pracy muszą jechać do odległej miejscowości, często do miast, bo tylko tam znajdują odpowiednią dla siebie ofertę. Coraz więcej mieszkańców wsi traktuje możliwość wypoczynku i rekreacji po pracy za istotny aspekt jakości życia. Chcą zaspokoić tę potrzebę. W ramach projektu planowane jest stworzenie boiska do piłki nożnej i siatkowej oraz doposażenie placu zabaw. W ramach zadania planuje się wyrównanie terenu o pow. 35 m x 55 m, zakup 2 szt. siatek do bramek do piłki nożnej, 1 szt. siatki do siatkówki, 10 szt. piłek do piłki nożnej i siatkowej, co jest niezbędnym elementem do korzystania z boiska (5 szt. piłek do piłki nożnej, 5 szt. piłek do piłki siatkowej). Doposażenie placu zabaw dla najmłodszych mieszkańców - 1 szt. bujawki podwójnej, 2 szt. koników sprężynowych.

W ramach projektu planowana jest organizacja festynu rodzinnego we wrześniu 2014 r., który zwieńczy ciężką pracę mieszkańców wsi. Wśród kosztów organizacji wydarzenia wchodzi występ zespołu muzycznego (5h), który zapewni oprawę muzyczną, zakup poczęstunku na ok. 150 osób, a także zakup nagród na konkurs wiedzy o powstałym placu, znajdujących się tam gatunkach drzew i krzewów i środkach pozyskanych na ten cel - np. instytucjach finansujących. Najlepsi uczestnicy konkursu otrzymają nagrody. Zagospodarowanie placu będzie idealnym bodźcem do aktywnego wypoczynku mieszkańców, a dobry przykład festynu rodzinnego może stać się początkiem nowej tradycji lokalnej społeczności. Projekt na żadnym etapie realizacji nie będzie dochodowy, wszystkie koszty są oszacowane i powstały na podstawie "rozeznań cenowych". Innowacyjne ukierunkowanie projektu poprzez poprawę jakości życia w obszarze działania LGD przyczyni się do oczekiwań społecznych jakimi są oddolne dążenia mieszkańców wsi do poprawy jakości życia.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Stowarzyszenie ma prawo do odzyskania podatku naliczonego od ww. zakupów związanych z realizacją zadania w ramach osi 4 Leader Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, działanie 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów".

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego określonego na fakturach zakupu materiałów i usług z tytułu poniesionych kosztów związanych z tym zadaniem, gdyż nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, a realizacja projektu pn. "P...", objętego PROW, nie ma związku ze sprzedażą opodatkowaną. Stowarzyszeniu nie przysługuje prawo do odliczenia podatku na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r., bowiem dokonane zakupy nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną. Nie ma również możliwości odzyskania podatku, gdyż pozyskane środki nie będą środkami bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl ust. 2 pkt 1 lit. a przywołanego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższych regulacji wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 1656) przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy przywołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku na podstawie przepisów zawartych w rozdziale 4 tego rozporządzenia.

Do dnia 31 grudnia 2013 r. powyższą kwestię w analogiczny sposób regulowały przepisy przywołanego przez Stowarzyszenie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 247, z późn. zm.).

Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz treści przywołanych przepisów prawa prowadzi do wniosku, że Stowarzyszenie nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż wydatki jakie ponosi w związku z realizacją projektu nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych, a ponadto Stowarzyszenie nie jest podatnikiem VAT czynnym. Nie przysługuje mu również prawo do otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż pozyskane środki nie stanowią środków wskazanych w przywołanych wyżej rozporządzeniach.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl