ITPP2/443-127/09/AD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 marca 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-127/09/AD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 18 lutego 2009 r. (data wpływu 20 lutego 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 10 marca 2009 r. (data wpływu 12 marca 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku od towarów i usług z tytułu zakupów związanych z realizacją projektu niezwiązanego z wykonywaniem czynności opodatkowanych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 lutego 2009 r. został złożony wniosek, uzupełniony pismem z dnia 10 marca 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku od towarów i usług z tytułu zakupów związanych z realizacją projektu niezwiązanego z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług jest Urząd posiadający NIP i REGON. Gmina posiada REGON, natomiast nie posiada NIP. Gmina ma zamiar złożyć wniosek o przyznanie pomocy w ramach działania "Odnowa i rozwój wsi" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 - 2013 pod nazwą "Budowa i wyposażenie świetlicy wiejskiej wraz z budową placu zabaw w K.". Wskazano, iż modernizowana, odbudowywana i budowana infrastruktura dotycząca ulic, placów i świetlic nie będzie związana, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, ze sprzedażą opodatkowaną.

W związku z powyższym, w piśmie z dnia 10 marca 2009 r., zadano następujące pytanie:

Czy Gmina ma możliwość odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, planowane zadania będą związane z wykonywaniem zadań własnych Gminy. Świadczone przez Gminę czynności w ramach planowanych inwestycji nie będą podlegały opodatkowaniu, ponieważ Gmina nie będzie osiągała żadnego przychodu. Ponadto obiekty objęte wskazanymi inwestycjami stanowić będą własność Gminy i po zakończeniu realizacji ww. projektu nie będą podlegały sprzedaży ani też oddaniu w użytkowanie. Z uwagi na powyższe Gmina nie będzie miała możliwości odliczenia podatku naliczonego. Wnioskodawca powołując przepis art. 86 ust. 1 ustawy wskazał, iż aby możliwa była realizacja prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nabywane przez podatnika towary lub usługi muszą służyć do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponieważ realizowana przez Gminę inwestycja nie będzie służyła wykonywaniu czynności opodatkowanych, zatem nie zostanie spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl