ITPP2/443-1269/14/AJ - Prawo stowarzyszenia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 października 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-1269/14/AJ Prawo stowarzyszenia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 16 września 2014 r. (data wpływu 18 września 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn. "XXX" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 września 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn. "XXX".

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie w ramach ogłoszonego przez Fundację LGD W. konkursu z zakresu "małych projektów" - działanie 4.1.3. "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju", objętego PROW 2007-2013, Oś 4 Leader, realizuje zadanie pn. "XXX"

Realizacja zadania polega na utworzeniu placu fitness w miejscowości R., która należy do największych pod względem liczby mieszkańców sołectw Gminy W. Według stanu na dzień 31 grudnia 2013 r. sołectwo liczyło 766 mieszkańców. Miejscowość R. jest bardzo atrakcyjna turystycznie. Do cennych zasobów dziedzictwa kulturowego zalicza się dwór murowany, dwa kościoły, park typu krajobrazowego z okazałym cisem z 1385 r. i różnogatunkowym drzewostanem, malowniczy staw położony na wprost północnej elewacji ogrodowej dworu oraz zabudowania dawnego zespołu dworskiego: młyn, gorzelnia z 1876 r. i czworaki.

Plac fitness powstanie w centrum wsi, w bezpośrednim sąsiedztwie świetlicy wiejskiej, siedziby OSP, Zespołu Szkół i Ośrodka Zdrowia. Spotykać się tu będą i korzystać z zamontowanych urządzeń mieszkańcy R. oraz okolicznych sołectw, dzieci, młodzież, osoby dorosłe w różnym wieku, w tym emeryci renciści, co przyczyni się do integracji społecznej. Stowarzyszenie planuje zorganizować w miejscowości R. grupę osób promującą aktywność fizyczną. Utworzenie placu z zestawem urządzeń do aktywnych ćwiczeń fizycznych zwiększy znaczącą atrakcyjność miejsca. W połączeniu z istniejącą infrastrukturą (placem zabaw, boiskiem syntetycznym i trawiastym, budynkiem szatniowo-sanitarnym) stanowić będzie ważny element przestrzeni publicznej sprzyjający integracji mieszkańców oraz promocji walorów miejscowości R. Siłownia wyposażona będzie w zestaw urządzeń służących kształtowaniu rożnych mięśni, stół do tenisa, tablicę informacyjną oraz ławki parkowe. W skład zestawu urządzeń w ramach zadania wchodzą następujące elementy:

* biegacz i orbiterek 1 szt.,

* twister + wahadło 1 szt.,

* prasa nożna i wioślarz 1 szt.,

* wyciąg górny i wyciskanie siedząc 1 szt.,

* tablica informacyjna 1 szt.,

* ławki parkowe 5 szt.,

* stół do tenisa - betonowy 1 szt.

Poprzez realizację zadania osiągnięte będą podstawowe cele statutowe Stowarzyszenia, zgodnie z § 6 i § 7 pkt 8 statutu: "Celem Stowarzyszenia jest grupowanie ludzi działających na rzecz wszechstronnego rozwoju Gminy W., a w szczególności rozwoju gospodarczego, kulturalnego i oświatowego."

Po zrealizowaniu zadania w Urzędzie Marszałkowski w.... zostanie złożony wniosek o płatność. W załączniku - Oświadczenie wnioskodawcy o kwalifikowalności VAT wniosku o przyznanie pomocy, istnieje oświadczenie o kwalifikowalności VAT, które zawiera treść, że nie ma możliwości odzyskania tego podatku. W związku z realizacją tego zadania projekt nie generował żadnych dochodów finansowych związanych z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu. Kwoty, o które wnioskuje Stowarzyszenie, nie stanowią środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r., w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Stowarzyszenie w związku z realizacją ww. zadania ma możliwość odzyskania poniesionego kosztu podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, wskazującego, że nie jest "płatnikiem" podatku od towarów i usług i nie figuruje w ewidencji "płatników" tego podatku, nie ma możliwości odzyskania poniesionego kosztu podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96" z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z cytowanych powyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione łącznie następujące warunki: odliczenia dokonuje czynny podatnik, a towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Jednocześnie przedstawiona powyżej zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

W rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 1656) przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 4 tego rozporządzenia.

W analogiczny sposób powyższa kwestia uregulowana była w rozdziale 9 i § 8 ust. 3 i 4, obowiązującego w okresie od dnia 6 kwietnia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., powołanego przez Stowarzyszenie, rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r., w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 247).

Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz treści powołanych przepisów pozwala na stwierdzenie, że Stowarzyszeniu nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ jak wynika z treści wniosku zakupione towary nie są i nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, co również wyklucza możliwość odliczenia podatku naliczonego. Wnioskodawcy nie przysługuje również zwrot podatku, gdyż środki, o których mowa we wniosku, nie są środkami wymienionymi w powołanym rozporządzeniu.

Końcowo wskazać należy, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych, gdyż kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa

(art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - (Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl